دهانه های آتشفشانی گندم بریان کرمان

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 98/02/15
دهانه های آتشفشانی گندم بریان کرمان

ریگ سوخته کرمان


منطقه گندم بریان با نام های گندم برشته و ریگ سوخته نیز شناخته می شود که در 80 کیلومتری شمال شهرستان شهداد (خبیص) در استان کرمان واقع شده و مساحت آن حدود 200 کیلومتر مربع است. سطح گندم بریان پوشیده از سنگ‌ها و گدازه‌های بازالتی سیاه‌رنگ آتشفشانی است. پس از رود شور زمینهای ماسه ای قرار دارند که شیب تندی به سمت شمال دارند که این مکان به گدار باروت شهرت دارد .
دهانه های آتشفشانی گندم بریان کرمان
انتخاب نام گندم بریان برای این منطقه احتمالا به این دلیل بوده است که وقتی کاروان های بین قهستان و شهداد بار خود را در این محل بر زمین می گذاشتند دانه های گندمی که بر روی سنگهای بازالتی قرار میگرفته بعد از مدتی از شدت گرما بریان می شدند و از این روی نام گندم بریان بر آن نهاده شده است.

سه دهانه آتشفشانی گندم بریان


گندم بریان محلی است که از بالا به شکل ملاقه ای دیده می شود و در سطح زمین منطقه ای تقریبا مسطح سنگ های بازالتی سیاه هستند سنگ هایی که کانی الیوین را مهمان دارند. این سنگ های حاصل فوران چند دهانه آتشفشانی هستند. دهانه ها دقیقا بر روی گسل نایبند قرار دارند .سه دهانه آتشفشانی گندم بریان با نام های آتشفشان کردوانی، آتشفشان محمودی و آتشفشان کلوت شناخته میشوند. نامگذاری دهانه ها به نام بزرگان کویر به پاس زحمات و تلاشهای این عزیزان در شناساندن مناطق ناشناخته کویری و بیابانی ایران انجام گرفته است .

مدتی هم به اشتباه شایع شده بود که گندم بریان گرمترین نقطه کره زمین است که بعدا برای چند سال متوالی نقشه ها همتراز گرمایی نشان داد چاله لوت در جنوب لوت یکی از گرمترین نقاط کره زمین است اگر چه با وجود سنگ های سیاه که گرما را جذب می کند و دمای بسیار بالای تابستان لوت گندم بریان یا ریگ سوخته درجه حرارت بالایی را نشان خواهد داد. دسترسی به این منطقه نیازمند کسب مجوزهای لازم و همچنین راهنمای مسلط به منطقه است.
advertising