طبیعت بسیار زیبای منطقه آینالو شهرستان کلیبر استان آذربایجان شرقی

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 98/01/11
طبیعت بسیار زیبای منطقه آینالو شهرستان کلیبر استان آذربایجان شرقی

منطقه حفاظت‌شده‌ آینالو


منطقه کوهستانی و سرسبز آینالو از توابع بخش خداآفرین شهرستان کلیبر استان آذربایجان شرقی است و در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا واقع شده است. این منطقه به دلیل داشتن پوشش گیاهی و جنگل های مناسب برای احیای نسل مارال ( گوزن خزری ) انتخاب شد. در ابتدا بخشی از جنگل به وسعت 5.3 هکتار تور و حصار سیمی کشیده شد و سایت تحقیقاتی تاسیس گردید و 7 راس مارال از سایت حفاطتی گلستان به این منطقه حفاظت شده انتقال داده شد. پس از افزایش جمعیت مارال ها ، وسعت این منطقه به 180 هکتار افزایش یافت و اکنون این سایت میزبان بیش از 26 راس مارال می باشد.
طبیعت بسیار زیبای منطقه آینالو شهرستان کلیبر استان آذربایجان شرقی
بخشی از این منطقه حفاظت شده برای بازدید عموم از مارال ها اختصاص داده شده و شما می توانید از نزدیک مارال های زیبا را ببنید و شب را در چادر در این کمپ بگذرانید. در کمپ آینالو بیش ار 10 آلاچیق مخصوص پیک نیک و چادر زدن وجود دارد.

وجه تسمیه آینالو


منطقه حفاظت‌شده‌ یا گردشگری آینالو نام خود را از روستای آینالو گرفته است. نام خود روستا نیز از بنایی دو طبقه همراه با بخش‌هایی مانند ایوان سراسری، شش برج، مانند قلعه‌های قدیمی فرانسه و به سبک عمارت‌های قرن نوزدهم اروپا و روسیه که توسط تاجر معروف ارمنی (طومانیاس) در زمان قاجار ساخته شد می‌آید.

این بنا در گذشته دارای سقفی فلزی بود که نور را مانند آینه منعکس می‌کرد. از این رو مردم بومی آن را آیینه لو می‌نامیدند امروزه از این اثر تنها دیواره‌هایی به یادگار مانده‌اند. منطقه گردشگری آینالو، خود بخش کوچکی از منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی هشتاد هزار هکتاری ارسباران به شمار می‌رود.

پوشش جانوری منطقه آینالو


منطقه آینالو ، درای اکوسیستم مشابهی با جنگل های ارسباران است و دارای گوناگونی جانوری زیادی می باشد. این منطقه زیستگاه پستاندارانی همچون گراز ، خرس قهوه‌ای ، قره قولاغ ، گربه جنگلی ، سمور سنگی ، خرگوش ، شغال ، روباه معمولی ، خارپشت اروپایی و... از دوزیستان تریتون تاجدار و از خزندگان معروف نیز مار قیطانی ، مارمولک چشم ماری ، لاسترمای دشتی پشت مشبک و غیره در این زیستگاه زیبا و بزرگ زندگی می‌کنند. اما به جرات مارال را می توان زیبا ترین و مهم ترین بخش حیات جانوری منطقه ارسباران و آینالو دانست.

پوشش گیاهی منطقه آینالو


منطقه آینالو بخش بسیار کوچکی از جنگل های سرسبز ارسباران می باشد و از شمال غربی به روستای وایقان و از جنوب شرقی به روستاهای بالان و بهروز منتهی می‌شود. همانند دیگر بخش های این زیست کره بزرگ ، دارای پوشش جنگلی ومرتعی فراوانی است. در این مناطق درخت های بسیار متنوعی همچون : افرا ، گیلاس ، گلابی وحشی ، بلوط ، نارون ، ارس ، زالزالک ، بارانک و . . . را می توان یافت. همچنین می توانید انواع گیاهان دارویی ، گل های خودرو و وحشی را در این منطقه بکر و زیبا مشاهده کنید.
advertising