تالاب ناور وسیع ترین تالاب شهرستان چالدران آذربایجان غربی

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/11/01
تالاب ناور وسیع ترین تالاب شهرستان چالدران آذربایجان غربیشهرستان چالدران در شمال غربی استان آذربایجان غربی قرار گرفته است. این منطقه به دلیل داشتن هوای بسیار سرد در زمستان و هوای خنک در تابستان یکی از مناطق گردشگری استان به حساب می آید، تالاب ناور در مرزی‌ترین منطقه قرار گرفته‌است و از جمله وسیع ترین تالاب این شهرستان است تالاب ناور 280 هکتار وسعت دارد.تـالاب ناور در موقعیت جغرافیایی N 3902 E 4412 در غرب شهرستان چالدران و در نقطه صفر مرزی ایران و ترکیه قرار دارد.

تالاب ناور چالدران جزو 30 تالاب ثبت شده آذربایجان غربی در فهرست تالاب های کشور است که مقدمات ثبت آن در فهرست تالابهای بین المللی هم در حال فراهم شدن است. وسعت تالابهای شهرستان چالدران یک هزار هکتار بوده که با پر آب شدن آنها به طبیعت شهر چالدران زیبایی خاص و چشمگیری بخشیده است.
تالاب ناور وسیع ترین تالاب شهرستان چالدران آذربایجان غربی
علت اهمیت تالاب ناور و معروفیت آن را وجود پرندگانی چون درنای آسیای صغیر در این تالاب است. این تالاب با 180 هکتار مساحت جز معدود تالابهایی است که این پرنده در آن جوجه آوری می کند. فعالیت های انسانی عامل مهمی در پراکنش گونه های جانوری و پرندگان می شود که شاید یکی از دلایل وجود درنای آسیای صغیر در تالاب ناور محدود بودن تردد انسان و وجود ارامش در این مکان بوده است.
80 تا 85 گونه پرنده در تالاب علاوه بر درنای معمولی و اسیای صغیر، انواع کاکائی ها، حواصیل، انواع اردک ها، غاز خاکستری و پرنده آنگوت در این تالاب زیست می کنند.عمده پوشش گیاهی تالاب ناور نیزار و لویی است.
advertising