تالاب انزلی بزرگترین زیستگاه‌ طبیعی جانواران در ایران

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/09/29
تالاب انزلی بزرگترین زیستگاه‌ طبیعی جانواران در ایران

تالاب بین المللی انزلی


بندر انزلی یکی از شهرهایی است که در سفر به گیلان، دیدن آن را نباید از دست داد. این شهر بزرگ ترین بندر ایران در سواحل جنوبی دریای مازندران است. طبق آمار سازمان هواشناسی کشور، بندر انزلی پر باران ترین شهر ایران محسوب می شود. به دلیل قرار گیری این شهر در جوار دریای مازندران و بارش فراوان باران در آن، جاذبه های طبیعی بسیار متنوع و زیبایی در این منطقه ایجاد شده اند. یکی از این جاذبه های طبیعی بسیار مشهور، تالاب انزلی است.
تالاب انزلی بزرگترین زیستگاه‌ طبیعی جانواران در ایران
تالاب انزلی یا مرداب انزلی با مساحتی در حدود 20 هزار هکتار در شمال ایران ، و در استان گیلان واقع شده است. مرداب انزلی از جالب‌ترین و بزرگترین زیستگاه‌های طبیعی جانواران ایران محسوب می‌شود و هر ساله پذیرای تعداد زیادی از پرندگانی است که از سوی کشورهای همسایه شمالی به ایران می‌آیند. تالاب انزلی به دلیل موقعیت جغرافیایی از نظر میزان بالای رطوبت و آب با هیچ یک از تالاب‌های ایران قابل مقایسه نیست.

27 رودخانه مهم گيلان به اين تالاب سرازير مي شوند. رودخانه هاي کوچک و بزرگي در سمت جنوب ، شرق و غرب به تالاب وارد مي شوند که از مهمترين آنها مي توان به رودخانه بهمبر، ماسوله رودخانه ، قلعه رودخانه پسيخان ، پيربازار و شيجان رود اشاره کرد. همچنين رودخانه هايي نيز از تالاب خارج مي شوند، که عبارتند از: تازه بکند، نهنگ روگا، راسته خاله و پير بازار روگا، سوسر روگاه که اين رودخانه ها در جلوي بندر به يک کانال مشترک تبديل شده و از طريق همين کانال وارد درياي خزر مي شوند.

تالاب انزلی از نوع تالابهای ساحلی “Coastal Wetland” بوده و بوسیله یک کانال کشتیرانی که از طریق دو موج شکن واقع در تاسیسات بندرگاه انزلی حمایت و به دریای خزر متصل میباشد. حوزه آبریز تالاب دارای مساحتی حدود 374 هزار هکتار است. تالاب انزلی در سال 1354 در فهرست تالابهای بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید “کنوانسیون رامسر، سال 1975” و همچنین سازمان بین المللی حیات پرندگان این تالاب را بعنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده است. تالاب انزلی جزء تالاب های طبیعی و آب شیرین کشور بوده و دارای 11 رود اصلی و 30 رود فرعی است که پس از آبیاری مزارع و شالیزارها به همراه جریان های سطحی حوزه آبریز تالاب به آن وارد می شوند. حداکثر عمق آب تالاب در بهار و در نواحی غربی تالاب به 2/5 متر می رسد که بدلیل نوسان های سطح آب دریای خزر، این مقدار متغیر است .

دیدنی های تالاب انزلی


از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه، تالاب بین‌ المللی انزلی است. این تالاب محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است. در داخل تالاب جزایر زیبایی وجود دارد و دو شهر زیبای بندرانزلی و آبکنار در ساحل آن قرار دارند. تالاب انزلی با وسعت 180 تا 200 کیلومتر مربع حکم تصفیه خانه را برای رودخانه هایی دارد که به دریای خزر می ریزد. این تالاب با بیش از 100 گونه پرنده 50 گونه ماهی صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم نظیری دارد. تالاب انزلی از سال 1354 جزو تالاب های بین‌المللی تحت حفاظت شد و مهمترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر است. تالاب بین‌المللی انزلی از سالیان دور همه ساله پذیرای مسافران بی شمار داخلی و جهانگردان خارجی است.

نیلوفر یا نیلوپر گیاهی آبی است که گل بزرگ به رنگ‌های سرخ و سفید و کبود می‌دهد. “نیلوت پل” ریشه در زبان سانسکریت دارد. این گل که امروزه در کشور ما در خطر نابودی قرار دارد، در ادیان مختلف، روش‌های تزکیه و به ویژه مکاتب شرقی از جایگاهی ویژه و مقدس برخوردار است. در بودیسم این گل نماد خلوص، تولدی الهی و سمبل شخص روشن بین است.

گل نیلوفر آبی که با سختی از گل و لای بر می‌خیزد، مقدس و پاک در نظر گرفته می‌شود. الگوی رشد آن از گل و لای، بر روند بر آمدن روح از خاک و گِل دلالت دارد که از دل تجارب مختلف می‌گذرد و به آفتاب روشن که نماد روشن‌بینی است می‌رسد. نیلوفر آبی در ایران نیز جایگاه خود را داشته است به طوری‌که در معماری تاق بستان و تخت‌جمشید به چشم می‌خورد. همچنین در اشعار شاعران ایرانی همچون قطران، سراج‌الدین سگزی و ابو‌شکور از آن نام برده شده است.
advertising