تالاب میانکاله مازندران بهشت پرنده نگری ایران

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/10/10
تالاب میانکاله مازندران بهشت پرنده نگری ایران

تالاب میانکاله


درست است که ایران، کشوری چهار فصل است اما از لحاظ جغرافیایی در منطقه‌ای گرم و خشک واقع شده که همین موضوع باعث شده تا هر ساله، پرندگان مهاجر بسیاری در فصل زمستان، برای فرار از سرمای شدید مناطق شمالی، به کشورمان مهاجرت کنند. تالاب میانکاله یکی از محبوب‌ترین مقاصد در بین پرندگان مهاجر در این فصل است. این تالاب بین‌المللی که بخشی از برنامه‌های پیشگام حفاظتی یونسکو نیز محسوب می‌شود به بهشت پرنده نگری ایران هم معروف است.
تالاب میانکاله مازندران بهشت پرنده نگری ایران
این تالاب بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله نیر به حساب می آید و یکی از زیستگاه های با ارزش پرنده های آبی و خشکی است. از بین انواع بسیاری از پرنده گانی که در این منطقه یافت می شود می توان طیف وسیعی از پرنده های آبزی مهاجر مثل فلامینگو، پلیکان، اردک ها، انواع قوها، غازها و برخی گونه های پرنده های شکاری از قبیل سنقر تالابی و عقاب دریایی دم سفید و پرندگان خشک زی مانند قرقاول خزری، دراج و زنبور خوار را نام برد.

علاوه بر این، تالاب میانکاله نیز محلی برای پرورش ماهی های گوناگون از جمله کپور، کفال، سفید، سوف، ماهیان خاویاری و بسیاری دیگر است که بدین جهت در حفظ حیات وحش دریای خزر اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است.

بهترین فصل سفر


اگر دوست دارید تا طبیعت میانکاله را در بهترین حالت خود ببینید و از هوای مطبوع آن لذت ببرید، بهار به اینجا بروید. تابستان های میانکاله اما هوای بسیار گرمی دارد و پرنده های زیادی اینجا به چشم نمی خورد.

پاییز میانکاله فصل چیدن انارهای رسیده و تمشک است و کوچ پرنده ها به اینجا نیز از اواخر آبان آغاز می شود؛ اما اگر قصد پرنده نگری حرفه ای را دارید و می خواهید بیشترین تعداد پرنده را یکجا ببینید بهتر است زمستان راهی تالاب شوید. فقط دقت داشته باشید هوای این منطقه به دلیل وجود پهنه های بزرگ آبی بسیار سرد می شود و احتمال وزش باد در آن زیاد است.

مسیر دسترسی


آدرس: استان مازندران، شهرستان بهشهر، تالاب میانکاله
اگر از سمت شرق وارد استان مازندران می شوید باید به بهشهر و اگر از سمت ساری و تهران می آیید باید به نکا بروید. از آنجا هم باید راهی سمت روستای زاغمرز و تالاب آن شوید. بعد از راغمرز به یک سه راهی می رسید که باید سمت راست را ادامه داده تا به میانکاله برسید.
advertising