دریاچه شهیون دزفول در خوزستان از زیباترین دریاچه های جهان

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/10/19
دریاچه شهیون دزفول در خوزستان از زیباترین دریاچه های جهان

دریاچه دز از زیباترین دریاچه های ایران


منطقه شهيون با مساحت بالغ بر 302 کیلومترمربع از توابع شهرستان دزفول است که در 15 کیلومتری شمال شهر دزفول واقع شده است.دریاچه شهیون از جاذبه‌ های طبیعی ارزشمند و کم ‌نظیر منطقه حفاظت شده شهیون محسوب می ‌شود. دریاچه شهیون، یکی از زیباترین دریاچه های ایران است که در شمال شرق اندیمشک و پشت دو کوه شاداب و تنگوان شکل گرفته و چهره زیبایی به منطقه بخشیده است. وجود چند جزیره کوچک و بزرگ که روی آن ها انبوهی از درختان کُنار و بادام کوهی به چشم می خورد، جلوه خاصی به دریاچه داده است.

وجود منابع سرشار آب و پوشش گیاهی متنوع در منطقه، علاوه بر ایجاد مناظر زیبا و بدیع، زمینه‌ های مناسبی را برای انجام ورزش‌ های تابستانی و تفریحات آبی به وجود آورده است. در فضای این دریاچه و همچنین رودخانه ‌ای که از شهر دزفول می‌ گذرد، امکان انجام ورزش‌ های شنا، قایق رانی، اسکی روی آب و ماهیگیری میسر ‌است.
دریاچه شهیون دزفول در خوزستان از زیباترین دریاچه های جهان
دریاچه دز یا شهیون در شرایط پرآبی و کم ‌آبی دارای وسعت نسبتاً متفاوت است هر چند به‌طور متوسط در حدود شش هزار هکتار وسعت دارد و عمق آن نیز تا 50 متر متغیر است، دمای آب نیز در نقاط مختلف دریاچه متفاوت است و ماهی غیر بومی قزل آلا رنگین کمان در آن زندگی می کند.

ماهی‌ های این دریاچه معمولا ماهی‌ های رودخانه ای هستند، اما این ماهی ‌ها در دریاچه نیز وجود دارند و به زندگی در آن عادت کرده ‌اند. زندگی در دریاچه سبب شده که ماهی ‌ها از مواد معدنی دریاچه تغذیه کنند و با ماهی های دیگر متفاوت شوند. دریاچه شهیون و رودخانه دز به دلیل شرایط و عدم آلودگی و ورود فاضلاب یکی از مهمترین منابع تولید آبزیان آب شیرین در استان خوزستان است، بطوری ‌که صید و بهره برداری از ماهیان دریاچه یکی از منابع تأمین معشیت ساکنان منطقه است.

پوشش گیاهی دریاچه شهیون


تعدادی جزیره کوچک و بزرگ وجود دارد که انبوهی از درختان کُنار و بادام کوهی روی آن‌ها قرار دارد، همه این‌ها باعث زیبا جلوه دادن دریاچه شده است، به‌طوری که جزیره بزرگ وسط دریاچه با وسعت بالغ بر 60 هزار مترمربع، چشم‌انداز زیبایی را خلق کرده است. درختان کنار، بادام کوهی، کلخنگ و بید روی این جزیره قرار گرفته است، همچنین حیات‌وحش منحصربه‌فردی به‌وسیله جانوران کوچکی نظیر روباه و خرگوش در کنار پرندگان زیبایی مانند تیهو و کبک و پرندگان دریایی، ایجاد شده است.

پوشش جانوری دریاچه شهیون


این دریاچه در استان گرمسير خوزستان قرار دارد، اما ماهی قزل‌آلا که که يک ماهی سرد آبی است، در این دریاچه زندگی می‌کند. قزل‌آلای رنگين کمان از ماهی‌های غيربومی درياچه سد دز محسوب می‌شود. با توجه به اینکه اين نوع قزل‌آلا (در مقايسه با انواع ديگر اين ماهی) تحمل بیشتری نسبت به دمای محیط دارد، در این دریاچه چند سال قبل رهاسازی شده و اکنون توانسته خود را با شرايط محيطی آن سازگار کند.
همچنین حیات‌وحش منحصربه‌فردی به‌وسیله جانوران کوچکی نظیر روباه و خرگوش در کنار پرندگان زیبایی مانند تیهو و کبک و پرندگان دریایی، ایجاد شده است.پلنگ نیز در بخش‌‌های صعب‌العبور این مناطق مشاهده شده است.
advertising