دریاچه خلنو در تهران از دریاچه های زیبای کوهستان البرز

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/10/14
دریاچه خلنو در تهران از دریاچه های زیبای کوهستان البرز

دریاچه خلنو البرز


قله خلنو با ارتفاع4375 متر در بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات و بلندترین قله استان تهران است. این قله بطور تقریبی هم ارتفاع با آزادکوه بوده و همراه این قله سومین و چهارمین قله البرز مرکزی پس از دماوند و علم‌کوه می‌باشد.
دریاچه خلنو در تهران از دریاچه های زیبای کوهستان البرز
دریاچه خلنو در موقعیت جغرافیایی N360354 E513213 در استان تهران واقع است. دریاچه مرتفع سرد سیر بسیار زیبای موسوم به خلنو که همچون نگین تابناکی در گستره دره بزرگ شمالی هرزه کوهها می درخشد ، از جمله دریاچه های کوهستانی البرز است که برای دستیابی بدان می باید راهپیمایی نسبتا طولانی توام با کوهنوردی انجام پذیرد

دریاچه خلنو با آبی بسیار سرد و یخچالی در ارتفاع 3800 متری از ذوب شدن تدریجی برفهای زمستانی تشکیل می شود. اگرچه عمق دریاچه که توسط تپه ماهورهای کم ارتفاعی احاط گردیده کم می باشددور تا دور دیاچه پوشیده از نوارهای برفی و در حد فاصل آنها چمنزارهایی است که به تازگی سر از درون برف بر آورده اند

بهترین فصل سفر


در اواخر فصل بهار دراثر ذوب سریع برفچال برحجم و وسعت آن تاحدد زیادی اضافه می شود و در اوایل و اواسط تیرماه به حداکثر میزان وسعت خود می رسد.آب دریاچه در زمانی که گوسفنداران فشمی تا این حد بالا می آیند و در اثر استفاده این دامداران به مقدار زیادی گل آلوده می شود و تا اواخر شهریور ماه باقی می ماند.

مسیر دسترسی


برای دسترسی به این دریاچه کوهستان تنها وبهترین راه ممکن مسیرکرج ـ جاده چالوس ـ گچسرـ جاده دیزن و روستای وارنگرد می باشد. روستای وارنگرد در کنار یک رودخانه بزرگ واقع شده است.ازآنجا به طور متوسط می توان به مدت یک روز کامل زمان برای دستیابی به دریاچه درنظر گرفت.این راه، زیبا وسرسبز باعبورازیک پل بزرگ درسمت چپ رودخانه وسپس طی مراتع شیر کمر و سوتک به پیچ سکه نور رسیده با گذر از آب در سمت راست رودخانه امتداد می یابد. در ادامه راه مجدداًد زیر قله نوسوم بویدر مسیر از رودخانه عبور می کند تابه مراتع دامداران فشمی برسد.
advertising