زندگی جالب انگیز پنگوئن ها

گردشگریحیات وحش

- 97/09/16
زندگی جالب انگیز پنگوئن هاپنگوئن ها پرندگانی هستند که توانایی پرواز کردن ندارند، اما به خوبی شنا می کنند و بیشتر زندگی شان را در دریا می گذرانند، پنگوئن ها پرهای ضد آب و براقی دارند که به خشک نگهداشتن بیشتر پوستشان کمک می کند، آنها نسبت به اکثر پرندگان، پرهای بیشتری دارند، اما هر سال پرهای قدیمیشان می ریزد و پرهای جدیدی برایشان رشد می کند. شاه پنگوئن بزرگترین گونه است . قدش در حال ایستاده حدود یک متر است و تقریبا 41 کیلوگرم وزن دارد زیرا زیر پوستش لایه ضخیمی چربی دارد که به وی تحمل زمستانهای سخت قطب را می دهد , جائیکه درجه حرارت تا 61 درجه زیر صفر کاهش می یابد.
پنگوئن ها در ماه فروردین هر سال یعنی وقتی که پاییز قطب جنوب شروع می شود و زمستان نزدیک می گردد شاه پنگوئن ها دریا را که مملو از مواد غذایی است را ترک می کنند .
در حالی که برای سرمای سختی که در پیش است لایه چربی ضخیمی تدارک دیده اند به طرف جنوب بر روی یخها به حرکت در می آیند . هنگامی که به زمین خشک میرسند علیرغم سرمای زیاد جفتگیری می کنند .
در ماه های اردیبهشت و خرداد پنگوئن ماده یک تخم می گذارد و بلافاصله آن را تحویل پنگوئن نر می دهد. پنگوئن نر آن را در میان پاهای پره دار که پر از رگهای خونی است و در نتیجه کاملا گرم است به مدت 45 روز نگه می دارد.و پنگوئن ماده در جست و جوی غذا میرود .پنگوئن ماده به محض اینکه تخم را تحویل داد به دریا می رود تا جبران مافات کند وقتی که انرژی و وزن اولیه اش را کسب کرد در حالیکه چندین کیلوگرم ماهی در شکم خود ذخیره کرده است به محل تخمگذاری باز میگردد . تا هنگامی که پرنده ماده از دریا باز می گردد پرنده نر سه ماه تمام غذا نخورده است و بیش از یک سوم وزنش را از دست می دهد . طی این مدت جوجه هم از تخم بیرون آمده و پدر وفرزند غذای کاملی از غذای نیم هضم شده بدن مادر می خورند. جالب است بدانید وقتی هوا طوفانی وکولاک می شود پنگوئن ها در کنار هم تجمع می کنند تا گرم شوند.

زیست گاه اصلی پنگوئن ها قطب جنوب است


خیلی ها فکر می کنند پنگوئن ها در نیمکره شمالی و قطب شمال زندگی می کنند، اما بهتر است بدانید که همه پنگوئن ها در نیمکره جنوبی (قطب جنوب) زندگی می کنند. آنها در آب و هواهای مختلف، از مناطق گرمسیر استوایی تا قاره قطب جنوب یخ زده زندگی می کنند، این پرندگان بی دفاع معمولا در جزایری که جانوران درنده ندارد یا روی بخش های دورافتاده یک قاره زندگی می کنند، هیچ کس نمی داند چرا این پرندگان عجیب چنین سرزمین ناسازگاری را با سرمای شدید و خطرات فراوان آن برای تولید مثل انتخاب کرده اند . اما موفقیت آنها در تولید مثل و تضمین بقای نسل نشان دهنده انتخاب صحیح آنهاست .پنگوئن ها بسیار باهوش اند و اگر از دور، حرکت های جمعی پنگوئن ها را ببینید متوجه خواهید شد که آنها در زندگی جمعی و گروهی بسیار هماهنگ زندگی می کنند و از هم زیستی مسالمت آمیزی برخوردار هستند، ضمن این که پنگوئن ها بسیار باهوش می باشند و از قدرت درک بسیار بالایی برخوردارند، جالب است بدانید که همچنین با انسان ها روابط عاطفی خوبی برقرار می کنند.
advertising