معرفی قورباغه جنگلی

گردشگریحیات وحش

- 97/10/11
معرفی قورباغه جنگلی

مشخصات قورباغه جنگلی


قورباغه جنگلی (Iranian long-legged frog or Iranian Wood Frog) دارای تركیب بدنی ظریف، پوست صاف، چین های طرفی پشتی نازك و سر كوتاه (كوچك) می باشد، فاصله سوراخ های بینی از شكاف دهان كوچكتر از فاصله بین سوراخ های بینی است. سفیدی لب فوقانی نازك و كوتاه است و به تیزی پوزه نمی رسد. نقاط یا لكه­های پشتی نامشخص بوده و فاقد نوار روشن مهره ای است، پهلو ها خیلی كم خالدار، قسمت زیرین مایل به سفید، گلو و ناحیه سینه ای سخت و قهوه ای-مرمری ظریف می باشد. ارتفاع محل زیست این گونه از زیر سطح دریا تا حدود 1700 متری در ییلاق سراسی (حدود 45 كیلومتری جنوب شرقی خلخال) گزارش شده است.

زیستگاه قورباغه جنگلی


قورباغه جنگلی مردابی یا پا دراز ایرانی در ایران (شیب‌های شمالی و شمال غربی رشته کوه‌های تالش و البرز در استان‌های مازندران و گیلان و قسمت‌های کوچکی از آذربایجان شرقی) یافت می­شوند. در جنگل­های هیرکانی مرطوب شمال ایران و اغلب چندین متر دورتر از رودخانه در جنگل‌های استان مازندران و گیلان زندگی می‌کنند.
معرفی قورباغه جنگلی

عوامل تهدید کننده قورباغه جنگلی


قورباغه جنگلی در لیست قرمز در وضعیت کمترین نگرانی (LC) قرار دارد اما جمعیت آن در حال کاهش است. از نظر قوانین ملی این گونه جزو گونه­های حمایت و حفاظت شده طبقه­بندی شده است.

1 - وجود دام در جنگل یکی از عوامل اصلی تهدید برای بقای این گونه می باشد. زیرا صحبان دام برای ساختن آبشخورگاه برای دام های خود در جنگل زیستگاه و چه بسا تخم های این قورباغه ها را نابود می کند. به این ترتیب حضور دام در جنگل علاوه بر نابودی جنگل­ها، تهدیدی جدی برای گونه­های زیستی نیز محسوب می­شوند.

2 - تغییرات آب و هوایی و تخریب جنگل ها باعث شده میزان بارندگی بخصوص در شرق دریا به شدت کاهش یابد، که خود باعث خشک شدن آبگیرهای فصلی در جنگل­های شمال که به عنوان زیستگاه و محل تولید مثل این جانوران محسوب می­شوند، شده است و این خود بقای این گونه را با چالشی جدی روبه رو می کند.
advertising