عنکبوت بیوه سیاه عنکبوتی که بعد از جفت گیری جفت خود را می کشد

گردشگریحیات وحش

- 97/10/10
عنکبوت بیوه سیاه عنکبوتی که بعد از جفت گیری جفت خود را می کشد

عنکبوت بيوه سياه از معروف‌ ترين عنکبوت هاي سمي


عنکبوت بيوه سياه (Black & Brown Widow Spider) با نام علمی Lantrodectus terdecimguttatus از معروف‌ ترين عنکبوتهاي سمي است که گونه‌هاي مختلف آن در سراسر جهان از جمله آسياي ميانه و منطقه مديترانه انتشار دارد. این جانوران سمی دارای اهمیت فوق العاده از نظر بهداشتی و پزشکی بوده و در بعضی از نقاط دنیا همچون ایالات متحده، استرالیا، آفریقای جنوبی، آمریکای جنوبی و کشورهای حاشیه مدیترانه، گزیدگی توسط عنکبوتهای بیوه از شیوع زیادی برخوردار است.

مشخصات


شناخت سیستماتیکی این جانوران همیشه مشکل بوده است. بنابر این متمایز ساختن گونه های مختلف این عنکبوت ها بسیار دشوار است چرا که میزان شباهت در ساختمان داخلی و خارجی ژنیتالیای جنس ماده و پالپ جنس نر که صفات اختصاصی شناسایی گونه ها در عنکبوت محسوب می شوند، بسیار زیاد است. این جانوران که در شمال خراسان با نام عمومی دلمک شناخته میشوند، هر ساله باعث مسمومیت افراد زیادی خصوصاً کودکان و زارعین منطقه میشوند. عنکبوت بیوه سیاه با بدنی براق (در نمونه های گزارش شده در ایران بدن براق نیست) و ماده آن دارای شکمی گرد و نر آن شکمی تخم مرغی شکل دارد . اسم " بیوه سیاه " از آنجا برای آن انتخاب شده است که معمولا بعد از جفت گیری، عنکبوت ماده اقدام به کشتن و سپس خوردن عنکبوت نر می کند. عنکبوت ماده اندازه ای بین 8-10 میلیمتر دارد و از روی علامتی شبیه ساعت شنی قرمز رنگی که بر روی شکمش قرار گرفته شناخته می شود.
عنکبوت بیوه سیاه عنکبوتی که بعد از جفت گیری جفت خود را می کشد

جفت گیری


عنکبوت های جوانتر می توانند توسط باد پراکنده شوند. عنکبوتهای کوچک در نوک گیاهان خود را در اختیار جریان هوا می گذارند تا جابجا شوند. جفتگیری در این نوع با جفتگیری در دیگر گونه های بیوه سیاه مشابه است ، عنکبوت نر دور خودش می چرخد و اسپرمها را در اسپرم وب'sperm web' قرار می دهد، عضو تناسلی مملو از اسپرم می شود، اکنون او لانه را برای یافتن عنکبوت ماده ترک می کند. آمیزش هنگام تعیین محل توسط عنکبوت ماده آغاز می شود. در هنگام جفتگیری عنکبوت نر عضو جنسی را داخل منفذ کیسه تجمع اسپرم عنکبوت ماده قرار داده و اسپرمها را روی تخمها رها می کند. عنکبوت ماده می تواند اسپرمها را برای بارور کردن تخمهایی که در آینده تولید خواهد کرد، ذخیره کند. بعد از عمل جفتگیری نوبت مرحله تغذیه می رسد. عنکبوت نر غذای عنکبوت ماده را تشکیل می دهد.
advertising