گوگل آنالیتیکس چیست و چه کاربردی دارد

علمی و تکنولوژیفضای مجازی

- 98/10/07
گوگل آنالیتیکس چیست و چه کاربردی داردگوگل آنالیتیکس یا Google Analytics ابزاری رایگان و در عین حال بسیار حرفه ای و قدرتمند از شرکت گوگل می باشد . یک سرویس رایگان تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت که در سال ۲۰۰۵ ارائه گردیده و در اختیار وبمستران قرار رگرفته است. Google Analytics برای ما ایرانیان از سوی گوگل تحریم شده است و قادر به دسترسی به صورت عادی به این ابزار نیستیم اما برای آن چندین نام داریم. گوگل آنالیز ، آمارگیر گوگل ، گوگل آنالیتیکز اسامی هستند که در بین وبمستران ایرانی برای این ابزار تعیین شده اند.

آیا استفاده از گوگل آنالیز مهم است؟


قبل از اینکه بخواهیم وارد بحث فنی در مورد ثبت نام در گوگل آنالیتیکس و نحوه استفاده از آن شویم، باید بدانیم که این ابزار چه سودی برای کسب‌و‌کار آنلاین ما دارد و دقیقاً چه اطلاعاتی از آن می‌گیریم. به طور ساده، گوگل آنالیز ابزاری است که رفتار بازدیدکنندگان، مخاطبان و مشتریان وب‌سایت ما را به هنگام حضور در آن بررسی و گزارش می‌کند.
پس می توانیم انتظار داشته باشیم که به چند سؤال زیر پاسخ دهد:
میزان بازدید از وب‌سایت ما به چه صورت است؟
بازدیدکنندگان هنگام حضور در وب‌سایت ما چه کاری انجام می‌دهند؟
چه زمانی بیشتر بازدیدکنندگان به وب‌سایت ما مراجعه می‌کنند؟
چه قسمت‌هایی در وب‌سایت ما برای بازدیدکنندگان جذاب است؟
بازدیدکنندگان چگونه وب‌سایت ما را پیدا می‌کنند؟
عکس العمل بازدید کنندگان نسبت به محتوای وب‌سایت ما چگونه است؟

همانطور که می‌بینید تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته در این ابزار، رفتار بازدیدکنندگان از لحظه ورود به وب‌سایت تا لحظه خروج از آن را به ما نشان می‌دهند. وقتی که ما به عنوان دارنده یک وب‌سایت بدانیم که بیشتر ترافیک ما به صورت ارگانیک است یا خیر، یا به صورت مستقیم هستند یا از وب‌سایت‌های دیگر ارجاع داده شده است، به راحتی نقاط قوت و ضعف وب‌سایت خود را پیدا می کنیم و می‌توانیم نسبت به رفع ایرادات آن اقدام کنیم.

وقتی که در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدیم که بازدیدکنندگان بیشتر به سراغ چه محتوایی از وب‌سایت ما می‌روند و نحوه حرکت آنها در بین صفحات مختلف وب‌سایت ما به چه صورت است، این امکان برای ما فراهم است که مسیرهای پر ترافیک را تقویت کنیم و مسیرهایی که باعث دور شدن بازدیدکنندگان می‌شوند، حذف کنیم. حالا می‌توانیم تعریف خود را از گوگل آنالیتیکس تغییر دهیم و آن را به مانند یک عینک یا تلسکوپ قوی در نظر بگیریم که به طور ویژه به دنبال بازدید کنندگان وب‌سایت ما و تحلیل رفتار آنها به شکل‌های مختلف است.

چند نکته مهم قبل از شروع کار با گوگل آنالیتیکس


قبل از شروع کار با گوگل آنالیتیکس لازم است که چند نکته را به خاطر داشته باشید تا بتوانید بهترین بازدهی و کارایی ممکن را از آن دریافت کنید. البته کسانی که به صورت حرفه‌ای در این حوزه فعالیت داشته‌اند، به مرور زمان تجربه کار با این ابزار را پیدا کرده‌اند. بیشتر روی حرف ما با کسانی است که به صورت مبتدی به دنبال یادگیری کار با گوگل آنالیز هستند. به خاطر داشته باشید که:

گوگل آنالیتیکس در ایران غیر فعال است


شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که پس چه دلیلی برای آموزش نصب یا ثبت نام آن وجود دارد؟ متاسفانه به دلیل تحریم، امکان استفاده از این ابزار برای ایرانی‌ها و چند کشور دیگر وجود ندارد و تنها راه ورود به آن، استفاده از فیلترشکن‌ها و یا نرم افزارهای مختلف تغییر آی پی است. پس اگر پس از چند بار تلاش برای ورود به Google Analytics با این پیام مواجه شدید (Your client does not have permission to get URL /analytics/web/ from this server) باید بلافاصله به سراغ استفاده از فیلترشکن‌های مختلف بروید.

برای استفاده از گوگل آنالیز تا حدودی به ترجمه انگلیسی نیاز دارید


نکته ناامید کننده دیگری که در رابطه با گوگل آنالیتیکس وجود دارد این است که همه بخش‌های آن به زبان انگلیسی هستند. اگر از فیلم آموزشی یا از روش‌های آموزش مختلف برخوردار نیستید، مجبور خواهید بود که با اصطلاحات و واژه‌های مختلف آن بیشتر آشنا شوید. اگرچه در این مطلب ما سعی می‌کنیم که در ادامه هم کلمات انگلیسی و هم معادل فارسی آن را بیاوریم تا نیازی به یادگیری آنها نداشته باشید.

دنبال کردن رفتار بازدیدکنندگان در گوگل آنالیز مهمترین ابزار ممکن است


به احتمال زیاد، در بسیاری از آموزش‌ها چنین نکته‌ای به شما گفته نشود، اما ابزار گوگل آنالیز بیشتر به تحلیل رفتار بازدیدکنندگان می‌پردازد و اگر شما هم می‌خواهید کسب‌و‌کار آنلاین خود را بهبود ببخشید و در رقابت با سایر رقبا موفق باشید، توصیه ما این است که تمرکز خود را بیشتر بر روی رفتار بازدیدکنندگان و عکس العمل آن‌ها نسبت به محتوای وب‌سایت معطوف کنید.

ما توسط گوگل آنالیتیکس داده ها را به دلایل زیر آنالیز می کنیم:

بازدید کنندگان سایت ما چه کسانی هستند؟


اطلاعاتی مانند رده ی سنی ، جنسیت و علایق کاربران در تشخیص مخاطبین مورد هدف ما و تشخیص نیاز های آن ها با توجه به این اطلاعات بسیار مهم می باشد.

بازدیدکنندگان از چه طریق به سایت ما هدایت شده اند؟


تشخیص این موضوع که ایمیل های تبلیغاتی ارسال شده یا مقالات منتشر شده و یا کمپین های تبلیغاتی ما موثر بوده اند و منجر به ورود کاربران شده اند یا عوامل دیگری.

کاربران بعد از ورود به سایت ما چه واکنشی داشته اند؟


ما باید بدانیم کاربرانی که وارد سایت ما می شوند در سایت می مانند یا با نگاه اول از سایت خارج می شوند؟ یا فایل های آموزشی ما را دانلود می کنند؟

آیا کاربران ما، فعالیت های برنامه ریزی شده ی سایت را انجام داده اند؟


عضویت داخل سایت ، عضویت در خبرنامه و مهم تر از همه خرید محصولات می باشد.

و در آخر اینکه قدرت عملکرد وب سایت ما به چه میزان می باشد؟


یعنی پتانسیل کسب و کار ما به چه میزان می باشد. برای جمع آور ی و آنالیز این داده ها به یک ابزار قدرتمند نیاز داریم که گوگل آنالیتیکس بهترین ابزار ممکن می باشد که ما در اختیار داریم.
advertising