داستان و کاربرد ضرب المثل فوت کوزه گری

خواندنیداستان و حکایات

- 97/09/15
داستان و کاربرد ضرب المثل فوت کوزه گری

کاربرد ضرب المثل فوت کوزه گری


اين مثل اشاره به كسی دارد كه بسيار چيزها می داند ولی از يك چيز مهم آگاهی ندارد

داستان فوت کوزه گری


استاد كوزه گری بود كه خيلی با تجربه بود و كوزه های لعابی كه می ساخت خيلی مشتری داشت .
شاگردی نزد وی كار می كرد كه زرنگ بود و استاد به او علاقه داشت و تمام تجربه های كاری خود را به او ياد داد .
شاگرد وقتی تمام كارها را ياد گرفت . شروع به ايراد گرفتن كرد و گفت مزد من كم است و كم كم زمزمه كرد كه من می توانم بروم وبرای خودم كارگاهی راه اندازی كنم و كلی فايده ببرم .
هرچه استاد كوزه گر از او خواهش كرد مدتی ديگر نزد او بماند تا شاگردی پيدا كند و كمی كارها را ياد بگيرد تا استاد دست تنها نباشد ، پسرك قبول نكرد و او را دست تنها گذاشت و رفت .
شاگرد رفت و كارگاهی راه اندازی كرد وهمانطور كه ياد گرفته بود كاسه ها را ساخت و رنگ كرد و روی آن لعاب داد و در كوره گذاشت . ولی متوجه شد كه رنگ كاسه های او مات است و شفاف نيست .
دوباره از نو شروع كرد و خاك خوب تر انتخاب كرد و در درست كردن خمير بيشتر دقت كرد و بهترين لعاب را استفاده كرد و آنها را در كوره گذاشت ولی باز هم مشكل قبلی بوجود آمد .
شاگرد فهميد كه تمام اسرار كار را ياد نگرفته . نزد استاد رفت و مشكل خود را گفت . و از استاد خواهش كرد كه او را راهنمائی كند .
استاد از او پرسيد كه چگونه خاك را آماده مي كند و چگونه لعاب را تهيه می كند و چگونه آن را در كوره می گذارد . شاگرد جواب تمام سوال ها را داد .
استاد گفت : درست است كه هر شاگردی بايد روزی استاد شود ولی تو مرا بی موقع تنها گذاشتی . بيا يك سال اينجا بمان تا شاگرد تازه هم قدری كار ياد بگيرد و آن وقت من هم تو را راهنمائی خواهم كرد و تو به كارگاه خودت برو .
شاگرد قبول كرد يكسال آنجا ماند ولی هر چه دقت كرد متوجه اشتباه خودش نمی شد . يك روز استاد او را صدا زد و گفت بيا بگويم كه چرا كاسه های لعابی تو مات است .
استاد كنار كوره ايستاد و كاسه ها را گرفت تا در كوره بگذارد به شاگردش گفت چشم هايت را باز كن تا فوت وفن كار را ياد بگيري .
استاد هنگام گذاشتن كاسه ها در كوره به آن ها چند فوت می كرد . بعد از او پرسيد : فهميدی؟ شاگرد گفت : نه . استاد دوباره يك كاسه ديگر برداشت و چند فوت محكم به آن كرد و گرد وخاكي كه از آن برخاسته بود به شاگرد نشان داد و گفت : اين فوت و فن كار است ، اين كاسه كه چند روز در كارگاه ميِ ماند پر از گرد و خاك مي شود در كوره اين گرد وخاك با رنگ لعاب مخلوط مي شود و رنگ لعاب را كدر می كند . وقتی آنرا فوت می كنيم گرد وغبار پاك می شود و لعاب خالص پخته می شود و رنگش شفاف می شود . حالا پی كارت برو كه همه كارهايت درست بود و فقط همين فوت را كم داشت .
advertising