گربه ایرانی یا گربه پرشین و تاریخچه آن

خواندنیحیوانات خانگی

- 97/10/03
گربه ایرانی یا گربه پرشین و تاریخچه آنبدون شک لذت نگهداری از گربه به عنوان یه حیوان خانگی ملوس و بامزه، تجربه ای بسیار هیجان انگیزه. هیچ می‌دونستین نژادهای بسیار معروفی از گربه‌ها وجود دارن که تفاوت‌های ظاهری و فیزیکی متفاوتی دارن اما در عین حال خلق و خوی رفتاری بیشتر اونا شبیه همدیگه‌ست؟ گربه پرشین یکی از محبوب‌ترین گربه‌های دنیاست که نه فقط تو ایران، بلکه در خیلی از کشورهای دیگه‌ی دنیا هم یه عالمه طرفدار داره.
گربه ایرانی یا گربه پرشین و تاریخچه آن

قدمت گربه پرشین


گربه پرشین یه گونه‌ی قدیمیه. واسه کسایی که این گربه ی باوقار رو دوست دارن، تعجبی نداره که این زیبای موبلند از مهد تمدن میاد:«مسوپوتامیا» که بعدا به پارس معروف شد و الان به اسم ایران شناخته میشه. احتمالا این گونه‌ی مو بلند به خاطر جهش طبیعیِ به وجود اومده و ظاهر گیراش، توجه نجیب زاده‌ی ایتالیایی و جهانگرد قرن 17، پیترو دلاواله که اولین گربه‌ی موبلند رو تو سال 1626 به اروپا برد، جلب کرد. تو اون زمان، گربه‌ها موهای براق و ابریشمی خاکستری رنگ داشتن اما الان به خاطر گزینش گونه‌ای، پرشین‌ها رنگ‌های جورواروی دارن، مثلا دورنگه (یه رنگ به اضافه‌ی سفید).
تا آخرای قرن 19 میلادی که پرورش و نمایش گربه‌ها رواج پیدا کرد، گربه‌های موبلند که از پارس، ترکیه، افغانستان و دیگر کشورها آورده می‌شدن، به گربه‌های آسیایی معروف شده بودن و با گونه‌ی خودشون جفت‌گیری می‌کردن. تو نمایش گربه‌ ی کاخ کریستال تو سال 1871،گربه‌های پرشین هم بین گونه‌هایی بودن که به نمایش گذاشته شده بودن. تو اون زمان، حیوان خانگی مشهوری بودن و به خاطر علاقه‌ی ملکه ویکتوریا به این گونه، علامت مخصوص داشتن. حتی تو اون دوران، وقتی یه آدم مشهور حیوونی رو داشت، نشون دهنده‌ی خواستنی بودن اون حیوون بود.

با پرورش گزینشی، کسانی که به گربه علاقه‌ی زیادی داشتن، شروع به تغییر شکل گربه‌ ایرانی به شکل الانش کردن. گربه‌هایی رو پرورش دادن که کله‌ی گرد، صورت صاف، بینی صاف و کوتاه، لپ‌های تپل، گوش‌های کوچک و گرد، چشم‌های بزرگ و هیکل بزرگ داشته باشن. موهاشون بلندتر از گربه‌ی براق بود و پاهای کوچک‌تری داشتن. خیلی زود محبوبیت پرشین‌ها بیشتر از گربه‌های براق شد.

اولین بار آخرای قرن 19 بود که این گربه‌ها به آمریکا وارد شدن و خیلی هم خواهان پیدا کردن و گربه‌های موبلند مین کن رو که قبلا لقب عزیزدردونه‌ی آمریکا رو داشته، از رقابت محبوبیت حذف کردن. یه کم بیشتر از یه قرن که گربه‌های پرشین محبوب‌ترین گونه‌ی گربه تو جهان شدن، به خاطر ظاهر زیبا و ویژگی‌های اخلاقی دوست داشتنی‌شون جایزه گرفتن.
advertising