علت گاز گرفتن گربه خانگی و روش های جلوگیری از آن

خواندنیحیوانات خانگی

- 97/09/19
علت گاز گرفتن گربه خانگی و روش های جلوگیری از آنگاز گرفتن گربه یا بچه گربه دردناک و اذیت کننده است و در نظر داشته باشید که ترک دادن این عادت گربه ها میتونه سخت باشه، گربه ها به دلایل مختلفی گاز میگیرن ولی دوتا از متداول ترین دلایل گاز گرفتن اون ها گاز محکم موقع بازی و گاز آرام یا محبت آمیز هست که البته میتونه دردناک و اذیت کننده هم باشه.مراقبت و نگهداری از گربه میتونه یک تجربه ی جالب و لذت بخش برای صاحبش ایجاد کنه، ولی وقتی گربه ای داشته باشیم که از هر فرصتی برای گاز و حمله استفاده میکنه، از لذتش خیلی کاسته میشه اولین قدم برای مبارزه با گاز گرفتن گربه ها اینه که بتونیم گاز از روی خشونت رو از گاز از روی محبت تفکیک کنیم.

دلیل گاز گرفتن گربه چیست


گاز از روی خشونت گربه بسیار دردناکه و میتونه منجر به خونریزی و عفونت بشه. وقتی گربه ای بخاطر خشونت گاز میگیره دلیلش معمولا اینه که ترسیده یا میخواد قدرت خودش رو نشون بده.
این نوع گازها میتونن در طول بازی کردن های خیلی جدی و خشن، خشونت به دلیل قلمرو طلبی، یا به دلیل خاطره بدی که گربه در طول ماه های اولیه زندگی اش داشته هم اتفاق بیفتن. باید در نظر داشته باشید که دلیل اصلی گاز های خشن، بازی کردن بیش از حد جدی گربه با صاحبشه که منجر به گاز خشونت آمیز میشه.
گاز محبت آمیز گربه ها یکی از راه هایی هستن که گربه برای ارتباط برقرار کردن با صاحبش ازش استفاده میکنه و وقتی اتفاق میفتن که گربه بیش از حد تحریک هیجانی شده یا بیش از حد با صاحبش احساس نزدیکی میکنه و دوست داره کمی برای خودش فضا داشته باشه.
این نوع گاز آرومه و معمولا منجر به خونریزی و پاره شدن پوست نمیشه.

دلیل گاز گرفتن گربه هنگام بازی کردن


خشونت هنگام بازی بخصوص در بچه گربه ها و گربه های جوان متداول ترین مشکل کساییه که از گاز گرفتن گربشون شاکی هستن.
درسته که گربه ها برامون مثل اعضای خونواده میمونن و ما رو دوست دارن، ولی یادتون نره که اونا هنوز حیوانن و نیاز دارن بازی کنن تا هم توانایی های شکار کردنشون رو تمرین کنن و هم انرژی مضاعفشون تخلیه بشه.
در طبیعت معمولا گربه ها با هم نوعانشون بازی میکنن تا هم مهارت های اجتماعیشون رو تمرین کنن و هم هماهنگی رو یاد بگیرن.

بهترین روش پیشگیری از گاز محبت آمیز گربه


بهتره اینو در نظر گرفت که توجه کردن به دم گربه بهتون میگه که باید انتظار گاز داشته باشین. موقع نوازش گربه، اگر دیدین دمش روی زمین شروع به حرکت دورانی کرد، نشون میده گربه بی طاقت شده و وقتشه تنهاش بگذارین.
برخی از گربه ها قبل از گاز محبت آمیز کمی عقب نشینی میکنن یا به ادامه تماس با شما تمایل کمتری نشون میدن.
بهترین راه برای پیشگیری از این نوع گاز اینه که به زبان بدن گربه توجه کنین و موقعی که دیدین گربه داره بی طاقت میشه، به حال خودش رهاش کنین.
ولی بیشتر گربه ها در خونه های ما تنها هستن پس کاملا طبیعیه بخوان از صاحبشون به عنوان همبازی استفاده کنن!
مشکل وقتی پیش میاد که بازی گربه ها برای پوست حساس ما آدم ها یکم زیادی خشن میشه.
پوست گربه ها از خز پوشیده شده و بسیار کلفت تر از پوست انسانه. اونا موقع بازی اغلب حرکاتی مثل چنگ زدن و گاز گرفتن رو روی همدیگه انجام میدن که کاملا طبیعی و جزو بازی به حساب میاد و آسیبی به پوست یه گربه نمیزنه، ولی پوست انسان که نازک و عاری از مو هست، در برابر این گازها حساسه و آسیب میبینه.
ولی یه گربه متوجه این نکته نیست که ما به اندازه همبازی گربه ای اش پوست کلفت و پرمو نیستیم.

چگونگی جلوگیری از گاز گرفتن گربه هنگام بازی


حالا که علت چنگ زدن و گاز گرفتن گربه ها رو میدونیم، وقتشه یاد بگیریم چطوری بدون جلوگیری از بازی کردن گربه و تخلیه انرژی اش، از خودمون محافظت کنیم و اجازه ندیم کار به خشونت بکشه.

باید زمان بازی مشخص و منظم رو برای گربه درنظر گرفت


اگر بچه گربه حوصله اش سررفته و داره تلاش میکنه توجه شما رو به خودش جلب کنه، ممکنه شروع کنه به گاز گرفتن یا چنگ زدن بهتون تا شما رو وادار کنه یه واکنشی نشون بدین. درست مثل رفتاری که با گربه های دیگه انجام میده.
اگر گربه انتظار داشته باشه که در مواقع معینی از روز باهاش بازی کنیم، کمتر سراغ دست و پای ما میره. بازی کردن مداوم با گربه در طول روز و سر ساعت های مشخص باعث میشه انرژی اضافی بچه گربه هم تخلیه بشه.
میتونین با گربه بازی هایی رو انجام بدین که “غریزه شکارش” رو فعال میکنن. مانند بازی با لیزر، قلاب ماهیگیری و توپ بازی. اینطوری گربه هم خسته میشه و انرژی اش تخلیه میشه و هم مهارت های شکارش رو با اسباب بازی تمرین میکنه و کمتر سراغ شکار دست و پای شما میاد

عادت گاز گرفتن گربه ها از روی محبت


گاز محبت آمیز گربه یا بچه گربه نوع دیگری از گازه که علتش بازیگوشی یا تمرین شکار کردن نیست.
گربه ها وقتی بیش از حد تحریک میشن یا با صاحبشون بیش از حد احساس نزدیکی میکنن این نوع گاز رو میگیرن.
این نوع گاز ممکنه زمانی دیده بشه که گربه دیگه نمیخواد نوازشش کنین، دوست داره از توی بغلتون بذارینش زمین و یا تازه میخواد بازیگوشی رو شروع کنه.
به این دلیل بهش گاز محبت آمیز میگن که آروم و یواشه و این پیام رو منتقل میکنه وبهترین کار توی اون لحظه اینه که دیگه کاری به کارش نداشته باشین
advertising