آیا نوشیدن شیر برای گربه مشکل ساز است

خواندنیحیوانات خانگی

- 97/08/20
آیا نوشیدن شیر برای گربه مشکل ساز استبسیاری از مردم این باور دارند که خوردن شیر برای گربه هیچ اشکالی ندارد، اما واقعیت این است که شیر سالم‌ترین نوشیدنی برای گربه نیست. درواقع نه تنها سالم نیست بلکه می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در گربه نیز شود. این مشکلات در اکثر گربه‌ها میتواند از یک معده درد معمولی تا دلپیچه و اسهال شدید متغیر باشد. بیشتر گربه ها با لاکتوز (قند موجود در شیر) ناسازگاری دارند. این مشکل که عدم تحمل لاکتور (Lactose Intolerance) نامیده می‌شود می‌تواند موجب کم شدن آب بدن گربه‌ها شود.

شیر خوردن گربه


هرچند بچه گربه شما ممکن است از خوردن ظرفی پر از شیر لذت ببرد به خصوص اینکه شیر برای او غذایی راحت بوده و شیر مادرش را تداعی میکند، اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که شیر برای او مناسب نیست و نباید در رژیم غذایی اصلی او گنجانده شود.
شیر فاقد مواد مغذی لازم جهت رشد و نمو گربه می‌باشد. مصرف بیش از اندازه ی شیر برای گربه ممکن است میل او را برای خوردن غذاهای گوشتی کاهش داده و سبب بروز بیماری‌های مربوط به کمبود مواد مغذی شود. علاوه بر این یکی از اصلی‌ترین دلایل ممانعت از خوردن شیر برای گربه های بالغ مشکل ناسازگاری آنان با لاکتوز و عدم توانایی آنان در هضم این ماده است.

چرا دستگاه گوارش گربه ها با لاکتوز ناسازگار است


اکثر گربه ها فاقد آنزیم لاکتاز هستند. این آنزیم لاکتوز موجود در شیر را هضم می‌کند. زمانی که لاکتوز هضم نشده در طول سیستم گوارشی حرکت میکند باعث جذب آب موجود در روده ها می‌شود. به بیان ساده‌تر، لاکتوز نمیتواند به سهولت از جداره روده‌ها عبور کرده و وارد جریان خون شود. علاوه بر این، روده گربه‌ها مستعد رشد نوعی باکتری است که سبب ایجاد گازهای دردناک و اسهال خواهد شد.

اگر گربه شیر دوست داشته باشد و عکس العمل منفی نسبت به آن نشان ندهد چه باید کرد


اگر گربه با خوردن شیر دچار اسهال یا تهوع نشود، احتمالا با شیر معمولی یا شیر بدون چربی مشکلی ندارد. راه حل دیگری نیز وجود دارد و آن استفاده از شیر بدون لاکتوز است.
اخیرا شیرهای بدون لاکتوز جدیدی برای گربه ها عرضه شده است مانند: CatSip یا CatSure. شیر CatSip نوعی شیر درجه یک است که مشکلات گوارشی در گربه ها را کاهش میدهد. از سویی دیگر CatSure وعده غذایی مایع و متعادلی است که باعث می‌شود گربه‌ها در سنین میانسالی عملکرد خوبی داشته باشند و شامل پروتئین با کیفیت و آمینو اسید است و مخصوص گربه های بالغ یا گربه هایی با سن بالاتر می‌باشد. این محصولات تاکنون به خوبی جای خود را در بازار ایران پیدا نکرده‌اند با این حال با کمی جستجو، ممکن است بتوانید آنان را تهیه کنید.

اگر بطور مرتب به گربه ای شیر داده شود، بدترین اتفاق ممکن چیست


اگر گربه‌ای ،به خصوص در سنین پایین، به طور مرتب شیر بخورد و دچار اسهال‌های متوالی شود، نتیجه‌ای مهلک و کشنده در پی خواهد داشت چرا که این امر به تدریج موجب کاهش آب بدن گربه خواهد شد. به جای شیر به گربه خود آنچه که واقعا به آن نیاز دارد، یعنی آب تمیز بدهید. گربه ها به طور معمول برای تامین آب مورد نیاز بدن خود به آب آشامیدنی احتیاج دارند. اگر گربه شما آب کافی نمی‌نوشد ممکن است علت آن استفاده از غذاهایی با آب فراوان باشد و در این صورت جایی برای نگرانی نیست. با این حال اگر گربه شما آب کافی نمی‌نوشد و غذاهای خشک میخورد، از آنجا که آب روان گربه را ترغیب به نوشیدن می‌کند، می‌توانید از شیر آب یا فواره‌های مخصوص استفاده نمایید.
advertising