مراقبت و نگهداری از دلقک ماهی اسلاریس

خواندنیحیوانات خانگی

- 97/09/12
مراقبت و نگهداری از دلقک ماهی اسلاریس

نگهداری و مراقبت از دلقک ماهی اسلاریس


کسانی که علاقه به نگهداری دلقک ماهی اسلاریس (Ocellaris Clownfish) دارند خوشبختانه باید بدانند که نگهداری از این گونه آبزی، در آکواریومی با شرایط مناسب، کار سختی نیست. دلقک ماهی اسلاریس که با انیمیشن در جستجوی نمو (Finding Nemo) بسیار محبوبیت پیدا کرد، می‌تواند بیش از ده سال عمر کند و با گذشت زمان تقریبا عضوی از خانواده محسوب می‌شود. آن‌ها فعال و پر جنب و جوش هستند و همانطور که جلوی اکواریوم راه میروید، شما را دنبال خواهند کرد. در واقع، بسیاری از افراد می‌توانند با دست به دلقک ماهی خود غذا بدهند.

فضای مورد نیاز برای دلقک ماهی


ابتدایی ترین سوالی که معمولا پیش می آید این است که اندازه آکواریوم مورد نیاز برای نگهداری از دلقک ماهی چقدر است. این موضوع به عوامل و فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. با این حال به طور کلی حتی فضاهای کم نیز برای دلقک ماهی مشکلی ایجاد نخواهد کرد. حداقل اندازه تانک برای دلقک ماهی اسلاریس، 80 لیتر می‌باشد.هرچند افرادی که در زمینه نگهداری از ماهیان آب شور تجربه کافی دارند می‌توانند این ماهی را در حجم‌های پایین‌تر نیز نگهداری کنند و حتی گاهی دیده می‌شود که برخی از پرورش دهندگان در آکواریومی 40 لیتری، یک جفت از این ماهی را برای تخم گذاری قرار می‌دهند..
دلقک ماهی ها برخلاف برخی از ماهیان دیگر، نیاز به فضای زیاد برای شنا کردن ندارند و معمولا در فضایی کوچک به طرف بالا و پایین شنا می‌کنند.البته در نظر داشته باشید که وجود یک شقایق دریایی یا مرجان در آکواریوم، میتواند باعث خوشحالی دلقک ماهی شود و او می‌تواند از آن به عنوان پناهگاه استفاده کند.
مشکل اصلی آکواریوم کوچک نیاز آنان به نظافت و نگهداری بیشتر نسبت به فضاهای بزرگتر است. در آکواریوم های کوچک، مواد سمی مانند آمونیاک یا نیترات تاثیر بیشتری روی پارامترهای آب دارند که در نتیجه آن کیفیت آب کاهش پیدا کرده و رشد جلبک ها و ایجاد محیط زیستی ناسالمی را در پی خواهد داشت. در آکواریوم های کوچک وجود یک سیستم تصفیه آب بسیار حیاتی است و در کنار آن نیز آب تانک باید به طور مرتب تعویض شود. وجود یک دستگاه پروتئین اسکیمر نیز می‌تواند بسیار مفید واقع شود. با این حال اگر آب آکواریوم به طور منظم تعویض شود، وجود این دستگاه ضروری نخواهد بود.

سازگاری دلقک ماهی


دلقک ماهی ها نسبتا کوچک هستند و حرکت آهسته‌ای دارند. بنابراین نباید با ماهی های بزرگتر،خشن و گوشتخوار مانند شیرماهی یا گروپر در یک مکان نگه داشته شوند. غیر از این نکته، تقریبا محدودیتی در نوع آکواریوم برای دلقک ماهی اسلاریس وجود ندارد. آنان می‌توانند در آکواریوم هایی که فقط حاوی ماهی هستند، آکواریوم های حاوی سنگ‌های زنده، اکواریوم‌هایی دارای چندین گونه مختلف و همچنین آکواریوم‌های ریف نیز زندگی کنند.

پارامترهای آب برای دلقک ماهی


دمای آب برای نگهداری از دلقک ماهی ها باید حدودا ۲۳ تا ۲۷ درجه سانتیگراد باشد و هنگام تخم گذاری میزان دما باید کمی افزایش پیدا کند. pH آب باید بین ۸ تا ۸.۴ و شوری نیز بین ۱.۰۲۱ و ۱.۰۲۶ باشد. دیگر پارامتر های آب هم باید در رنج استاندارد آکواریوم‌های آب شور باشند ( آمونیاک: ۰، نیترات و نیتریت: کمتر از ۲ ppm).در تانک باید کمی جریان و جابه‌جایی آب وجود داشته و نور کافی نیز فراهم شود. اگر از شقایق دریایی نیز در اکواریوم نگهداری می‌کنید سیستم نوری شما باید بسیار قوی و مناسب باشد در غیر این صورت نیازی به سیستم‌های نوری پیچیده نیست.

تغذیه دلقک ماهی


دلقک ماهی اسلاریس با کمال میل طیف وسیعی از غذاهای مختلف را از شما قبول می‌کند.به طور کلی هر نوع پولک یا پلتی که برای گوشتخواران یا همه‌چیز خواران باشد، برای آنان نیز مناسب است. با این حال ترکیبی از غذاهای یخ زده یا حتی غذاهای زنده، دلقک ماهی شما را برای سال‌ها سالم و خوشحال نگه می‌دارد. بهتر است که حداقل یکبار در روز به ماهی خود غذا بدهید. البته با توجه به اندازه اکواریوم و وجود ساکنین دیگر، می‌توانید دلقک ماهی را هر چند روز یکبار غذا بدهید. مشخص است که در این صورت دلقک ماهی شما با سرعت کمتری رشد خواهد کرد.
به اندازه‌ای به آنان غذا دهید که طی زمان ۲ الی ۳ دقیقه بتوانند آن را مصرف کنند. همچنین اطمینان یابید که غذا به مدت طولانی در اکواریوم نمانده یا بین سنگ، درز و شکافی گیر نکرده است. وجود پسمانده‌های غذا در محیط تانک سبب کاهش کیفیت آب و ایجاد جلبک می‌شود. موجوداتی مانند حلزون، خرچنگ و ستاره دریایی از ماندن غذاهای اضافی به مدت طولانی در آکواریوم جلوگیری می‌کنند.
اگر تصمیم به پرورش دلقک ماهی و مجاب کردن آنان به تخم گذاری دارید، باید حداقل سه مرتبه در روز به او غذاهای متنوعی بدهید و توجه ویژه‌ای به مواد و ویتامین‌های مورد نیاز او داشته باشید.
advertising