دیسکس ماهی ها

خواندنیحیوانات خانگی

- 97/11/23
دیسکس ماهی ها

نگاه کلی به دیسکس ماهی ها


دیکس ماهی, ماهی مدوری است که به عنوان پادشاه در آکواریوم شناخته شده است. زیستگاهش در برکه و رودخانه‌های آمازون میباشد و از زیبا‌ترین ماهی گرمسیری به شمار می‌رود. دیسکس‌ها بسیار حساس، صلح‌جو و آرام هستند. تشخیص جنسیت دیسکس‌ها طبق برخی از نظریه‌هایی که وجود دارد ماهی نر معمولا بزرگتر و رنگی‌تر از ماهی ماده است. سن بلوغ جنسی بین فاصله زمانی 18 و 24 ماه می‌‌باشد. این ماهی با شرایط طبیعی در آب، با دمای 28 تا 30 درجه سانتیگراد زندگی می‌کند. در فارم‌های تولید دیسکس نیز با توجه به موقعیت فارم‌ها که در مناطق گرمسیری هستند دمای آب حدود 30 درجه می‌باشد. اما برای نگهداری این ماهی در دیگر مناطق نیاز به شبیه‌سازی دما می‌باشد. اگر به خوبی و در شرایط مناسب از آنها مراقبت شود، می‌توانند به مدت 10 سال یا بیشتر زندگی کنند.اما بهتر است بدانید که نگهداری این ماهی گرمسیری دشوار است و برای مبتدیان توصیه نمی‌شود.
نام علمی aequifasciatus Symphysodon

تغذیه دیسکس ماهی


دیسکس‌ها معمولا با متانت و آرامش غذا می‌خورند مگر اینکه اندوهگین یا پریشان باشند. سعی کنید که بیش از حد به ماهی‌های خود غذا ندهید و یا آنها را گرسنه نگاه ندارید. بسیار خوب است که باقی مانده غذای ماهی‌ها را یک تا دو ساعت بعد از هر وعده از غذایشان از مخزن خارج کنید. به ماهی‌های در حال رشد باید دو یا سه وعده در روز غذا داده شود. آنها را زیر نظر بگیرید و بیشتر از مقداری که در یک ساعت می‌توانند بخورند به آنها غذا ندهید. دیسکس معمولا غذا را با اشتهای زیادی در دقایق اول می‌خورند ولی بعد از آن تنها به آن نوک می‌زنند بنابراین اصلاً در خارج کردن پس مانده‌ها عجله نکنید.

یکی از موادی که باعث ایجاد تفاوت محسوسی در رنگ دیسکس می‌شود زانتان (روناس) است که ماده‌ای طبیعی و بسیار مؤثرتر از پاپریکا (میوه رسیده فلفل قرمز) می‌باشد. زانتان در گلبرگ‌های گل جعفری است و در بسیاری از غذاهای آماده نیز می‌باشد. از دیگر غذاهایی که مورد علاقه دیسکس و در عین حال بسیار آلوده است کر‌م‌های یخ‌زده میباشند. در صورتی که خواستید از این نوع غذاها استفاده کنید، بهتر است از میگوی آب شور شسته شده استفاده کنید که از غذاهای مورد علاقه دیسکس نیز هست.

غذای دیسکس ماهی به ۳ دسته اصلی تقسیم می‌شوند


1- غذاهای فریزری
2- غذاهای خشک
3- غذاهای زنده

غذای فریزری


دراین قسمت روش تهیه معمول‌ترین غذای فریزری برای دیسکس شرح داده می‌شود

طرز تهیه غذای فریزری


1- دل گوسفند یا گاو60%
2- میگو 25%
3- اسفناج پخته 15%
4- قطره ب کمپلکس ۵ قطره در ۵۰ گرم و یا قرص ویتامینTetra

ابتدا دل گاو و گوسفند را خوب بشویید و تمامی رگ‌ها و پوست و چربی‌های اطراف آن را پاک کنید.سپس آن را چندین بار در چرخ‌گوشت انداخته تا کاملا خرد شود. سپس اسفناج را کمی آب‌پز کنید تا مقداری پخته شود. پوست میگو‌ها را بکنید و آن‌ها را نیز کاملا تمیز و چرخ نمایید. اگر میگوی تازه در دسترس نیست می‌توانید از میگوهای خشک شده موجود در فروشگاه‌های لوازم ماهی تهیه کنید و به نسبت بالا استفاده نمایید. مواد بالا را با هم مخلوط کرده و در کیسه ریخته و در فریزر بگذارید. مقداری که هر بار به ماهی‌ها داده می‌شود باید مقداری باشد که حداکثر تا ۵ دقیقه توسط آنها خورده شود. دقت کنید که شربت یا قطره ب کمپلکس را هر بار که می‌خواهید به ماهی غذا دهید به مخلوط اضافه نمایید. زیرا این شربت خاصیت خود را در فریزر از دست خواهد داد. در صورتی که به قرص ویتامین Tetra دسترسی دارید می‌توانید یکبار در میان یکی از قرص‌ها را پودر کرده و به جای شربت ب کمپلکس با غذای بالا ترکیب نمایید.

نکته مهم: در خرید دل گوسفند و یا گاو دقت کنید که تازه باشد. برای تشخیص با دو انگشت آن را فشار دهید در صورتی که جای فشار انگشت شما بر روی دل به حالت اول برگشت دل تازه است.
غذاهای خشک: از انواع غذاهای خشک مانند: آرتمیا، کرم فشرده، پولکی میگو و پودر اسپیرولینا (برای افزایش رنگ آنها)، می‌توان جهت غذادهی به دیسکس‌ها استفاده نمود. اما مهم‌ترین و بهترین نوع آنها tetra min pro و tetra prima هستند که پیشنهاد می‌شود غذادهی در دو نوبت صبح و عصر انجام شود.
غذاهای زنده: غذای زنده مناسب این ماهی شامل کرم خونی زنده، لارو پشه، کرم خاکی، کرم سفید، گوشت می‌باشد. دل گاو و یا غذا‌های شیمیایی می‌توانند از جمله گزینه‌های ذخیره و تفریحی باشند.

شرایط مطلوب برای نگهداری دیسکس ماهی


حداقل حجم آب مخزن برای نگهداری دیسکس 100تا150 لیتر می‌باشد و ترجیحا هر چه مخزن بزرگتر باشد شرایط بهتری برای دیسکس‌ها فراهم خواهد شد. الف) سطح مراقبت= متوسط تا سخت ب) Ph (اسیدیته آب) = 8/6 تا 5/7 ج) سختی آب= 1 تا 8 dh

دیسکس ماهی با چه ماهی هایی سازگار است


بهتر است با هم گروه خود، با ماهیان آرام و صلح‌جو نگهداری شود ولی می‌توان با انجل، کاردینال تترا، کریدوارس، بلک‌گوست، پوزه‌خرگوشی و ... نگهداری شود. توجه شود که انجل‌ها گاهی اوقات ممکن است به انگل‌های روده‌ای مبتلا شوند و به دیسکس‌ها نیز انتقال دهند.
advertising