مکتب ادبی کلاسیسم

خواندنیشعر و ادبیات

- 97/08/15
مکتب ادبی کلاسیسمکلاسیسیسم مکتب قانون ها، قواعد و اصول است که بایدها ونبایدهای بسیاری را شامل می شود. پیروان این مکتب، مطابق قواعد وقوانین قدما عمل می کنند و در ادبیات به تقلید از ادبیات یونان و روم می پردازند.
مکتب کلاسیسیسم اولین سبک ادبی است که در قرن هفدهم، بعد از دوران باروک در فرانسه به وجود آمد. کلاسیسیسم مکتب قانون ها، قواعد و اصول است که بایدها ونبایدهای بسیاری را شامل می شود. پیروان این مکتب، مطابق قواعد وقوانین قدما عمل می کنند و در ادبیات به تقلید از ادبیات یونان و روم می پردازند.مکتب کلاسیسیسم در واقع نوعی احیای شیوه هنری یونان و روم به شمار می رود که هر چند در ایتالیا متولد شد اما در فرانسه رشد کرد و به ثمر نشست.
اصول این مکتب عبارت است از تقلید از طبیعت، تبعیت و تقلید از قدما، اهمیت دادن به عقل، خوشایندی و وضوح و زیبایی کلام از مهم ترین شاعران و نویسندگان که بدین مکتب رو آوردند می توان به مولیر ، لافونتن، راسین و از همه مهم تر و معروف تر بوالو اشاره کرد. بوالو بزرگترین مدافع مکتب کلاسیک و معروف ترین نقاد این مکتب است. وی در سال 1674 در منظومه فن شعر خود اصول مکتب کلاسیسیسم را بیان کرد. معمولاً درآثار کلاسیک، نویسندگان به توضیح و توصیف خصوصیات روحی و اخلاقی و تجزیه و تحلیل روانشناسانه انسان مطلوب و آرمانی خود می پردازند. «طبیعت» نیز ازجمله این موضوعات است. البته منظور از طبیعت درآثار کلاسیک، طبیعت انسانی و سرشت درونی انسان است. کلاسیک ها توصیف طبیعت خارجی (مانند رودها ، کوهها، جنگلها و…) را درآثار و نوشته های خود کاری بی ارزش می دانند درحالی که معتقدند بیان طبیعت انسانی (مانند امیال ، گرایش ها، احساسات ، محبت ها و…) چون صحبت از روح و درون انسان است بر روح خواننده نیز اثر می کند.
advertising