فلسفه ابسوردیسم در ادبیات ملل و تفاوت آن با نهیلیسم

خواندنیشعر و ادبیات

- 98/04/17
فلسفه ابسوردیسم در ادبیات ملل و تفاوت آن با نهیلیسم

معنی واژه ابسوردیسم


Absurdism به اگزیستانسیالیسم و پوچ گرایی مرتبط و ریشه های آن در قرن 19th است یعنی وقتی که فیلسوف دانمارکی ، سورن کیرکگارد ، تصمیم به مقابله با بحران مواجه ی انسان با پوچی های در حال توسعه فلسفه وجودی گرفت. Absurdism عقیدتی است که از جنبش اگزیستانسیالیسم اروپایی در گرفت ، به ویژه هنگامی که فیلسوف فرانسوی ، الجزایری و نویسنده، آلبرت کامو که جنبه های خاصی از آن خط فلسفی را " رد" کرد به دنیا آمد . 'ابسوردیسم' یا 'پوچ انگاری' کلمه «پوچ» به تعارض بین تمایل نوع بشر برای جستجوی ارزش درونی و معنا در زندگی و ناتوانی انسان در یافتن آن اطلاق می‌شود. در این‌جا «پوچ» به معنای «ناممکن از لحاظ منطقی» نیست بلکه بیشتر به معنای «ناممکن از لحاظ انسانی» است. ذهن انسان و جهان هیچ‌کدام به صورت جدا پوچی را سبب نمی‌شوند بلکه «پوچی» از طبیعت متناقض این دو با هم بر می‌آید. پوچ انگاری بنابراین یک مکتب فلسفی است که بیان می‌کند تلاش انسان برای یافتن معنا در نهایت با شکست مواجه می‌شود زیرا میزان خالصی اطلاعات و محدودهٔ بسیار گسترده نادانسته‌ها قطعیت را ناممکن می‌کند؛ و با این حال برخی از هیچ انگاران براین عقیده‌اند که با وجود چنین حقیقتی فرد باید پوچی را بپذیرد و با این حال به جستجو و پژوهش برای یافتن معنا ادامه دهد. به عنوان یک فلسفه، هیچ انگاری طبیعت بنیادی پوچی را بررسی و این که چگونه افراد بعد از این که با «پوچی» برخورد کردند برخورد کنند.

پیشگامان فلسفه ابسوردیسم


کامو به عنوان یکی از پیشگامان فلسفه هیچ انگارانانه یا absurdism شناخته شده‌است، فلسفه‌ای که به وجودگرایی یا Existentialismمرتبط است. هیچ انگاری ادعا می‌کند که انسان‌ها اساسا بی معنی و غیر منطقی هستند و رنج انسان‌ها نتیجهٔ تلاش‌های بیهودهٔ افرادیست که قصد دارند دلیل یا معنی ای برای آن در پوچی بی پایان وجود پیدا کنند. کامو ادعا می‌کند تنها سؤال فلسفی درست سؤال درباره خودکشی است، به معنی دیگر آیا ما باید رنج زندگی را تحمل کنیم یا اینکه به سادگی خود را بکشیم؟ کامو استدلال می‌کند که از نظر تاریخی بیشتر انسان‌ها یا باور داشتند که زندگی پوچ است و بنابراین خودکشی را امری نجات بخش تلقی می‌کردند یا اینکه معنایی مصنوعی مانند دین ساختند تا زندگی خود را پر کنند و به آن معنا بخشند. کامو ادعا کرد که راه سومی هم وجود دارد: ما می‌توانیم دریابیم که زندگی پوچ و بی معنی است اما در هر حال به زندگی ادامه دهیم، کسانی که راه سوم را انتخاب می‌کنند قهرمانان پوچی یا «absurd heroes» نامیده می‌شوند.

تفاوت ابسوردیسم و نهیلیسم


نهیلیست‌ها یا هیچ‌انگاران تا جایی با ابزوردیست‌ها هم‌داستان‌اند که ما خودمان باید ارزش‌ها را جعل کنیم. ولی در ادامه راه نهیلیست‌ها می‌گویند امور به لحاظ ارزشی هیچ تفاوتی ندارند. اما ابزوردیست نمی‌گوید همه ارزش‌ها مساوی‌اند. کمک به یتیم و سیلی به یتیم مساوی نیست، صداقت و دروغ برابر نیستند. ابزوردیست‌ها می‌گویند می‌شو با استدلالاتی نشان داد که ارزش‌ها وزن مساوی ندارند، برابر نیستند.
advertising