سفالگری چیست

خواندنیهنرهای دستی

- 98/04/09
سفالگری چیستبه جرات می توان گفت که اولین صنعت در طول دوران زندگی بشر سفالگری است.زمانی که تمدن بشری به یافته های جدید دست پیدا نکرده بود و هیچ ماده ای را نمی شناخت،بی شک گِل را دیده و با آن آشنا بود.دشواری ها،ناملایمات،وقوع بلایای طبیعی،سیل،خشکسالی و مواردی از این دست موجب شد تا انسان به فکر ذخیره آب و غذا باشد. سفالگری ، هنری است که ریشه در تارو پود تمدن بشری دارد.دستان هنرمند سفالگر از گل بی جان و بدون هویت،ظرفی ارزشمند و هنرمندانه خلق می کند.سفالگری عشق است ،تجلی روح زیبای زندگی درگل است.یادآور دوران کودکی است.هنری است که از گل، ظروف زیبا می سازد.سفال همان ظرف ساخته شده از گل است که این چنین هنرمندانه شکل داده شده است.
سفالگری چیست

خاک سفالگری


سفالگری ، اندودن آب با خاک است به شکلی که این ترکیب به گلی چسبنده تبدیل شود،در ادامه شکل دادن به این خمیر چسبنده و ایجاد یک شئ مشخص که همان ظروف سفالی است.سفالگری صنعت ساخت ظروف و اشیاء گلی پخته شده را گویند.در دوران باستان و قبل از اینکه شیشه در زندگی بشر وارد شود،همه ظروف سفالی بودند.ظروف غذاخوری و ظروف آبخوریو حتی ظروف پخت و پز زمانی تنها با یک ماده ساخته می شد و آن چیزی نبود جز گل.البته نه هر گِلی،گِل رُس مناسب ترین نوع گِل برای ساخت ظروف سفالی است.

خاک مناسب سفالگری


هر چند از ترکیب هر نوع خاک و آب می توان گل ساخت ولی باید بدانید که هر گلی مناسب ساخت سفالینه نمی باشد. مرغوب ترین خاک در سفالگری خاکی است به رنگ قرمز و سرخ که از دیرباز بشر به خاصیت عجیب آن پی برده بود.

خاک رُس یا گِل رُس در ساخت سفال


خاک سرخ رنگ همان خاک رُس یا گِل رُس است که در سفالگری از گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیقات انجام شده بر روی خاک رُس نشان دهنده ، وجود مقادیر بسیار زیاد آهن در آن است که همین موضوع موجب شده تا خاک رُس به رنگ زیبایی به نظر برسد.
advertising