بریت ماری اینجا بود نام رمانی جذاب و اجتماعی از فردریک بکمن

خواندنیکتاب و رمان

- 97/09/05
بریت ماری اینجا بود نام رمانی جذاب و اجتماعی از فردریک بکمن

نویسنده رمان بریت ماری اینجا بود


رمان زیبا و جذاب بریت ماری اینجا بود (Britt marie was here) اثر فردریک بکمن، نویسنده و وبلاگ‌نویس خلاق سوئدی، است. این اثر به بیشتر زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده است. بکمن با رمان مردی به نام اٌوه به شهرت جهانی دست یافت.

مترجم کتاب بریت ماری اینجا بود


فرناز تیمورازف این کتاب را به فارسی ترجمه کرده است.

خلاصه رمان بریت ماری اینجا بود


بریت ماری در یک تصادف رانندگی خواهر بزرگش را از دست می‌دهد. خواهرش «اینگرید» همیشه از او بهتر، زیباتر، اجتماعی‌تر و نزد پدر و مادرشان محبوب‌تر بوده است؛ به همین دلیل بعد از مرگ اینگرید همواره خودش را به این دلیل که چرا به جای خواهرش جان سالم به در برده است؛ ملامت می‌کند. در جوانی با دو برادر به نام های آلف و کنت آشنا می‌شود. هر دو همزمان عاشقش می‌شوند. بریت ماری حتی در آن زمان با خودش می‌گوید:اگر اینگرید زنده بود، آلف و کنت حتما عاشق او می‌شدند. ابتدا آلف را انتخاب می‌ کند؛ بعد از مدتی به دلایل اخلاقی از آلف جدا می‌ شود. در مراسم خاکسپاری مادرش، مجدداً کنت را می‌ بیند. کنت از همسر اولش جدا شده و با وجود دو پسری که دارد، از بریت تقاضای ازدواج می‌ کند، بدین ترتیب دست تقدیر باعث می‌ شود تا او با برادر مهربان‌ تر و خوش‌ مشرب‌ تر ازدواج کند . اما دست تقدیر بار دیگر باعث می شود که همه چیز خوب پیش نرود. او پس از سال ها زندگی مشترکش را ترک می کند چون می فهمد همسرش به او خیانت می کند و از طریق اداره کاریابی سرایدار خانه جوانان ده که در حال تعطیلی است می شود . اینجا برای او یه شروع تازه است بچه های ده می خواهند فوتبال بازی کنند و ازش خواهش می کنند مربی تیم شود و ....
در واقع کاراکتر بریت ماری 63 ساله برایش خیلی مهم است که دیگران چه فکری درباره اش می‌ کنند. دست به انجام هرکاری که می‌ زند، مدام این جمله در سرش می چرخد: «مردم چه فکری می‌کنند؟»؛ زندگی را خیلی به خودش سخت می‌گیرد و برایش مهم است که دیگران را هیچ‌گاه آزرده خاطر نکند؛ به همین دلیل تمام تصمیمات زندگی‌اش را محض رضایت خاطر دیگران می‌گیرد؛ ولی به هیچ وجه درباره دیگران پیش‌ داوری نکرده و در زندگی خصوصیشان دخالت نمی‌ کند.

سال انتشار رمان بریت ماری اینجا بود


نکته جالب در مورد این رمان اینجاست که چاپ اول این کتاب در بهمن ماه سال 95 منتشر شد و به دلیل استقبال در اسفند ماه همان سال به چاپ چهارم رسید.
advertising