رمان جنایی قتل راجر آکروید از آگاتا کریستی

خواندنیکتاب و رمان

- 97/08/08
رمان جنایی قتل راجر آکروید از آگاتا کریستییکی از جذاب‌ ترین کتاب‌ های کریستی با یک نقطه عطف درخشان و داستانی که کاملا غیرقابل پیش‌ بینی است و البته در زمان چاپش سر و صدای زیادی به پا کرد چون نویسندگان کلاسیک پلیسی معتقد بودند کریستی از یک سری اصول تخطی کرده.
مثل خیلی از آثار آگاتا کریستی اینجا هم جنایت در یک دهکده انگلیسی که بیشتر محل اقامت اشراف‌ زادگان ثروتمند است رخ می‌ دهد. معمولا جنایت‌ های دهکده‌ ها تخصص خانم مارپل است اما این‌ بار هرکول پوآرو است که راز جنایت دهکده را کشف می‌ کند. پوآرو که از لندن به این دهکده آمده تا دوران بازنشستگی را با آرامش بگذراند ، در کنار منزل دکتر دهکده و خواهرش سکونت می کند. راجر آکروید یکی از بانفوذترین و ثروتمندترین مردان این دهکده مریض دکتر است که به قتل می‌ رسد و دکتر از همسایه‌ اش، هرکول پوآرو برای حل این بحران کمک می‌ خواهد.
نویسنده، بنابر سنت متداول ، نقشه منزل را در اختیار خوانندگان می‌گذارد، پرسوناژهای رایج رمان کلاسیک معمایی هم همگی حضور دارند، از سرپیشخدمت عصا قورت داده و مقرراتی (که رفتارش مشکوک است، ولی خواننده به او سوء ظن نمی‌ برد) گرفته تا مستخدمه‌ ها و آشپز و سرآشپز و سایر خدمه که جزو ملزومات این گونه آثارند. خواهر راوی داستان یکی از بامزه‌ ترین شخصیت‌ های رمان است، زیرا این زن خوش نیت و بی اندازه فضول مدام شایعه‌ های مضحک و بی‌ اساس را که با پشتکاری کم‌ نظیر از اینجا و آنجا گرد آورده‌ است، نقل قول می‌ کند و باعث انبساط خاطر خوانندگان می‌ شود. کارآگاه ماجرا، جناب هرکول پوآرو که راوی داستان او را مرد کله تخم مرغی می‌ نامد، به شیوه‌ ای کاملاً شرلوک هولمزگونه سؤال هایی ظاهراً بی ربط می‌ کند که در آخر معلوم می‌ شود تا چه اندازه مهم بوده‌ اند! همه رمان های معمایی موفق این دوره، به نحوی به خواننده کلک می‌ زنند و ترفندی که آگاتا کریستی در اینجا به کار بسته‌ است، برای آن ایام بی اندازه بدیع و بی‌ نظیر بود.
advertising