رمان جذاب و اجتماعی دفترچه ممنوع از آلبا دسس پدس

خواندنیکتاب و رمان

- 97/09/01
رمان جذاب و اجتماعی دفترچه ممنوع از آلبا دسس پدسدفترچه ممنوع عنوان رمانی اجتماعی و جذاب از آلبا دسس پدس نویسنده ایتالیائی - کوبائی است که توسط بهمن فرزانه به فارسی ترجمه شده است. شهرت آلبا دسس‌ پدس به واسطه اولین رمانش به نام هیچ‌یک از آن ها باز نمی‌گردد، آغاز شد و با انتشار رمان از طرف او، به اوج رسید. آلبا دسس پدس در اغلب رمان هایش به زنان و مسائل آن ها، کشمکش زنان با فضای عاطفی ناهمگونی که ایجاد شده و میزان بردباری آنان پرداخته است.
رمان دفترچه ممنوع روایت کننده زندگی زنی به نام والریا است. والریا، همسرش میشل، دخترش میرلا و پسرش ریکاردو در شرایط نابسامان اجتماعی و اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم، در رم زندگی می کنند. داستان با خرید یک دفترچه خاطرات توسط والریا آغاز می شود. والریا تصمیم می گیرد خاطرات زندگی اش را در این دفترچه بنویسد. در ابتدا والریا تصور می کند که این دفترچه، روایت کننده زندگی خوشبخت او و خانواده اش خواهد بود، ولی با گذشت زمان متوجه می شود که نه عشق، بلکه ساختار های اجتماعی توجیه کننده، خانواده و روابط خانوادگی آن ها را کنار یکدیگر نگاه داشته است. والریا در پایان داستان، نگران از آنچه در جریان خاطره نویسی از آن ها آگاهی یافته است، ناتوان از تغییر وضعیت موجود، تصمیم به سوزاندن دفترچه سیاه خاطرات خود می گیرد. این دفترچه به گونه ای دفتر یادآوری است و باعث می شود که شخصیت اصلی داستان رمان دفترچه ممنوع متوجه منشا اتفاقات و دلیل وقوع آن ها بشود که پیش از آن شاید به این مسائل نمی پرداخت. رمان دفترچه ممنوع دارای نکته ای است که شاید این نکته را مخاطب شرقی بیشتر و بهتر از خواننده های دیگر جهان درک کند. دفترچه ممنوع به گونه ای عشقی ممنوع را بین والریا و رئیسش را با ظرافت بیان می کند. این عشق می تواند یادآور لحظه های احساسی زنانی چون والریا را یادآور باشد. احساساتی ممنوع که زنان شاید هرگز به خود اجازه ندهند که حتی به آن فکر کنند. والریا نیز مانند خیلی از زن ها تنها به لحظه هایی از مورد توجه بودن بسنده می کند و در نهایت همان نقش همیشگی خود در زندگی را برمی گزیند و ادامه می دهد.
رمان دفترچه ممنوع روایت کننده چالش های روابط خانوادگی در جامعه ای آنومیک است. خصوصیت اصلی یک جامعه آنومیک، تردید در هنجارها و ارزش های مسلط بر جامعه و فقدان یک الگوی عمل مشخص برای افراد جامعه است.
اولین موضوعی که در این داستان ذهن مخاطب را به خود مشغول می کند، شرایط دشوار والریا است؛ والریا هم شاغل است و هم وظایف خانه داری را برعهده دارد. شرایط سخت پس از جنگ، والریا را وادار به کار کردن خارج از خانه کرده است، ولی این موضوع مانع از آن نشده که وظایف خانه داری تماما بر عهده او نباشد. والریای ابتدای داستان زنی شاد و راضی به نظر می رسد. او خود و خانواده اش را افرادی خوشبخت می داند و از وظایف خانوادگی شکایتی ندارد، ولی در فرآیند خاطره نویسی پی به مسائلی می برد که نارضایتی او را به همراه دارد.
advertising