رمان تاریخی سینوهه پزشک مخصوص فرعون نوشته میکا والتاری

خواندنیکتاب و رمان

- 97/08/13
رمان تاریخی سینوهه پزشک مخصوص فرعون نوشته میکا والتاریسینوهه نام رمانی تاریخی است که به قلم میکا والتاری نویسنده فنلاندی در سال 1945 نگاشته شده‌ است. این کتاب که مهم ترین و مشهورترین اثر نویسنده است، بر اساس وقایع دوران فرعون آخناتون و آغاز سلطنت فرعون هورم هپ نوشته شده‌ است. فیلمی هالیوودی نیز بر اساس این کتاب در سال 1954 ساخته شده‌ است.
سینوهه را در هنگام تولد در یک سبد دست بافت گذاشته و به رود نیل سپرده‌ اند و مرد و زنی فقیر که هرگز صاحب فرزند نمی شدند او را در حالی که در سبدی بر رود نیل شناور بود می یابند و او را از رحمت آمون دانسته و تصمیم به پرورش او می گیرند و نام او را سینوهه می گذارند . سینوهه در ادامه به مقام کاهنی و پزشکی مخصوص فرعون می‌ رسد و سفرهایی به بابل و سوریه و کناره دریای مدیترانه می‌ کند. در طول این سفر با رخدادهای گوناگون روبه رو می‌ شود. در بازگشت به مصر برای نجات مصر از حرفه پزشکی خود استفاده می‌کند. در میانه‌ های داستان او به هویت راستین پدر و مادرش پی می‌ برد و …
او در بازگشت به مصر به عنوان سر شکاف سلطنتی فرعون منصوب می شود و ثروت زیادی نیز به کمک غلام خود کاپتا به دست می آورد .

متنی زیبا از کتاب سینوهه:


من عقیده دارم که انسان تغییر نمی کند ولو یک صد هزار سال از او بگذرد. یک انسان را اگر در رودخانه فرو کنید به محض اینکه لباسهای او خشک شد, همان است که بود. یک انسان را اگر گرفتار اندوه نمایید از کرده های گذشته پشیمان می شود, ولی همین که اندوه او از بین رفت, به وضع اول برمی گردد و همان طور خودخواه و بی رحم می شود. چون شکل و رنگ بعضی از اشیاء و کلمات بعضی از اقوام تغییر می کند و بعضی از اغذیه و البسه امروز متداول می شود که دیروز نبود, مردم تصورمی نمایند که امروز غیر از دیروز است. ولی من می دانم چنین نیست و در آینده هم مثل امروز و مانند دیروز کسی حقیقت را دوست نمی دارد.
advertising