مجموعه داستانی جذاب گیله مرد از بزرگ علوی

خواندنیکتاب و رمان

- 97/08/11
مجموعه داستانی جذاب گیله مرد از بزرگ علویگیله مرد مجموعه داستان های کوتاه است. داستان اصلی آن گیله‌ مرد، روستایی گیلانی مبارزی است که به جنبش دهقانی می ‌پیوندد و پس از هجوم ماموران و کشته شدن زنش به جنگل پناه می ‌برد. شرح ماجرای سه مرد است، گیله مرد و دو محافظ او که وی را به فومن می‌ برند و داستان در همین حرکت و اقامت در قهوه‌ خانه نزدیک مقصد به تدریج باز می‌ شود. دو مامور تفنگ به دست در میان غرش باد و باران، گیله مرد را که یک دهقان شورشی است به فومن می‌ برند تا تحویل پاسگاه دهند.گيله مرد در طول راه در فکر رهايی و فرار است. محمد ولی (مامور اول) با توهين و رجز خوانی به دنبال گيله مرد حرکت می کند. مامور دوم، بلوچ ساده ای است که پيشاپيش گيله مرد راه می رود و او هم در فکر فرار از اين نوع زندگی است. يک منزل مانده به پاسگاه، در قهوه خانه ای فرود می رود و او هم در فکر فرار از غرور و اطمينان به پيروزی، رازی را که همواره با وحشت پنهان داشته بود، برای گيله مرد فاش می کند که قاتل صغری، زن گيله مرد،که صدای جيغش هيچ وقت آنها را راحت نمی گذارد، خود اوست.
در اين حين مامور بلوچ، که چشم طمع به تنها اندوخته گيله مرد، پنجاه تومن پول همراه دارد حاضر می شود در ازای آن تفنگ را به گيله مرد بدهد.
گيله مرد تفنگ را می گيرد بعد از غلبه بر قاتل زن خود تحت تاثير التماس و گريه های او و احساسات انسان دوستانه خود قرار می گيرد و از کشتن مامور منصرف می شود. وقتی با لباس محمد ولی می خواهد فرار را آغاز کند، با گلوله های مامور بلوچ کشته می شود.
(گلیه مرد) را از نخستین داستان‌ های نویسندگان ایرانی می‌ دانند که در آن پویایی و حرکت به جای توصیف نشسته‌ است. گیله‌مرد از موفق‌ ترین داستان‌ های کوتاه فارسی است، که از ویژگی‌ های فنی و غنی نیرومندی برخوردار است؛ داستانی دولایه، هم واقع‌ گرا و هم نمادین، نویسنده تعهد و رسالت انسانی خود را در قبال آن‌ ها ادا کرده‌ است. به‌عبارت دیگر، صرف انتخاب درون‌مایه یا مضمون و عصیان کردن علیه ظلم و بر بی‌ عدالتی سر برداشتن، نمایش‌ گر اعتراض و خشم نویسنده علیه ناروایی‌ های اجتماعی نیز هست.
advertising