رمان عاشقانه فیستا اثر ارنست همینگوی

خواندنیکتاب و رمان

- 97/11/27
رمان عاشقانه فیستا اثر ارنست همینگوی

نویسنده رمان فیستا


«فیستا» یکی از آثار مشهور ادبی جهان است که خالق آن ارنست همینگوی نویسنده نامدار آمریکایی‌ است. نام دیگر این رمان، خورشید هم‌چنان می‌دمد است اما بسیاری این اثر شاخص همینگوی را با نام اصیل آن یعنی فیستا می‌شناسد. «ارنست میلر همینگوی»، نویسنده و روزنامه‌نگار سرشناس آمریکایی و برنده جایزه‌های «نوبل» و «پولیتزر»، صاحب سبک خاص نگارش خود، یعنی استفاده از زبان ساده است.
«فیستا» از پرفروش‌ترین و مهم‌ترین آثار ارنست همینگوی محسوب می‌سودارنست همینگوی بیشتر عمرش سرگرم ماجراجویی بود. از شرکت در جنگ گرفته تا سفر به حیات وحش آفریقا و ماهی گیری و شکار حیوانات در کوبا. همینگوی در سال 1961 با تفنگ، اقدام به خودکشی کرد.

مترجم و نویسنده رمان فیستا


این رمان به ترجمه علیرضا دوراندیش و توسط انتشارات نشر نون به چاپ رسیده است.

خلاصه و درونمایه رمان فیستا


کتاب فیستا یک کلیدرمان است، نوعی رمان که نویسنده از نام های واقعی برای شخصیت های خیالی خودش استفاده می کند. و در آن چندین شخصیت خیالی وجود دارند که از نظر اسم و برخی ویژگی های دیگر به یک شخصیت واقعی شبیه اند. به گفته بسیاری از منتقدان همینگوی این رمان را بر اساس خاطراتش از جنگ جهانی اول و تجربیات زندگیش در دهه بیست میلادی در پاریس نوشته است. این کتاب زندگی جوانان نسل “از دست رفته” را روایت می کند.
نسل از دست رفته نسلی است که دوران بلوغ و جوانی آن ها با جنگ جهانی اول همراه بوده است. این رمان روایت عجیبی از عشق را در بطن درگیری‌ها و رقابت‌های انسانی به تصویر می‌کشد. همینگوی از این درگیری‌های متنوع استفاده می‌کند تا نگاهی عمیق به مسایلی مانند عشق، مرگ، زندگی و علایق مردانه بیندازد.

گزیده ای از رمان فیستا


ضربه اول قزل آلا را حس نکرده بودم. اما تا نخ را کشیدم، حس کردم یکی گرفته ام. شروع کردم به بالا کشیدنش. ماهی بیرون از آب های خروشان پای آبشار در حال جنگیدن بود و چوب ماهیگیری تا حد شکستن خم شده بود، اما بالاخره موفق شدم. پرتش کردم روی دیواره سد. قزل آلای نر درست و حسابی بود. سرش را محکم کوبیدم روی کنده سد، طوری که بلافاصله از جست و خیز افتاد و بعد سراندمش توی کیسه.
advertising