رمان تاریخی مرگ وزیر مختار اثر یوری نیکلایویچ تینیانوف

خواندنیکتاب و رمان

- 97/10/26
رمان تاریخی مرگ وزیر مختار اثر یوری نیکلایویچ تینیانوف

نویسنده رمان مرگ وزیر مختار


کتاب مرگ وزیرمختار اثر یوری نیکلایویچ تینیانوف، نویسنده، منتقد، فیلمنامه‌نویس و محقق روسی است. وی از برجسته‌ترین نویسندگان جنبش فرمالیسم روسیه به شمار می‌رود. مرگ وزیرمختار کتابی بسیار ارزشمند است و به کسانی که علاقه‌مند به داستان‌های تاریخی هستند، توصیه می‌شود.

مترجم و انتشارات رمان مرگ وزیر مختار


مرگ وزیرمختار اولین بار توسط مرحوم مهدی سحابی در سال 1356 ترجمه و چاپ شد. این کتاب زمستان 96 توسط نشر ماهی روانه‌ی بازار شد.

خلاصه رمان مرگ وزیر مختار


وزیرمختار، آلکساندر سرگویچ گریبایدوف، شاعر، نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس مشهور روسی در اوایل قرن نوزدهم است که البته هیچ‌یک از آثارش در زمان حیاتش منتشر نشد. این کتاب به بررسی داستان زندگی گریبایدوف می‌پردازد که به دلایلی کاملاً نامعلوم و برخلاف میلش وارد سیاست شد و پس از امضای معاهده‌ی ترکمانچای توسط عباس‌میرزا در سال 1828 که به‌واسطه‌ی آن ایران متحمل خسارات جبران‌ناپذیری شد، ارتقاء گرفت و به مقام وزیرمختار روسیه در سفارت ایران منصوب شد. محوریت داستان گریبایدوف است و دو‌سوم ابتدای آن به وقایع مسکو و سن‌پترزبورگ می‌پردازد و یک سوم پایانی آن در ایران رخ می‌دهد. درنهایت هم همان‌طور که از اسم کتاب پیداست، با مرگ وزیرمختار در ایران در زمان پادشاهی فتحعلی‌شاه مواجه می‌شویم.

قسمتی از رمان مرگ وزیر مختار


از آدم‌های آرام در زمان فوران خشم باید ترسید و از مردم خیالاتی آنگاه که وسوسهٔ موفقیت به جانشان افتد. بنگر که چگونه سوار بر کالسکه‌ای سبک، با آن اسبان کرایه‌ای، به‌پیش می‌تازد. شعفی که به تحقیر می‌ماند باد در پره‌های دماغش می‌اندازد. این لبخند، لبخند رضایت است.نخستین شعفی که بر انسان چیره می‌شود به کسی آسیب نمی‌رساند، شعفی ناشی از این ابهام که موفق می‌شویم یا نه، شعف آدم‌های فعال.
advertising