زندگی نامه دکتر کریم سنجابی وزیر خارجه ایران در زمان مهدی بازرگان

خواندنیزندگی نامه

- 97/11/05
زندگی نامه دکتر کریم سنجابی وزیر خارجه ایران در زمان مهدی بازرگانکریم سنجابی در 1283 خورشیدی در کرمانشاه متولد شد. پدرش قاسم خان سردار ناصر رئیس ایل سنجابی بود. کریم تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه‌ای که توسط صمصام‌الملک تأسیس شده بود، به پایان رساند. در بحران جنگ جهانی اول و مهاجرت خانواده‌اش، حساب و هندسه را نزد سلیمان‌میرزا اسکندری و علوم دیگر را نزد آقا میرزا طاهر تنکابنی و سهراب زاده فرا گرفت. سیزده ساله بود که ایل سنجابی مورد حمله و تاراج انگلیسی‌ها قرار گرفت. پدرش را اسیر کرده و به بغداد فرستادند و ایل سنجابی نیز به کرمانشاه کوچ داده شد. در این زمان سنجابی دوره اول متوسطه را به پایان رسانده بود. در سال 1300 به تهران آمد و در مدرسه عالی علوم سیاسی ثبت نام کرد. پس از دریافت دیپلم عالی، به مدرسه عالی حقوق رفت و در سال 1307 با نخستین گروه محصلان اعزامی به اروپا، راهی پاریس شد. در پاریس با ارائه پایان‌نامه خود تحت عنوان «اصلاحات کشاورزی و کشاورزان در ایران» موفق به دریافت دکترای دولتی حقوق عمومی از دانشگاه پاریس شد.

درگذشت کریم سنجابی


وی در تاریخ 4 ژوئیه 1995، برابر با 13 تیرماه 1374 خورشیدی در سن 91سالگی در خانه خود در شهر کاربوندیل در جنوب ایالت ایلینوی ایالات متحده آمریکا درگذشت و همان‌جا به خاک سپرده شد.
زندگی نامه دکتر کریم سنجابی وزیر خارجه ایران در زمان مهدی بازرگان

سمت های کریم سنجابی


- در سال 1313 به سمت دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی دانشگاه تهران منصوب شد و حقوق اداری را درس می‌داد.
- به استخدام وزارت فرهنگ درآمد و سپس در فاصله سال‌های 1323 تا 1325 (ش) رئیس دانشکده حقوق شد.

زندگی خصوصی کریم سنجابی


در سال 1315 با فخرالملوک اردلان خواهر علی اردلان ازدواج کرد که حاصل این ازدواج سه پسر و یک دختر بود.

آغاز فعالیت های سیاسی کریم سنجابی


دکتر سنجابی از بنیانگذاران حزب میهن بود و بعدها به حزب ایران پیوست و در سال 1325 حزب ایران با حزب توده ائتلاف کرد. در تحصن دربار بر سر انتخابات مجلس شانزدهم با مصدق همراه بوده و از آن پس به عضویت جبهه ملی ایران درآمد.

مدت کوتاهی به سمت وزارت فرهنگ در دولت مصدق رسید. دکتر سنجابی برای اینکه مجلس در دست طرفداران مصدق باقی بماند از وزارت استعفا کرد و به نمایندگی مردم کرمانشاه در مجلس رسید. در خرداد 1331 در دعوای میان ایران و انگلستان در بحران شرکت نفت انگلیس و ایران، ایران سنجابی را به عنوان قاضی اختصاصی خود در این پرونده به دیوان دادگستری بین‌المللی معرفی کرد. در پرونده‌های دیوان بین‌المللی هر یک از دو کشور حق معرفی یک قاضی اختصاصی را دارند. یکی از قضات دیوان به نام آرنولد مک نایر تبعه انگلستان بود.

دکتر سنجابی، قاضی اختصاصی ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری در پرونده نفت ایران و انگلیس پس از کودتای 28 مرداد حدود 19 ماه مخفی بود و در نهایت باتوجه به موقعیت بین‌المللی و با شفاعت حشمت‌الدوله والاتبار آزاد شدهو به دانشگاه بازگشت و تا سال 1338 فعالیت سیاسی نداشت. با تشکیل جبهه ملی دوم در سال 1340دکتر سنجابی وارد فعالیت شد ولی در نهایت با بروز اختلافاتی میان علی امینی و جبهه ملی و سرکوب دانشجویان دانشگاه، در نهایت امینی کنار گذاشته شد.
advertising