ماجرای واردات سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر از خارج کشور

مجلهسایر

- 97/11/01
ماجرای واردات سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر از خارج کشورمتاسفانه چند سالی است که واردات کالاهای مختلف از کشورهای خارجی گسترش زیادی پیدا کرده است و کوچک ترین مواد که فکرش را هم نمی کنید از خارج وارد می شود. این واردات تا جایی گسترش پیدا کرده که شنیده ها حاکی از آن است سیمرغ بلورین جشنواره فجر هم از خارج از کشور وارد می شود! در آستانه نزدیک شده به جشنواره سی و هفتم فیلم فجر در سال 97 این خبر حاشیه ساز که توسط ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فجر اعلام شد موجب واکنش و انتقاداتی شد.

محمدعلی قنبری مسئول اتحادیه شیشه و آینه تهران در واکنش به این انتقادات گفت: صحبت هایی دبیر جشنواره درست است، ما برای ساخت این سیمرغ‌ ها نیازمند دستگاه هایی هستیم که باید از خارج از کشور وارد کنیم، اما نکته این است که برای تولید کننده مقرون به صرفه نیست تا برای ساخت 100 یا حتی 200 نمونه از آن در طول یک سال، این دستگاه‌ ها را وارد کند.

او با بیان اینکه این محدودیت تنها مربوط به سیمرغ‌های جشنواره نیست، گفت: موارد مشابه دیگری هم وجود دارد که مجبور هستیم از خارج از کشور وارد کنیم، چون نمی‌توان برای یک پروژه‌ای که محدود به چند عدد تندیس یا کالایی خاص است اقدام به خرید دستگاه‌های گران کرد و این موضوع اصلا مقرون به صرفه نیست و صلاح این است که از خارج از کشور این کالاهای خاص را وارد کرد.

رئیس اتحادیه شیشه و آینه تهران در ادامه توضیحاتش گفت: کاری که در بخش شیشه در داخل کشور انجام می ‌دهیم مربوط به شیشه‌ های ضدگلوله یا شیشه ‌های 19 میلیمتری و تراش دادن است، اما ساخت سیمرغ‌ های جشنواره فجر یک کار خاص است و با دستگاه‌هایی که در داخل ایران وجود دارد امکان ساخت آن‌ ها وجود ندارد. ما در بسیاری از مراکز حساس کشور قطعات و وسایلی داریم که از خارج از کشور می ‌آید، چون یا مقرون به صرفه نیست یا توان ساخت داخلی آن فعلا وجود ندارد.

وی در ادامه صحبت های خود تاکید کرد: معتقدم کسانی که این انتقادات را مطرح می‌ کنند برخوردی کاملا احساسی با این موضوع دارند، ولی به لحاظ توانایی داخل و صرفه اقتصادی نمی‌ توان برای ساخت 30 یا حتی 100 سیمرغ جایزه، دستگاه‌ های خاص و گران آن را وارد کشور کرد و این امر فشار اقتصادی و زیان مالی را به دنبال دارد.
advertising