ابوالفضل زرویی نصرآباد شاعر و طنزپرداز توانای ایران درگذشت

مجلهچهره ها

- 97/09/11
ابوالفضل زرویی نصرآباد شاعر و طنزپرداز توانای ایران درگذشتابوالفضل زرویی نصرآباد پژوهشگر و طنزپرداز کشورمان شامگاه امروز درگذشت.
ابوالفضل زرویی نصرآباد پژوهشگر و طنزپرداز و شاعر ایرانی در شامگاه شنبه دهم اذر ماه بر اثر عارضه قلبی در سن 50 سالگی در احمد آباد مستوفی از دنیا رفت. مراسم تشییع پیکر مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد، طنزپردازو شاعر مطرح ایران، در روز 12 آذرماه، ساعت 9:30 صبح در حوزه هنری برگزار می ‌شود.
ابوالفضل زرویی معروف به ملانصرالدین مدتی قبل عمل جراحی قلب باز انجام داده بود. او بیماری دیابت نیز داشت و متاسفانه بر اثر بیماری به دیار حق شتافت.

بیوگرافی ابوالفضل زرویی نصرآباد طنزپرداز ایرانی


ابوالفضل زرویی نصرآباد متولد 15 اردیبهشت 1348 در تهران است. او علاوه بر فعالیت هایی که نشریات و روزنامه ها داشت کتاب هایی از قبیل تذکرة المقامات، افسانه‌ های امروزی، یک بغل کاکتوس مجموعه ای از اشعار طنز را نیز نوشته است «وقایع‌نامه‌ طنز ایران» (کار مشترک با فریبا فرشادمهر)، «بامعرفت‌های عالم» (کتاب گویا)، «رفوزه‌ها» (مجموعه‌ی شعر طنز)، «حدیث قند» (مجموعه‌ مقاله‌ درباره‌ طنز) و مجموعه‌ طنز «غلاغه به خونه‌ش نرسید» از جمله آثار این پژوهشگر و شاعر هستند.

این شاعر طنزپرداز ایران فعالیت های زیادی داشته است. او علاوه بر تدریس در دانشگاه آزاد با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز همکاری داشته است. بوالفضل زرویی بنیان گذار نخستین شب شعر طنز در ایران با عنوان در حلقه رندان است.

او از سال 1368 فعالیت مطبوعاتی و فرهنگی خود را آغاز کرد و در نشریاتی مانند نشریات مؤسسه گل آقا،همشهری، جام جم، ایرانیان، انتخاب، زن، مهر، کیهان ورزشی، بانو، جستجو عروس و تماشاگران نوشته های طنز جذابی را به چاپ رسانده است. او اسم های مستعار زیادی از جمله ملانصرالدین، آمیز ممتقی، چغندر میرزا، ننه قمر، کلثوم ننه ، میرزا یحیی و عبدل داشت و با این اسامی در نشریات و روزنامه ها فعالیت داشت.

زرویی مدتی سردبیری ماهنامه‌ گل‌آقا را برعهده داشت و پایه‌گذار و مدیر دفتر طنز حوزه‌ هنری هم بود. مرحوم کیومرث صابری‌فومنی (گل‌آقا) درباره‌ این طنزپرداز این‌گونه به صراحت سخن گفته بود: «...قلمی که عبید و دهخدا در دست داشتند، الان بی‌صاحب نیست... یکی از مشهورترین طنزنویسان امروز ما، ملانصرالدین (ابوالفضل زرویی نصرآباد) است.
advertising