سخنان جنجالی بهروز افخمی به صادق هدایت نویسنده برتر تاریخ

مجلهچهره ها

- 97/09/01
سخنان جنجالی بهروز افخمی به صادق هدایت نویسنده برتر تاریخبهروز افخمی کارگردان و فیلمنامه نویس ایرانی متولد 3 آبان 1335 در تهران است. او یکی از ده کارگردان برتر تاریخ سینمای ایران معرفی شده است.
در چند روز گذشته فیلم مصاحبه بهروز افخمی با برنامه "رادیکال 3 " که از شبکه 3 تلویزیون پخش شد بسیار جنجال برانگیز شده و اظهار نظر افخمی درباره صادق هدایت به یک موضوع داغ برای رسانه هاتبدیل شده است .
افخمی در این مصاحبه این گونه گفته است: « چیزهایی در مورد صادق هدایت هست که کم و بیش همه می‌ دانند ولی در مورد صادق هدایت به وسیله روشنفکران و کسانی که هوادارش هستند، سانسور شده است و به هیچ عنوان اشاره ای به آن نمی‌شود این مسئله، تمایلات هم جنس خواهانه یا همجنس گرایانه یا هر چیزی است که در حال حاضر عنوان دگرباشی را برایش برگزیده اند.»
و در ادامه اضافه می‌کند: « وقتی ما چنین مسئله‌ای را در مورد صادق هدایت بدانیم، نگاه مان به داستان‌ها کلا تغییر کند و متوجه خیلی چیزها شویم که اگر این ندانیم، معنایش را نمی‌فهمیم. مثلا چرا اینکه در داستان‌های هدایت زنان یا نفرت‌انگیز هستند یا رقت‌انگیزند ویا اثیری هستند یعنی موجوداتی خیالی اند.»
این صحبت های جنجالی باعث شده که افراد زیادی به آن واکنش نشان دهند که در این بین بعضی موافق و بعضی دیگر نیز مخالف این صحبت ها بودند
مرجان شیرمحمدی که نویسنده و بازیگر سینما است و هم چنین همسر بهروز افخمی است هم در مورد حرف های افخمی چیزی بیان نکرد اما درباره بحث‌ های مطرح شده گفت: « ما بر خلاف ادعاهایمان که دموکراسی را دوست داریم و می خواهیم جامعه ای دموکراتیک داشته باشیم، عمیقا در مقابل این ادعا هستیم و هر کدام در وجود خود یک دیکتاتور کوچک داریم که دوست دارد آنچه خود دوست دارد از سوی دیگران تایید شود.»
دکتر حسن نمکدوست نیز که روزنامه نگار مطرحی است با رد ادعاهای افخمی با او مخالفت کرد و در توییتر خود این گونه نوشت: « من نه متخصص گرایش جنسی هستم و نه ادعای آقای بهروز افخمی را اهانت به صادق هدایت می‌دانم . آنچه می دانم این است صادق هدایت را خوشبختانه نمی‌توان از تاریخ ادبیات و فرهنگ ایران حذف کرد. با تاسف بسیار اگر از آقای افخمی چشم بپوشیم اتفاق خاصی در تاریخ سینما و فرهنگ این مملکت نمی‌افتد. »
البته باید گفت که بهروز افخمی اولین بار نیست که صحبت های جنجالی را بیان کرده است. مثلا حمله به جایزه اسکار اصغر فرهادی و...
اما این بار ماجرا چیزی دیگری است او از کسی صحبت کرده که معروف ترین نویسنده ایرانی است.
بازیگران معروف نیز در اینستاگرام خود از صحبت های اخیر افخمی انتقاد کردند و کار او را درست ندانستند و از صادق هدایت حمایت کردند.
advertising