نقد فیلم سینمایی لس آنجلس تهران ساخته تینا پاکروان

مجلهسینما و تلویزیون

- 97/08/20
نقد فیلم سینمایی لس آنجلس تهران ساخته تینا پاکروانجدیدترین اثر تینا پاکروان به نام « لس آنجلس تهران » با تبعیت از الگوی رایج ساخت آثار کمدی در سالهای اخیر سینمای ایران ساخته شده است. الگویی که یک اصل همیشه در آن رعایت می شود و آن سردرگم بودن داستان و بی اهمیت بودن قصه است. بصورت خلاصه در اینجا هر چند دقیقه یکبار داستان بطور کلی تغییر می کند و شخصیت های داستان نیز خود را با این تغییرات هماهنگ می کنند بدون اینکه بدانیم چرا و چگونه و بر چه اساس و منطقی قرار است این مجموعه اتفاقات را شاهد باشیم.
« لس آنجلس تهران » نقطه عطفی در داستان ندارد و اصولاً فراز و فرودی هم در داستان به چشم نمی خورد. فیلم با یک مقدمه از زندگی در آمریکا آغاز می شود و در بیست دقیقه نخست مجموعه ای از بی ربط ترین اتفاقات ممکن را در کنار هم قرار می دهد تا بتواند به یک قصه واحد برسد اما این اتفاق اصلا نمی افتد به این جهت که ظاهراً خود کارگردان هم نمی دانسته قرار است چگونه داستان یک خطی خود را بسط و گسترش دهد. داستانی که در تمام دقایق آن و در تمام سکانس هایی که در فیلم وجود دارد، یک علامت سوال به چشم می خورد و آن منطق روایی است که حتی تلاش پاکروان برای بخشیدن حال و هوایی نیمه فانتزی به داستان نیز نمی تواند راه فراری برای این ضعف عجیب فیلم باشد.
شوخی های داستان نیز یکی از ایرادات فیلم محسوب می شود. به نظر می رسد تینا پاکروان در ساخت اولین فیلم کمدی خودش هنوز نتوانسته به درک درستی از سینمای کمدی برسد. « لس آنجلس تهران » بطور تعجب آوری، هیچ شوخی بامزه ای ندارد که بتواند لبخند را به لبان مخاطب بیاورد. موقعیت هایی در فیلم وجود دارد که به جای خنده ، مخاطب را به حیرت وا می دارد.
در میان بازیگران فیلم قطعاً هدر رفته ترین بازیگر فیلم پرویز پرستویی است که پس از مدتها با بازی در یک نقش کمدی به سینما بازگشته است اما حتی نمی تواند ردپایی از نقش آفرینی های موفق کمدی خودش در سالهای اخیر بر جای بگذارد. شخصیت بهروز نه نمی تواند بخنداند و نه می تواند توجه مخاطب را به خود جلب نماید. یکی از عجیب و غریب ترین سکانس های فیلم، قر کمر دادن پرستویی در بدترین حالت ممکن است که به عجیب و غافلگیر کننده هست! مهناز افشار هم در نقشی که بی شباهت به حضورش در فیلم « پوپک و مش ماشالله » نیست، شخصیت گنگ و مبهم فیلم محسوب می شود که حداقل ضریب هوشی ممکن را دارد. ماهایا پطروسیان نیز در داستان وضعیت بهتری از مهناز افشار ندارد.

بازیگران و خلاصه داستان لس آنجلس تهران


بهروز ( پرویز پرستویی ) مرد میانسالی است که به ایران می آید تا بتواند تابلویی که پدرش درباره آن سخن گفته را بیابد و زندگی خود را تغییر دهد اما...
بازیگران این فیلم سینمایی پرویز پرستویی، مهناز افشار، ماهایا پطروسیان، گوهر خیراندیش، ژوبین رهبر و... هستند.
advertising