بیوگرافی سیا خواننده معروف استرالیایی

مجلهسلبریتی ها

- 97/09/25
بیوگرافی سیا خواننده معروف استرالیاییزاده:18دسامبر 1975‏(42سال)آدلاید، استرالیای جنوبی
شغل:خواننده و ترانه‌سرا
سبک:پاپالکتروپاپایندی, پاپتریپ, هاپاسید, جاز
سال‌های فعالیت:1993–تاکنون

سیا کیت ایزابل فارلر (به انگلیسی: Sia Kate Isobelle Furler) (متولد 18دسامبر 1975) که بیشتر تنها با نام سیا شناخته می‌شود، خواننده و ترانه‌سرای سبک‌های تمپو پایین، پاپ و جازِ استرالیایی است. ترانه "Taken for Granted" او در سال 2000در لیست 10ترانهٔ برترِ کشور انگلستان جای گرفت. آلبوم سال 2008او، یعنی "بعضی مردم مشکل جدی دارند" به لیست 50تای اول بیلبورد 200راه یافت. وی در مراسم جوایز موسیقی آریا در سال 2009، جایزهٔ بهترین دی‌وی‌دی موسیقی را برنده شد و برای شش عنوان در مراسمِ آن سال نامزد شد و جایزهٔ بهترین نشر و بهترین نشر موسیقی پاپ را برای ترانهٔ "ما زاده شده‌ایم" و همچنین جایزهٔ بهترین ویدئو را برای ترانهٔ "کف بزنید" ازآن خود کرد.
فارلر به عنوان یک ترانه‌سرا با هنرمندان بزرگی از جمله کریستینا آگیلرا، امینم، بریتنی اسپیرز، بیانسه و همچنین با داوید گتا، فلو رایدا، افروجک، جنیفر لوپز، شکیرا، لی میشل، ریانا،زین ملک، کایلی مینوگ، لیونا لوئیس،هلتاپ هود، کتی پری، کشا، ریتا اورا، جسی جی، اوه لند، انجل هیز، سلین دیون و مارون5 همکاری داشته‌است. او در آهنگسازیِ ترانهٔ "تیتانیوم" با داوید گتا همکاری داشت و در آن هنرنمایی کرد که در نهایت این ترانه در میان ده ترانهٔ اولِ 100آهنگ داغ بیلبورد جای گرفت. وی همچنین ترانهٔ دومی به نام "گرگ ماده" با همکاری گتا منتشر کرد. سیا یک ترانه به نام "Wild Ones" نیز با همکاری فلو رایدا منتشر کرده‌است. هر سه آهنگ مذکور موفقیت‌های بین‌المللی زیادی کسب کرد


زندگی‌ نامه



1975-1995: اوایل زندگی


ارلر در 18دسامبر 1975در آدلاید، جنوب استرالیا متولد شد. وی دورهٔ ابتدای تحصیل خود را در مدرسهٔ ابتدایی و دبیرستان آدلاید گذراند و در سال 1994فارغ‌التحصیل شد. پدر او فیل. بی. کالسن، یک موسیقی‌دان بود که سابقهٔ همکاری در گروه‌های مختلفی چون فوردرای رایدرس، رام جانگل، فت تایم، جامپ بک جک و مونت لافتی رنجرز را داشت. مادر او لئونه فارلر یک خواننده، ترانه‌سرا، موسیقی‌دان و مدرس هنری است که سابقهٔ همکاری با مونت لافتی رنجرز را به عنوان خوانندهٔ پس‌زمینه دارد. پدر و مادر سیا هر دو عضو یک گروه سبک راکیبیلی به نام سودا جرکس در آدلاید بودند. فارلر برادرزادهٔ بازیگر و خوانندهٔ بریتانیایی کوین کالسن است. او در سال 2008در مصاحبه‌ای که با اِن-پی-آر موزیک داشت بیان کرد که او در دوران کودکی و جوانی سعی در تقلید سبکِ خوانندگیِ هنرمندانی چون آرتا فرانکلین، استیوی واندر و استینگ داشته‌است.
بیوگرافی سیا خواننده معروف استرالیایی

1996-2000: گروه کریسپ و آلبوم فقط ببین


ارلر در اواخر دههٔ ۹۰ شروع به خوانندگی در عرصهٔ سبک اسید جازِ آدلاید کرد و در سن 17سالگی به گروه جاز-فانک کریسپ ملحق شد. گروه کریسپ شامل فارلر به عنوان خواننده، جس فلیور به عنوان گیتاریست، جرمی گلاور به عنوان نوازندهٔ گیتار بیس، سم لنگلی و بن تیمیس به عنوان نوازندهٔ کیبورد و استیو رونی به عنوان نوازندهٔ درام بود. این گروه دو آلبوم به نام‌های عهد و معامله(1996) و هذیان(1997) منتشر کرد. سیا در سال 1997کریسپ را ترک کرد و به عنوان یک هنرمند سبک تریپ هاپ اولین آلبوم تکی خود به نام OnlySee را منتشر کرد. این آلبوم در یک گاراژ در آدلاید ضبط شده بود و بیش از 1000کپی در آدلاید و در کل 1200کپی در استرالیا فروش کرد. این آلبوم توسط همکار او در گروه کریسپ-فلیول تولید شده بود. فلیول برای بسیاری از ترانه‌های او برای فلیورد رکوردز آهنگسازی کرده‌است. سیا در نوامبر 1997در زمانی که به تازگی آلبوم OnlySee را منتشر کرده بود در یک سریال استرالیایی به نام خانه و دوری، به عنوان ستارهٔ میهمان حضور پیدا کرد و پس از آنکه ربکا و تراوس (شخصیت‌های سریال) ازدواج کردند ترانه‌ای به نام «چگونه نفس کشیدن» را در یک ساحل اجرا کرد. زمانی که فارلر و دوست‌پسرش دن، برای سفر کردن به دور دنیا با همدیگر برنامه‌ریزی کرده بودند، سیا برای ملاقات با او در لندن عازم این شهر شد. او در این سفر قبل از عزیمت به لندن مدتی در تایلند توقف کرد. دن یک هفته قبل از رسیدن او در یک تصادف رانندگی فوت کرد. او برای مدتی در یک مهمانخانهٔ شبانه‌روزی در لندن با دوستِ دن زندگی کرد. فارلر در سال 2007حادثهٔ مرگ دن را یادآوری کرد و گفت: «همهٔ ما نابود شدیم، به همین دلیل به طرز فجیعی معتاد به مواد و نوشیدنی‌های سنگین الکلی شدیم. متأسفانه این اعتیاد به الکل برای من شش سال به طول انجامید.»

2000-2007: آلبوم‌ های بهبودی دشوار است و کوچکه را رنگ کن


فارلر در سال 2000با لیبلِ زیرمجموعهٔ سونی میوزیک، دنس پول قرارداد امضا کرد. زمانی که او در لندن زندگی می‌کرد به عنوان خوانندهٔ پس‌زمینه با گروه جاز-فانکِ بریتانیاییِ جمیروکوای همکاری کرد. او در ژوئیه 2001دومین آلبوم خود به نام «خوب شدن دشوار است» که مخلوطی از سبک ریتم اند بلوز و جاز بود را منتشر کرد که مورد تحسین بسیاری از منتقدان قرار گرفت. فارلر در آهنگ‌سازی تمام ترانه‌های این آلبوم نقش داشت و بخش اعظم آن‌ها را خودش آهنگ‌سازی کرده بود. این آلبوم توسط او و بلیر مکیچان به‌طور مشترک تولید شده بود. این آلبوم شامل ترانه‌های "بنوش تا مست شوی" و "مرد کوچک" بود که در کلاب‌های شبانهٔ بریتانیا بسیار محبوب شد. ترانهٔ "Taken for Granted" برای یک هفته در لیست 10 تای اول جدول تک‌آهنگ‌های بریتانیا بود. این آهنگ برای پنج هفته در جدول باقی ماند بعضی اشعار این آلبوم با مرگ دوست‌پسر سیا مرتبط بود، «من بعد از اینکه دن مرد خیلی داغون شدم. نمی تونستم هیچ‌چیزی را حس کنم. من می تونستم به خیلی چیزها منطقی فکر کنم؛ که من هدف داشتم، که من معشوق بودم، اما واقعاً نمی‌توانستم هیچ‌چیز را حس کنم.» بعد از انتشار آلبوم فارلر مدیر خود را اخراج کرد، سونی میوزیک را ترک کرد و با گو! بیت رکوردز که یک لیبلِ تابع گروه موسیقی جهانی است قرارداد امضا کرد. فارلر در مراسم جایزهٔ آپرا در سال 2002همراه با گروه دو نفرهٔ آنیکی (جنیفر ویت و گرانت والیس) عنوان 'پیشرفت غیرمنتظره در ترانه‌سرایی' را ازآن خود کرد.
فارلر در سال 2003یک کار تکمیلی از آلبوم خود منتشر کرد. ترانهٔ اولِ این آلبوم "Don't Bring Me Down" در تیتراژ پایانی فیلم فرانسوی "36 Quai des Orfèvres" استفاده شد. آلبوم دوم او "کوچکتر را رنگ کن" در 19ژانویه 2004منتشر شد. این آلبوم همان سال در اروپا انتشار یافت.در این آلبومِ سبک تمپو پایین، فارلر مخلوطی از سازهای آکوستیک و الکترونیک را به پشتوانهٔ اصول خوانندگی خود استفاده نمود که به مقایسهٔ او با دیدو و سارا مک‌لاکلن منجر شد. ترانهٔ "The Bully" که یک کار ترکیبی با موسیقی‌دان آمریکایی بک هانسن است در این آلبوم جای دارد.دو ترانهٔ بعدی توسط او و بک به‌طور مشترک آهنگسازی و ضبط شد. آلبوم «کوچکتر را رنگ کن» به دو تک‌آهنگ «مرا نفس بکش» و «جایی که من به آن تعلق دارم» منجر شد. امتیاز تک‌آهنگ دوم برای موسیقی متن فیلم مرد عنکبوتی 2 خریداری شد. کاور این تک‌آهنگ فارلر را با لباس مرد عنکبوتی نمایش می‌دهد. این تک‌آهنگ در نهایت به دلیل اختلافی که در بدهکاری ناشر موسیقی پدید آمد بازپس‌گیری شد.] شش ترانهٔ این آلبوم توسط نوازندهٔ گیتار بیسِ او، ساموئل دیکسون آهنگسازی شده‌است.
فارلر در اواخر سال 2005از آنجا که از میزان ارتقای فروش و بازاریابی آلبوم توسط ناشر گو! بیت و ناتوانی این شرکت از بهبود نشر آن در آمریکا راضی نبود، این ناشر را ترک کرد. پس از آن به نیویورک نقل مکان کرد. در همان حال تک‌آهنگ «مرا نفس بکش» در قسمت آخر مجموعه تلویزیونی شش فوت زیر زمین که از کانال اچ‌بی‌او پخش می‌شد و همچنین در پخش شوی مد ویکتوریا سکرت استفاده شد. این تک‌آهنگ همچنین در یکی از قسمت‌های شوی لوتر که از بی‌بی‌سی پخش می‌شد استفاده شد. (فصل اول، قسمت پنجم) حق امتیاز این تک‌آهنگ توسط ناشر آمریکایی، آسترالورکس-که موسیقی متن سریال شش فوت زیر زمین را نیز تولید کرده بود- خریداری شد. آلبوم «کوچکتر را رنگ کن» توسط همین ناشر در سال 2006در آمریکا منتشر شد.
فارلر در همان سال تور آمریکای خود را آغاز کرد و آلبوم خود را بهبود داد که این نسخهٔ ارتقا یافته از آلبوم در موسیقیِ متن سریال شش فوت زیر زمین که به عنوان نسخهٔ خانگی در قالب پنج دی‌وی‌دی منتشر شده بود جای گرفت. نسخهٔ آمریکایی این آلبوم چهار ترانهٔ اضافی را دربردارد: «بیسکوییت شکسته»، «صدف‌های دریا» و دو ریمیکس دیگر از ترانهٔ «مرا نفس بکش» که توسط فور تت و اولریش شناوس ساخته شده‌اند.


2008-2009: زیرو 7، خانم کرواسان و مردمانی با دشواری‌ های راستین


سیا فارلر برای گروه تمپو پایینِ انگلیسیِ زیرو 7 (گروه موسیقی دو نفره متشکل از هنری بینز و سم هاردیکر) به عنوان خوانندهٔ پیش‌زمینه حضور داشته‌است و در سه آلبوم استودیویی این گروه خوانندگی کرده‌است. او به همراه گروه به تورهای مختلفی رفته‌است. در ترانه‌های "سرنوشت" و "حواس پرتی‌هاً که در آلبوم آغازین زیرو ۷ جای دارد می‌توان صدای سیا را شنید. این آلبوم "چیزهای ساده" نام دارد و در آوریل 2001منتشر شده‌است. آلبوم دوم این گروه که در مارس 2004منتشر شده‌است "زمانی که می‌بارد" نام دارد و فارلر به عنوان خواننده در ترانه‌های "شیرجه" و "تماس فوری شماره ۲" حضور دارد. آلبوم سوم آن‌ها که در مه 2006منتشر شد شامل دو ترانه می‌شد که فارلر در آن‌ها نقش داشت. ("همه‌اش را بینداز دور" و "تو تب و تاب منی") این دو ترانه به عنوان تک‌آهنگ در بریتانیا و آمریکای شمالی منتشر شد. آلبوم "چیزهای ساده" به لیست 30تایی جدول موسیقی آلبوم‌های بریتانیا راه یافت و دو ترانهٔ "زمانی که می‌بارد" و "باغ" در لیست 5 تای اول این چارت جای گرفت.
فارلر در 3 آوریل 2007یک آلبوم زنده به نام «خانم کرواسان» در آمریکا منتشر کرد. این آلبوم شامل 8 ترانه با اجرای زنده می‌شد که از اجرای زندهٔ سال 2006او در سالن موسیقی باوری بالروم استخراج شده بود. یک ترانهٔ استودیویی به نام «تصاویر» در این آلبوم جای گرفته‌است. ماریسا براون -منتقد سایت allmusic- معتقد است: «ضبط ترانه‌ها خوب به نظر می‌آید، گروه نوازندگی … محکم و شاداب می‌نوازند، سیا خود عالی است، صدایش غنی و پراحساس است.» وی در نوامبر یک آلبوم چندآهنگه به نام «روز خیلی نزدیک»، شامل چهار ترانه منتشر کرد که در آی‌تیونز برای فروش قرار گرفت. این آلبوم شامل ترانه‌های «روز خیلی نزدیک»، «دکمه‌ها»، «دختری که تو به کوکائین باختی» و یک ریمیکس از ترانهٔ «روز خیلی نزدیک» از «ماک و توف» می‌شد. «دختری که تو به کوکائین باختی» به ردهٔ هشتم و «روز خیلی نزدیک» به ردهٔ 24جدول تک‌آهنگ‌های سبک موسیقی رقص برای کلاب، متعلق به مجلهٔ بیلبورد راه یافتند

2010-1013: ما زاده شده‌ایم و شناسایی جهانی


فارلر در سال 2007با مدیرِ کریستینا آگیلرا برای ضبط ترانهٔ «مرگ با شکلات» در تماس بود و آگلرا خود با فارلر قرارداد امضا کرد. در سال 2009فارلر و ساموئل دیکسون در ترانه‌ای برای ششمین آلبوم استودیوییِ این هنرمند، «بیونیک» که در سال 2010منتشر می‌شد همکاری داشتند. سه‌تای ترانه‌ها در قالب نسخهٔ استاندارد منتشر شد و چهارمین ترانه در قالب نسخهٔ گران عرضه شد.
فارلر، آگیلرا و دیکسون همچنین با همکاری هم آهنگِ ترانهٔ «وابسته به تو» را برای موسیقی متن فیلم بورلسک ساختند که توسط آگلرا و شر اجرا شد. «وابسته به تو» برای جایزهٔ بهترین ترانهٔ گولدن گلوب در سال 2010نامزد شد.
فارلر در مه 2011در فصل آغازین مسابقهٔ رقابتی خوانندگی، برنامهٔ صدا، به عنوان مشاور آگیلرا که مربی خوانندگی و داورِ آن برنامهٔ تلویزیونی است حضور داشت.
فارلر در 18ژوئن 2010پنجمین آلبوم استودیوییِ خود به نام «ما زاده شده‌ایم» را منتشر کرد. او از چندین قطعه از این آلبوم("تو عوض شده‌ای"، "وابسته" و "کف بزنید") در تور سال 2010–2009استفاده کرد. ترانهٔ "وابسته" در بخشی از پروژهٔ انیمیشنیِ پاپ، "اچ-صلیبیون" استفاده شده‌است. اولین ترانهٔ آلبوم، "کف بزنید" در ماه مه عرضه شد.ترانهٔ «تو تغییر کرده‌ای» در 18نوامبر 2009در بلاگ موسیقیِ شینا بیستون پخش شد. این آهنگ به‌طور مشترک توسط دی‌جی آمریکایی لارن فلکس تولید و ساخته شد و در سال 2008توسط فلکس منتشر شد. فارلر آن را برای ترانهٔ «ما زاده شده‌ایم» بازخوانی کرد. «تو عوض شده‌ای» به ردهٔ 31جدول تک‌آهنگهای آریا رسید] این ترانه در سریال تلویزیونی خاطرات خون‌آشام پخش شد؛ در حالی که ترانهٔ «من اینجا هستم» (نسخهٔ پیانو و خوانندگی) در سریال دختر سخن‌چین، روکی بلو، نه جانِ کلویی کینگ و نیکیتا استفاده شد. ترانهٔ «تو عوض شده‌ای» به ردهٔ 31در جدول 100ترانهٔ داغ تریپل جِی در سال 2009راه یافت؛ در حالی که ترانهٔ «دکمه‌ها» (ریمیکسِ سی-اِس-اِس) تنها از ماه دسامبر در دسترسِ عموم قرار گرفته بود، اما به ردهٔ پنجاهم این جدول راه یافت.
او در جوایزِ موسیقیِ آریا در سال 2010در شش عنوان نامزد شد و جایزهٔ 'بهترین نشر مستقل' و 'بهترین نشر موسیقی پاپ' را برای ترانهٔ «ما زاده شده‌ایم» دریافت کرد. در حالی که کریس مویس جایزهٔ 'بهترین ویدئو' را برای ترانهٔ «کف بزنید» برنده شد. این آلبوم همچنین برای عنوان 'آلبوم سال' و ترانهٔ «کف بزنید» برای عنوان 'بهترین تک‌آهنگ سال' نامزد شدند. «کف بزنید» در جدول تک‌آهنگ‌های آریا به ردهٔ هفدهم راه یافت. این ترانه برای فارلر و آهنگساز او ساموئل دیکسون نامزدیِ عنوان 'ترانهٔ سال' را در مراسم جوایز موسیقی آپرا به ارمغان آورد.این آلبوم در سال 2011توسط انجمن صنعت ضبط استرالیا اعتبارنامهٔ طلایی را کسب کرد.

2013-تا کنون: آلبوم 1000شکل ترس و این اداست


فارلر در نوامبر 2005، ترانهٔ «شیرین‌تر» را به عنوان یک کار دو نفره به همراه دوستِ خوانندهٔ خود کتی نونان (عضو سابق گروه جورج) ضبط کرد. انتظار می‌رفت این ترانه در هر دو آلبوم تکی این دو خواننده جای گیرد ولی در نهایت در هیچ‌کدام از آلبوم‌ها قرار نگرفت] ترانهٔ «شیرین‌تر» در سال 2010در آلبومِ کتی نونان و کاپیتان، «جعبهٔ امپراتور» جای گرفت] فارلر در سال 2006یک بازخوانی از ترانهٔ ردیوهد، «پارانوید اندروید» ضبط کرد که در آلبومِ بعدی این گروه قرار گرفت. این ترانه در قسمتی از سریال The O.C استفاده شد.
فارلر به عنوان خوانندهٔ پشتیبان در نسخهٔ بازخوانیِ ترانهٔ «چقدر عشق تو عمیق است» با گروه پرنده و زنبور عسل همکاری کرد. گرِگ کراستین (از گروه پرنده و زنبور عسل) مسئولیت تهیه کنندگیِ آلبوم سال 2010فارلر، یعنی ما زاده شده‌ایم را بر عهده گرفت؛ او همچنین به عنوان نوازندهٔ کیبورد، گیتار، گیتار بیس، درام و زیلوفون در ترانه‌های این آلبوم حضور داشت و برای پنج ترانه از این آلبوم آهنگسازی کرد.[۵۳] اینارا جورج دیگر عضو گروه پرنده و زنبور عسل بود که به عنوان خوانندهٔ پشتیبان در این آلبوم هنرنمایی کرد.سیا در سال 2008در ترانهٔ «فراموشت خواهم کرد» برای آلبوم «گوشهٔ جادهٔ بی‌انتها» با لیور همکاری کرد. در اوت امتیاز ترانهٔ «به من جان بده» توسط سوپرمارکت زنجیره‌ایِ کولز در استرالیا خریداری شد و در آگهی تلویزیونی این فروشگاه در پوشش رسانه‌ای المپیک 2008پکن استفاده شد. او در اکتبر دو ترانهٔ «دکمه‌ها» و «به زودی پیدا خواهیم شد» را در شوی تلویزیونی «دیروقت… با جولز هلند» اجرا کرد. از ترانهٔ «به من جان بده» به عنوان موسیقی پس‌زمینه برای تریلرِ بازی ویدئویی شاهزادهٔ پارس، که در سال 2008توسط یوبی‌سافت در نمایشگاه بازی‌های ویدئویی توکیو شرکت داده شده بود استفاده شد. از این ترانه همچنین در سال 2005برای فیلم «از خط خارج شده» و همچنین در قسمت آخر سریال شش فوت زیر زمین استفاده شد.
فارلر در سال 2009به عنوان خوانندهٔ پشتیبان در دو ترانهٔ «کارول براون» و «تو نباید بدکاره باشی» از دومین آلبومِ گروه پرواز کنکوردها هنرنمایی کرد. وی در نسخهٔ بازخوانی ترانهٔ «بازی فتیله‌ای» با خوانندهٔ سوئدی پیتر جوبک همکاری کرد. سیا همچنین در سال 2010به عنوان خوانندهٔ مهمان در ترانهٔ «نه آنچنان بزرگ» با دیوید برن و فتبوی اسلیم همکاری کرد.
بازخوانی ترانهٔ «زیر راه شیری» از گروه چِرچ که در یک آگهی بازرگانی مربوط به ماشین لینکلن ام‌کی‌تی استفاده شد در ژانویه 2010در آی‌تیونزاستور منتشر شد. سیا نسخه‌های بازخوانی از ترانه‌های «به من بیشتر بده» از بریتنی اسپیرز، «وقت پشت وقت» از سیندی لاپر، «تو اون کسی هستی که من می‌خوام» از گریس و «آه پدر» از مدونا را اجرا کرده‌است. فارلر در سال 2010در ترانهٔ «عشق من» که در موسیقی متن سومین قسمت از سری فیلم‌های گرگ و میش استفاده شد، هنرنمایی کرد. موسیقی متن این فیلم در جایگاه دوم جدول 200آلبوم برترِ بیلبوردِ در آمریکا جای گرفت.
ترانهٔ «لالایی» در سال 2010در تریلر فیلم آخرت اثر فیلمساز مشهور آمریکایی کلینت استوود استفاده شد. این ترانه سال بعد در آخرین فصل سریال سیِ بزرگ و در قسمت اول از فصل چهار سریال دفتر خاطراتِ محرمانه یک دختر حاضر استفاده شد. همچنین ترانهٔ «به من جان بده» در یکی از فیلم‌های تلویزیونی شبکهٔ ای‌بی‌سی به کار رفت.
advertising