بیوگرافی اصغر فرهادی کارگردان ایرانی

مجلهسلبریتی ها

- 97/09/18
بیوگرافی اصغر فرهادی کارگردان ایرانیاصغر فرهادی زادهٔ 17 اردیبهشت 1351 در خمینی‌شهر اصفهان کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده فیلم ایرانی است. در سال 2012 فیلم جدایی نادر از سیمین وی برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و هم‌زمان نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی اورژینال برای این فیلم شد.

فعالیت خود را از سال 1364 وقتی 14 ساله بود در انجم سینمای جوان خمینی شهر شروع کرد، سپس بر حسب توانایی اش خود را به گروه کارگردانی و نویسندگی مهدی معدنیان در فیلم تفنگ شکسته رساند و به عنوان دستیار گروه فنی شروع بکار کرد .

در طول چهار سال تحصیلش که از سال 1370 شروع شد چند نمایشنامه نوشت بهترین ویژگی نمایش های فرهادی نوجویی و نوگرایی اش بود و آنچه در فعالیت تئاتری او بسیار جالب توجه بود، پیگیری اش برای اجرا کردن و به ثمر نشستن یک کار بود .
بیوگرافی اصغر فرهادی کارگردان ایرانی
در سال 1373 زمان دانشجویی اولین نمایش به نام ماشین نشین ها را به کارگردانی و بازی خود و پریسا بخت آور همکلاسی اش به روی صحنه برد .

همکاری اصغر فرهادی و هم کلاسی اش پریسا بخت آور در نمایش ماشین نشین ها در سال 1374 روابط بین این دو را گرم کرد و مدتی بعد تصمیم گرفتند با یکدیگر ازدواج کنند . این زوج صاحب دو دختر بنام سارینا و ساغر هستند، ساغر فرهادی متولد 1376 در فیلم جدایی نادر از سیمین در نقش ترمه ظاهر شد که تحسین بسیاری از منتقدین را برانگیخت .

فرهادی از سبک رئالیسم پیروی می‌ کند. داستان‌ فیلم‌ های او پایانی باز و دراماتیک دارند در فیلم‌ های فرهادی، همه اتفاقات، آجر به آجر در کنار هم چیده شده‌ اند تا ما را به سمت کشف حقیقت ببرند . فرهادی در این مسیر حتی از کوچکترین المان‌ ها هم صرف نظر نمی‌ کند .

وی همچنین برنده جایزه بهترین فیلم خارجی جایزه گلدن گلوب سال 2012 میلادی به خاطر کارگردانی و نویسندگی فیلم جدایی نادر از سیمین شد. اصغر فرهادی در جشنواره فیلم کن 2016، جایزه بهترین فیلم‌ نامه جشنواره فیلم کن، را برای نگارش فیلم‌نامه فیلم فروشنده دریافت کرد. همچنین در اسکار 2017 فیلم فروشنده به نویسندگی و کارگردانی وی توانست جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را کسب کند.
advertising