با خصلت ها و رفتار های ناپسند خود آشنا شوید و آنها را تغییر دهید

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/09/19
با خصلت ها و رفتار های ناپسند خود آشنا شوید و آنها را تغییر دهید

خصلت های ناپسندی که باید به فکر تغییر آنها باشید کدام هستند



حسادت خصلت و رفتار ناپسندی است که باید آن را تغییر دهید


حسادت به معنی آرزو کردن زوال نعمت از کسی است که آن را به دست آورده است.شخص حسود کسی است که از وجود نعمت ، شادکامی ، موفقیت و پیشرفت دیگران در حیطه های مالی، تحصیلی و شغلی ، مورد توجه واقع شدن دیگران توسط فرد یا افراد دیگر ، مطرح شدن سایرین در حیطه های مختلف اجتماع ناراضی است و دوست ندارد که دیگری از نعمت یا آسایش برخوردار باشد.حسادت در نهایت تبدیل به ناتوانی و احساس کمبود در شخص حسود شده و او را دچار حقارت می کند.حسود معمولا سعی دارد تا با بی اعتنایی و انتقاد از رقیب، او را از صحنه بیرون کند تا موقعیت خودش را مستحکم کند.بیشتر افراد منفی باف از این دسته هستند. بزرگترین مشکل افراد حسود این است که مفروضات مبالغه آمیزی در باره زندگی و شرایط دیگران می سازند، خوبی ها و شادکامی های آنان را بزرگ نمایی می کنند و مشکلات و سختی های زندگی آنها را نادیده می گیرند.

از خود تعریف کردن خصلت و رفتار ناپسندی است که باید آن را تغییر دهید


درخت هرچقدر بارش بیشتر باشد افتاده تر است. مثلی که در شرایط فعلی عکس آن مصداق پیدا کرده است. برخی مردم بطور مداوم در حال منم منم کردن، لاف زدن و بالا بردن شأن و شخصیت خود هستند و اینگونه میخواهند وجاهتی، ولو کاذب، در میان دیگران کسب کنند.مرتب از کلمه “من” استفاده میکنند: “من از همه بیشتر میفهمم”، “من خیلی زیبا هستم”، “من فقط میتوانم”،”من فلان جا آشنا دارم بیچاره ات میکنم!”، “من درست میگویم.” خود شیفتگی و اعتماد بنفس بیش از حد در این افراد توهم خودبرتر بینی را در آنها تقویت میکند و باعث بروز چنین رفتارهایی میگردد.

جبهه گرفتن خصلت و رفتار ناپسندی است که باید آن را تغییر دهید


جبهه گرفتن یعنی اینکه همیشه در مقابل همه اعتراض‌های طرف مقابل خود حالت حق به جانب و دفاعی به خود بگیرید و به هیچ وجه زیر بار اشتباهات خود نروید. و نخواهید که اشتباه خود را قبول کنید ، در مقابل به دنبال اشتباههات طرف مقابل می گردید تا انها را نمایان کنید .

حرف زدن و عمل نکردن خصلت و رفتار ناپسندی است که باید آن را تغییر دهید


موضوع مهم دیگر این است که اغلب مردم عمل گرا نیستند و بیشتر ترجیح میدهند حرف بزنند. حرفهایی که به ظاهر زیبا و دلربا هستند اما عملی کردن آنها قدری مشکل می نماید. اکثر ما عادت کرده ایم دیگران را نصیحت کنیم، نظرات سازنده خود را ابراز کنیم، از دیگران انتقاد کنیم، ولی هیچ گاه حاظر نیستم اصلاح را از خود شروع کنیم و به اعتقاداتمان از جنبه عملی بنگریم. کوچکترین قدمی برنمی داریم و فقط شعار می دهیم و انتظار داریم دنیا با کلمات ما بهتر شود. آیا تا به حال فکر کرده اید که از این همه حرف بدون عمل چه چیزی نصیبمان شده و یا خواهد شد؟ آیا قدمی هرچند کوچک برای رسیدن به اهدافتان برداشته اید؟ اهدافی که خودتان منتفع شوید و نه حتی دیگران؟

دروغ گویی خصلت و رفتار ناپسندی است که باید آن را تغییر دهید


دروغ از بدترين معايب، زشت ترين گناهان و منشأ بسياري از مفاسد است.علت اصلي دروغ ، عقده حقارت و خود کم بيني انسان دروغگو است.رابطه دروغ و گناهان ديگر از اين نظر است كه انسان گناهكار هرگز نمى‏تواند، راستگو باشد، چرا كه راستگويى موجب رسوايى او است، و براى پوشاندن آثار گناه معمولا بايد متوسل به دروغ شود. و به عبارت ديگر، دروغ انسان را در مقابل گناه آزاد مى‏كند، و راستگويى محدود.

زود باوری خصلت و رفتار ناپسندی است که باید آن را تغییر دهید


ساده لوحی و سطحی نگری یکی از دلایل اصلی عقب ماندن در زندگی و صدمات فرهنگی، مالی و اعتقادی بشمار میرود. در دنیایی که همگان در پی انتفاع شخصی خود هستند نباید هر چیزی را که شنید، خواند و یا حتی دید، بسادگی باور کرد. کمی اندیشه و تعقل برای باور هر موضوعی لازم است. در واقع کسانی که کلاه برداری میکنند نه بخاطر زرنگیشان، بلکه بدلیل ساده لوحی افرادی که کلاه سرشان میرود، به اهداف خود میرسند. خرد ورزی در ایجاد باورها و تثبیت آنها یکی از خصایص مهم انسانها است.

تحقیر خصلت و رفتار ناپسندی است که باید آن را تغییر دهید


تحقیر به معنای خوار کردن ديگران و در علم روان شناسی به ايجاد احساس پشيمانی و حماقت در ديگران با صدمه زدن به احترام و موقعيت آن ها به خصوص موقعيت اجتماعی شان گفته مي شود. تحقير، عملي است که احساس خرد کننده آن ساعت ها يا حتی سال ها زندگی يک فرد را تحت تاثير قرار می دهد. یعنی شخصیت طرف مقابل را خرد کردن. مثلا گفتن این جمله: «تو احمق‌تر از این هستی که این جمله را بفهمی.»

بی هویتی و الگو برداری نادرست، خصلت و رفتار ناپسندی است که باید آن را تغییر دهید


بحران هویت در میان جوانان معضلی است که باید بطور جد مورد بررسی و حل و فصل قرار گیرد. بسیاری از هویت اصلی خود فرسنگها جدا افتاده اند و آنرا در افراد دیگری می جویند تا بلکه از این بحران خود را خلاص کنند. الگو برداری از شخصیتهای غیر متعارف و غربی و قدم گذاردن در مسیر آنها برای کسب هویت از خطرناکترین اختلالات شخصیتی بشمار میرود. فقر فرهنگی و نداشتن اصول و معیارهای ایجاد و حفظ هویت از جمله مسائلی هستند که باید بیش از بیش برای بهبود آنها اقدام شود.

بی تفاوتی و بی توجهی به محیط اطراف و نزدیکان ،خصلت و رفتار ناپسندی است که باید آن را تغییر دهید


بی توجهی و بی تفاوتی به محیط اطراف و نزدیکان به شدت در حال باب شدن است. اغلب سر در کار خود دارند و توجهی به آنچه که در پیرامونشان می گذرد ندارند و یا اگر اندک التفاتی است با بی تفاوتی از آن رد می شوند، شخصی خود را بدون نوبت در جلوی صف جا میکند ولی تنها عده معدودی به این عمل او معترض میشوند، فروشنده ای بابت اجناس خود مبالغ خارج از عرف از مشتریانش دریافت میکند اما کمتر کسی اعتراض میکند،فرد سالخورده ای در اتوبوس بدون صندلی مانده و هیچکس حاظر نیست جایش را به او بدهد.

نداشتن دید وسیع و چشم اندازی مناسب ،خصلت و رفتار ناپسندی است که باید آن را تغییر دهید


ندیدن تصویر بزرگ و غرق شدن در امور روزانه زندگی که همیشه در حال تکرار شدن هستند و مشغولیات کم اهمیت، مانعی جدی در برابر افق دید انسان برای مشاهده دوردستها و آرزوهای بزرگ ایجاد میکند. افرادی که در لاک روزمرگی خود فرو میروند و یک زندگی بی حرکت و روتین برای خود ایجاد میکنند همیشه در موقعیت فعلیشان باقی می مانند و هیچ پیشرفتی در زندگی آنها دیده نمی شود.

عیب جویی خصلت و رفتار ناپسندی است که باید آن را تغییر دهید


عیب جویی یکی از رذایل اخلاقی است که قرآن با تعبیرهای مختلف از آن نهی کرده و عیب جو رامورد نکوهش قرار داده است .عیب جویی یعنی مورد انتقاد قرار دادن شخصیت و رفتارهای طرف مقابل خود، عیب جویی نیز به عنوان یک بیماری اخلاقی آثاری شوم و منفی بر خود عیب جو و بر دیگران دارد. از جمله بدترین این آثار، رسوایی خود عیب جو است.
advertising