روش هایی برای بهبود مهارت های ارتباطی در کار و زندگی

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/10/30
روش هایی برای بهبود مهارت های ارتباطی در کار و زندگیافرادی که کتابهای زیادی مطالعه می کنند ذهنی‌ بازتر دارند، مغزشان تحلیلی، خردمند و البته در برقراری ارتباط جذاب تر هستند. در واقع، افراد کتابخوان نادر و منحصر به فرد به نظر می رسند. افراد کتابخوان موضوعات بسیار زیادی برای شروع و ادامه یک گفتگو دارند و داستان ها و حکایات بسیاری را از انواع و اقسام کتابها آموخته اند. آنها علاوه بر اینکه حکیم و عاقل به نظر می رسند، هوشمند و زیرک نیز هستند.

افرادی که در مهارت های ارتباطی موفق هستند سؤالات متفکرانه و هدفمند می‌پرسند و این کار آنها نشان‌دهنده علاقه‌ای زیرکانه و هوشمندانه نسبت به سخنان طرف مقابل است. وقتی شما درباره اهداف و علایف سایرین از ایشان می پرسید این پیام را منتقل می کنید که من حواسم به شما هست و از مصاحبت و ارتباط با شما لذت می برم و به ادامه این ارتباط علاقمند هستم. همیشه سعی کنید سوالات عمیق تز طرف مقابل بپرسید و او را نیز به ادامه مکالمه و ارتباط علاقمند کنید.

هر کاری لازم است انجام دهید تا مطمئن هستید هرجه می‌روید اعتماد به‌نفس‌تان را به همراه می‌برید. لباس مناسب بپوشید، یاد بگیرید الفاظی متناسب با مخاطب‌تان به کار ببرید، تناسب اندام‌تان را حفظ کنید، وقت بگذارید تا مشتری‌تان را واقعا بشناسید، درک کنید شکست چیست و از آن نترسید. همیشه به‌طور مداوم روی ساختن اعتماد به‌نفس‌تان کار کنید.

هیجانات شما با بازخورد مهمی که از احساس‌تان نسبت به آدم‌ها، اقدام‌ها و حرف‌ها به شما می‌دهند، تجربه‌تان را از دنیا افزایش می‌دهند و به بهبود مهارت های ارتباطی شما با دیگران کمک میکند.البته ممکن است قبلا در مدرسه آموخته باشید گریه نکنید و به جای پریدن و حمله کردن خشم یا ناامیدی‌تان را مهار کنید. اما حالا به عنوان یک بزرگ‌سال، می دانید که سرکوب کردن هیجانات فقط بعدها به مشکلات دیگر منجر می‌شود. استفاده از هیجانات‌تان به عنوان سرنخی برای تصمیم‌گیری براساس چیزی که احساسات شدیدی نسبت به آنها داریم مهارتی است که به عنوان یک بزرگ‌سال مجبور بوده‌اید بیاموزید.

اکثر ما طوری تعلیم دیده‌ایم که بیش از آنکه به تمایلات شخصی خود اهمیت دهیم به سعی در راضی نگاه داشتن دیگران داشته باشیم. حتی وقتی که موفق می‌شویم خود را از انجام کاری که به آن تمایل نداریم خلاص کنیم، باز هم پیش می‌آید که نسبت به رد درخواست طرفمان احساس گناه می‌کنیم. اما اشتباه نکنید؛ آموختن نه گفتن و اینکه نسبت به نه گفتن احساس بدی نداشته باشیم، مهارتی ضروری برای داشتن یک زندگی موفق است.

برای برقراری یک ارتباط خوب نیاز است که یاد بگیرید هم خوب گوش کنید و هم به خاطر دقت تان در گفتگوها مشارکت فعال داشته باشید. گوش دادن پویا شامل توانایی خواندن زبان بدن و همچنین ارتباط کلامی می‌شود. این مهم است که به طرف مقابل به خوبی گوش بدهیم تا زمینه‌ای برای ادامه ارتباط پیدا کنیم.

آدم‌های دارای نگاه لرزان اغلب مضطرب، حواس پرت، یا متقلب به نظر می‌رسند. و مهارت پیدا کردن در حفظ تماس چشمی می‌تواند کار دشواری باشد، چون برای بعضی از آدم‌ها این کار بسیار معذب‌کننده و غیر طبیعی است. اما این تمرینی است که می‌تواند در زندگی بی‌نهایت به شما کمک کند.اگر احساس می‌کنید نگاه خیره‌ی شما کفایت نمی‌کند، خوشبختانه برای حفظ تماس چشمی بهتر چند تکنیک ساده وجود دارد. باید “تظاهر کنید چشمان‌تان با یک ماده‌ی گرم و چسبناک به طرف صحبت‌تان چسبانده شده است.”وقتی که در این تکنیک زبان بدن مهارت پیدا کردید، بلافاصله شاهد پیشرفتی در ارتباطات رو در روی‌ خود با دیگران و بهبود مهارت های ارتباطی خود خواهید بود.

اگر در تعامل با دیگران به قدر کافی صبور و شکیبا باشید و بتوانید در وضعیت‌های استرس‌زا ذهن خود را آرام نگه دارید، در آن صورت این ویژگی با مدیریت صحیح می‌تواند به دارایی ارزشمندی برای شما تبدیل شود. در محل کار، وقتی که رئیس برای مدیریت کردن یک وضعیت خاص تحت فشار است که در آن سایرین خونسردی معمول خود را از دست می‌دهند، وی موقع ارتقاء رتبه‌ی کارکنان کسانی را که دردسر ساز بوده‌اند خوب به یاد خواهد آورد.

مهارتهای کنترل خشم را فراگیرید.این نیز یکی از مهارت های عالی و موثر آدم‌ها است که در محل کار واقعا ارزشمند است. بسیار حیاتی است که بدانید عصبانی شدن در محل کار ممکن است به مشکلات مختلفی منجر شود و اگر نتوانید این احساسات را به درستی کنترل کنید احتمالا باعث از دست دادن شغل‌تان خواهد شد. همچنین، ضروری است که بدانید چه نوع وضعیتی شما را عصبانی می‌کند تا از قبل بتوانید با احساسات منفی مقابله کنید. بهتر آن است که در محل کار دیگران را مورد خشم خود قرار ندهید چون این کار ممکن است باعث ترساندن دیگران و منجر به بالا گرفتن خشونت در محل کار شود.

وقتی فکر می‌کنید خشم دارد بر شما غلبه می‌کند، برای آرام شدن چند نفس عمیق بکشید و اگر کارساز نبود، فقط کافی است آن محل را ترک کنید. قبل از عصبانی شدن، باید روش‌های درستی را یاد بگیرید که به حفظ آرامش‌تان کمک می‌کنند. کنترل خشم، به ویژه کنترل خشم در محل کار یکی از مهارت های عالی آدم‌ها است که به شما کمک می کند افکار و احساسات‌تان را با آدم‌های دور و برتان به شیوه‌ای درست و معقولانه در میان بگذارید.

مدیریت استرس که بخش مهمی از مهارت های ارتباطی شماست را بدانید.در زندگی مدرن، استرس بسیار رایج است و به نظر می‌رسد که ما هر روز باید با استرس دست و پنجه نرم کنیم. طیف وسیعی از چیزهایی وجود دارند که می‌توان برای رفع استرس از آن‌ها استفاده کرد، مانند تای چی، یوگا، مراقبه، و تمرین ورزش‌های تنفسی. خودتان سعی کنید بفهمید کدام یک برای شما بهتر جواب می‌دهد و وقتی استرس داشتید چه در زندگی چه در سر کار، از آن استفاده کنید.

شوخ طبع باشید.شرط می‌بندم اکثر ما از خندیدن لذت می‌بریم. این کار یک نوع خنثی کننده‌ی تنش و درگیری بسیار موثر است. اگر می‌توانید از حس شوخ طبعی استفاده کنید، پس می‌توانید کار و زندگی‌تان را به مسیر دلخواه‌تان هدایت کنید.

در مکالمات روزمره ما از لغات و کلمات غیرضروری زیادی مانند "آمم.." یا "خب..." و غیره استفاده می کنیم. هرچه بیشتر از اینگونه کلمات و مکث های غیر ضروری دوری کنید اعتماد به نفس بیشتری هم خواهید داشت. برای جلوگیری از بیان اینگونه کلمات پیشنهاد می کنیم یک مچ بند لاستیکی دور مچ دست خود ببندید و هربار که احساس کردید باید یکی از آن کلمات را ادا کنید یک بار مچ بند را دور دست خود بچرخانید.به مرور زمان و با تمرین ثابت مغز یاد می گیرد تا دیگر از کلمات غیر ضروری استفاده نکند. همچنین بیرون بودن دست از جیب ها و تمرکز قبل از شروع سخنرانی هم اکیدا پیشنهاد می شود.

این که شما حین صحبت فرد مقابل مشغول کار با تلفن همراه خود باشید بسیار زشت و ناپسند است. چرا که شخص مقابل انتظار دارد تمام حواس خود را به صحبت های او جمع کرده باشید. شاید بعضی وقت ها لازم باشد از چیزهایی که باعث حواس پرتی شما (مثل تلفن همراه) می شود دوری کنید تا یک مکالمه بهتر و مناسب تر داشته باشید.

مهم ترین قدم و آن هم گوش دادن "واقعی" یعنی بدون حواس پرتی یا تظاهر به شنیدن است. بله ما هم می دانیم گوش دادن تمام و کمال به صحبت های شخص مقابل کار ساده ای نیست ولی مهم ترین قدم در بالا بردن قدرت برقراری ارتباط، همین توجه نشان دادن به صحبت است. یک گفتگوی خوب متشکل هماهنگی بین گفتن و شنیدن است. در نهایت اگر شنونده خوبی باشید، طرف مقابل هم برای شما همین طور خواهد بود.
advertising