روش هایی برای تقویت نفوذ کلام

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/08/28
روش هایی برای تقویت نفوذ کلام

قاطعیت داشتن باعث تقویت نفوذ کلام می شود


لبخند و روی گشاده بهترین روش برای قاطعیت سالم و درست است. مراقب باشید هیچ‌گاه در بحث صدای خود را بالا نبرید و شمرده و آرام حرف بزنید. اگر احساس کردید فرد مقابل شما دارد کنترل خود را از دست می‌دهد، او را به آرامش دعوت کنید و بعد صحبت را از سر بگیرید. کسی که قاطع است دوست‌ داشتنی است. شخص قاطع با اعتماد به نفسی که دارد می‌تواند حرف خود را بزند و حق خود را بدون ضایع کردن حق دیگران بگیرد. بگذارید دیگران بدانند نظر شما چیست و اگر می‌دانید نظر شما درست است از آن کوتاه نیایید. اگر نظرشما برای شما مهم است به هیچ وجه در بحث از عباراتی مثل «هرچه شما بگویید» استفاده نکنید. شما با عدم قطعیت به دیگران اجازه می‌دهید به جای شما تصمیم بگیرند.

داشتن صراحت در کلام باعث تقویت نفوذ کلام می شود


برای افزایش نفوذ کلام،‌ حرف خود را در جمع و هنگام برقراری ارتباط با دیگران صریح و مستقیم بگویید. مهارت نه گفتن را بیاموزید و اگر با چیزی مخالف هستید، به طور قاطع نه بگویید. در صحبت گنگ و نا واضح احتمال کمتری وجود دارد که فرد به شما گوش دهد. اگر شما از کسی می‌خواهید که کاری برای شما انجام دهد، یک درخواست واضح و قاطعانه احتمالا نتیجه‌ بهتری نسبت به یک درخواست مبهم و مجهول خواهد داشت. ارتباط واضح و مستقیم می‌تواند به شما کمک کند تا ارتباط مؤثرتری برقرار کنید.

به صورت مستقیم و مختصر بیان کردن حرف باعث تقویت نفوذ کلام می شود


وقتی می‌خواهید چیز مهم و جالبی بگویید، اغلب توضیح کمتر در موردش می‌تواند موثرترین راه برای بیانش باشد. اگر سعی کنید حجم بالایی از جزییات را بگویید یا برای مدتی طولانی صحبت کنید،‌ احتمال دارد که علاقه‌ فرد یا توجه‌اش را از دست بدهید. قبل از شروع به صحبت، فکر کنید از چه راه‌هایی می‌توانید حرف‌ خود را مختصرتر بیان کنید. برای این کار، باید در مورد آنچه می‌خواهید بگویید، اعتماد به نفس داشته باشید.وقتی فهم خوبی از مطلبی داشته باشید، می‌توانید آن را مختصر و کوتاه بیان کنید. گر سؤالی می‌پرسید، مؤدبانه اما خلاصه آن را مطرح کنید. درخواست مستقیم‌تر، نفوذ کلام بیشتری را منتقل می‌کند، اما اگر بی‌ادبانه یا بیش از حد رک باشید، ممکن است درخواست‌تان با مقاومت مواجه شود.

تمرکز بر اصل مطلب و مسئله مورد صحبت ، باعث تقویت نفوذ کلام می شود


صحبت‌های طولانی در مورد مسایل مختلف، می‌تواند باعث شود علاقه‌ افراد به آنچه می‌گویید کمتر شود و مخاطب شما از بحث منحرف شود و حوصله شندیدن ادامه صحبت های شما را نداشته باشد. بهترین کار، حفظ تمرکز مکالمه بر روی یک مسئله است، مخصوصا اگر در یک مکالمه‌ کاری هستید یا در مورد موضوعی با یک دوست، همسر یا عضوی از خانواده خود بحث می‌کنید. اگر موضوع را عوض کنید و تمرکز خود را از دست بدهید، طرف مقابل شاید این کار را نشانه‌ عدم علاقه‌ی شما به موضوع مورد بحث تلقی کند. اگر در حین صحبت یکدفعه موضوع را به چیز غیر مرتبط عوض میکنید ، شنونده احساس میکند که برای او و موضوع مورد بحث ارزشی قائل نیستید. حفظ تمرکز بر روی موضوع، نشان‌دهنده‌ احترام برای افرادی است که در حال صحبت با ایشان هستید.

اغراق نکردن درباره مسائل باعث تقویت نفوذ کلام می شود


اگر همیشه در حال اغراق هستید، تعجبی ندارد که افراد کمتر شما را جدی بگیرند و نفوذ کلام خود را از دست بدهید. معمولا استفاده‌ مکرر و بی‌جا از کلماتی مثل «هرگز» یا «همیشه»، نشان می‌دهد شما تمایل به اغراق دارید. اگر همکار شما گاهی دیر برسر قرار ملاقات می‌رسد، نگویید: «شما همیشه دیر می‌رسید. این خیلی اعصاب خردکنه.» سعی کنید فقط واقعیت را بیان کنید. اگر همکار شما دو بار پشت سر هم دیر رسید، بگویید: «مثل دفعه قبل، دوباره دیر رسیدید.»گفتن و استفاده کردن زیاد از کلمات اغراق امیز باعث می شود که در برقراری ارتباط و هنگام گفتگو با مشکل مواجه شوید و کسی به حرف شما اهمیت نمی دهد.

استفاده از زبان بدن موثر باعث تقویت نفوذ کلام می شود


زبان بدن یکی از عوامل مهم در نفوذ کلام است.ارتباط چشمی موثر بخش مهمی از مکالمات غیرشفاهی است. فقط با نگاه کردن به یک فرد، تا حدی نشان می‌دهید که به شنیدن حرف‌هایش علاقه‌ دارید. تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی کسی به ارتباط چشمی پاسخ می‌دهد و متقابلا به طرف مقابل نگاه می‌کند، معمولا نشان‌دهنده‌ پذیرش یک دعوت است و قطع ارتباط چشمی اصولا به معنای رد کردن آن دعوت است. سعی کنید ارتباط چشمی مناسب را حفظ کنید، استوار و صاف بایستید و در زمان صحبت، عضلات صورت خود را شل کنید. افرادی که با طرف مقابل خود ارتباط چشمی موثر برقرار می‌کنند، معمولا باورپذیرتر و جدی‌ تر تلقی می‌شوند. سعی کنید ارتباط چشمی‌ خود را با فردی که صحبت می‌کنید، حفظ کنید. اما مراقب باشید به طرف زل نزنید.می توان با تکان دادن سر به نشانه تایید حرف های طرف مقابل را تایید کنید و از زبان بدن به درستی استفاده کنید.

شنونده خوب بودن و خوب گوش کردن باعث تقویت نفوذ کلام می شود


شنونده‌ خوب بودن، بخش مهمی از خوش‌بیان بودن است. چه در یک مکالمه‌ جدی با یک فرد و چه در حال بحث کاری با همکاران‌ خود ، تلاش برای گوش دادن و درک دغدغه‌های افراد، بسیار مفید است. اگر احساس می‌کنید فردی که با وی صحبت می‌کنید به درستی به شما پاسخ نمی‌دهد، برای یک لحظه توقف کنید و فقط گوش دهید. وقتی طرف مقابل صحبت می‌کند ارتباط چشمی را حفظ کنید و سعی کنید متمرکز باقی بمانید. قبل از اینکه سعی کنید خود را به طرف مقابل بفهمانید، سعی کنید وی را بفهمید. شنونده‌ی فعال باشید یعنی قضاوت نکنید و توجه کامل خود را به طرف مقابل بدهید.از سکوت به شکل مؤثر استفاده کنید و به‌جز در موارد ضروری، صحبت طرف مقابل را قطع نکنید. خوب گوش کردن شما باعث می شود که طرف مقابل هم به شما خوب گوش کند.
advertising