چگونه با نوزاد خود صحبت کنیم

سبک زندگیفرزندان

- 97/08/20
چگونه با نوزاد خود صحبت کنیم

آداب صحبت کردن با نوزاد


وقتی که با ملایمت و نرمی با نوزاد خود حرف می زنید، یعنی با او ارتباط برقرار کرده اید و او را به واکنش های گفتاری تشویق می کنید. این صحبت کردن با نوزاد مهارت های زبانی را در او تکامل می بخشد.نوزادان به صداهای بلند اطرافیان به خصوص پدر و مادر هنگام صحبت کردن با آنها واکنش نشان می دهند.

می توانید آرام و با صدایی دلنشین با نوزاد خود صحبت کنید. نوزاد با شنیدن صدای پدر و مادر خود به آنها نگاه می کند و عکس العمل نشان می دهد. بنابراین والدین به کودک حرف های آرام کننده بزنید. برای مثال بگویید:" چه بچه ناز و زیبایی دارم... دست هایش را ببین چه کوچک و قشنگ است."

نوزاد را در هنگام صحبت کردن نزدیک خود نگه دارید و به چشم هایش نگاه کنید. او را به آرامی تکان دهید و برایش حرف بزنید.

سعی کنید هر کاری را برایش انجام می دهید، برایش توضیح دهید. برای مثال:" می خواهم لباست را عوض کنم کوچولو، الان پوشک تازه ای برایت می بندم. کمی ماساژت می دهم تا آرام شوی عزیزم."

وقتی نوزاد خود را بلند می کنید، آرامش می کنید، به او غذا می دهید و یا پوشک او را عوض می کنید، با او صحبت کنید. به او بگویید که فکر می کنید چه احساسی دارد و به او قوت قلب بدهید که کمکش می کنید. خیلی پیشتر از این که او معنای کلمات را متوجه شود، با صدای شما آرامش پیدا می کند.

نوزاد شما راه های منحصر به فرد خود را برای برقراری ارتباط و بیان خواسته ها ونیاز هایش دارد. با نگاه کردن به زبان بدن او و شنیدن گریه هایش، شما خیلی زود یاد می گیرید که اشاره های نوزادتان را بفهمید.

تحقیقات نشان داده اند بچه هایی که ثابت قدم و صمیمی هستند و توجه خوبی دارند، به احتمال زیاد در سلامت جسمی، ذهنی، اجتماعی و احساسی بسیار بهتر از کسانی هستند که این ویژگی ها را ندارند. پس نوزاد خود را از طریق نوازش کردن، آرامش جسمی، خندیدن و بازی کردن درگیر کنید و درباره نگه داشتن بیش از حد او نگران نباشید.

گفتن این حرف ها در نوزاد احساس آرامش ایجاد کرده و ارتباط عاطفی میان شما و او را تقویت می کند.
advertising