روش صحیح دست دادن در برقراری ارتباط

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/08/05
روش صحیح دست دادن در برقراری ارتباطدست دادن به عنوان شکلی از آشنایی و احوال‌پرسی، در ویژگی‌های تکاملی انسان ریشه دارد. به این دلیل شکل‌های متفاوت آن تقریبا در همه‌ی جوامع انسانی دیده می‌شود. در لحظه‌ی دست دادن، فرصتی ایجاد می‌شود که دو طرف نوعی احساسِ متقابل اولیه حاصل کنند و به پشتوانه ‌ی آن، رابطه را گسترش بدهند. یک شروع بد هم می ‌تواند احساسات منفی را برانگیزد و گاه مانع شکل گرفتن یک رابطه‌ی خوب و مناسب اداری، مالی یا عاطفی شود. دست دادن در روابط ما مهم و اثرگذار است، لازم است به نحوه‌ی انجام آن بیشتر دقت شود.
تاریخچه‌ی دست دادن به عنوان شکلی از آشنایی و احوال‌پرسی، تقریبا به دوران خلقت انسان بازمی‌گردد. تماس گرم و اطمینان‌ بخشی که ما انسان‌ها با هم برقرار می‌کنیم، برای تعامل و هماهنگی اجتماعی‌ خود ضروری است. تماسی که برای سلامتی، بقا و امنیت و نیز برای آگاه کردن دیگران از احساس واقعی‌ مان گریزناپذیر است.

تماس دست معمول است اما در همه جا هم رایج نیست. در برخی فرهنگ‌ها خصوصا حوالی مدیترانه و کشورهای حاشیه‌ی دریای کارائیب، بغل کردن و بوسیدن، به ویژه در میان دوستان نزدیک، به دست دادن ترجیح داده می‌شود. در فرهنگ‌های دیگر مثلا در شرق آسیا یک تعظیم کوچک، حرکت بسیار مؤدبانه‌ای است. در خاورمیانه و غرب آسیا، هیچ‌گاه حتی در رویدادهای تجاری، دست زنان لمس نمی‌شود مگر اینکه خودشان پا پیش بگذارند.

در هنگام دست دادن، دیگران درک و دریافتی از ما به دست می‌آورند و ما نیز به نوبه ‌ی خود شناختی از آنها حاصل می‌کنیم. موقع دست دادن بی ‌واسطه شخص دیگری را می‌بینیم، حس می‌کنیم و وی را برانداز می‌کنیم. این در روابط میان انسان‌ها شوخی نیست، به واسطه‌ی اهمیتش است که هر فرهنگی، روش‌های مخصوصی برای دست دادن دارد، چرا که فرصتی است برای اینکه معلوم شود این شخص کیست، برای چه کاری آمده است و در نهایت آیا تهدید شمرده می‌شود یا نه. پس مهم است که دست دادن و احوال‌پرسی چگونه انجام شود . وقتی یک دست دادن نادرست اجرا شود، عملا احساسی منفی‌ باقی می‌گذارد و طرف مقابل همواره با آن احساس به یاد آورده می‌شود. روشن است که اگر مراوده با این شخص و حس ناخوشایند تماس دست با او تکرار شود، آن احساس منفی تقویت می‌شود. دست دادن نه دشوار است نه مستلزم دقت زیاد، کافی است نکاتی را مد نظر داشته باشید.

فهرستی از بایدها و نبایدهای دست دادن :



ارتباط چشمی موثر برقرار کنید


وقتی دست می‌دهید، به‌جای اینکه چشم‌هایتان به اطراف بچرخد و دوروبرتان را نگاه کنید باید درست به چشم‌های طرف مقابلتان نگاه کنید.

حتما دست‌ شما تمیز و خشک باشد


کمتر از ۳ درصد افراد از اختلال عرق کردن دست‌ها رنج می‌برند. قبل از آنکه دست بدهید، مطمئن شوید دست‌ خود را کاملا خشک کرده‌ باشید . هیچ ایرادی ندارد که قبل از دست دادن دست‌ خود را با یک دستمال ‌کاغذی خشک کنید.

به دنبال قدرت و برتری ‌جویی نباشید


حوالی دهه‌ی ۱۹۸۰ برای ثابت کردن قدرت و برتری در یک رابطه، لازم بود دست شما روی دست طرف مقابل قرار بگیرد. این بسیار زننده است، هرگز این کار را نکنید. از فشار دادن انگشتان دست طرف مقابل خودداری کنید . فشار دادن انگشتان دست طرف مقابل (که در میان آقایان رایج ‌تر است) احساس منفی‌ ایجاد می‌کند. این شکل دست دادن برای‌ بسیاری از مردم به شدت ناراحت‌ کننده است. اگر نا دانسته و بی‌خبر از آثار سوء آن موقع دست دادن از روی عادت این کار را می‌کنید، باید این عادت ناپسند خود را ترک کنید.

ریاکارانه دست ندهید


زبان‌ بازان و ریاکاران در هنگام دست دادن هر دو دست‌ خود را به کار می‌برند. دست راست در دست طرف مقابل قفل می‌شود و دست چپ دو دست در هم قفل ‌شده را می‌پوشاند. سیاستمداران گاه این‌طور دست می‌دهند که آنها را بیشتر دوست بدارید و البته هرگز هم این‌ طور نمی‌شود! هیچ ‌کس این شکل دست دادن را دوست ندارد؛ این خیلی شخصی است و در حالت کلی نباید انجام شود مگر در مواردی که طرف به ‌نحوی اجازه داده باشد یا در مورد عزیزانی مثل پدربزرگ یا مادربزرگ. پس هیچ ‌وقت دو دستی دست ندهید. اگر احساس می‌کنید در نوع رابطه‌ی شما تماس بیشتری لازم است، می‌توانید همزمان با دست چپ، ساعد طرف مقابل را لمس کنید.

توضیح نهایی درباره نحوه و آداب صحیح دست دادن


دست دادن راحت است، اما ممکن است در انجام آن اشتباه کنید. مطابق با هنجارها و قواعد جامعه‌ دست بدهید و سعی نکنید هنگام دست دادن قدرت‌ خود را به رخ بکشید. فراموش نکنید هنگام دست دادن در حال ارزیابی‌ شدن هستید. دست دادن چیزهای زیادی درباره‌‌ی شما می‌گوید. شما دست نمی‌دهید که امتیاز بگیرید یا پیروز شوید، دست می‌دهید که دیگران احساس راحتی کنند، دست می‌دهید تا آرامش برقرار شود.
اگر به کسی برخوردید که شل دست داد، اخم نکنید و ناراحت نشوید. شما هم به همان اندازه دستش را بفشارید. خوشحال باشید از اینکه فرصتی پیدا کرده‌اید که نشان بدهید تا چه اندازه در روابط اجتماعی هوشمند و خوش‌رفتار هستید. خاطره‌ی آن رفتار متین و مؤدبانه برای مدت طولانی در ذهن طرف مقابل‌ شما می‌ماند. همان دست، روزی که به آن نیاز داشته باشید، پشت شما خواهد بود.
advertising