معرفی گل حساس معروف به گل قهر

سبک زندگیباغچه

- 97/10/02
معرفی گل حساس معروف به گل قهرگل قهر و آشتی یکی از گل های محبوب در بین مردم است که معمولا اوایل تابستان به بازار می آید. گل قهر و آشتی یا گل حساس گیاهی حساس بوده که به ” به من دست نزن” نیز شهرت یافته است. وقتی به هر قسمت از آن دست می زنید برگ های کوچک همان قسمت، خود را جمع می کند مثل یک موجود زنده که قهر کرده باشد و بعد از چند دقیقه برگهایش را باز می کند. به محض لمس، گیاه واکنش نشان میدهد. این گل از خانواده لوبیا سانان است و کلا این خانواده به داشتن گل های تکامل یافته با قابلیت تکان خوردن برگها معروف است. گل قهر بوته ایست رونده با ساقه های چوبی به رنگ های قرمز- قهوه ای پوشیده از خارهای خمیده و انحنا دار. دارای گلها صورتی رنگ ومتشکل از گلبرگهای سوزنی شکلی هستند که در مجموع ساختاری کروی شکل را تشکیل میدهند. این گیاه بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است و امروزه در بخشهایی از آسیا وافریقا و امریکا هم به عنوان گونه غیر بومی و مهاجم مشاهده میشود.

در ایران نیز بخاطر زیبایی و جذابیت خاص، بصورت گلخانه ای و آپارتمانی و در بعضی از مناطق که زمستان معتدلی دارند، بصورت بیرونی کشت و نگهداری می شود. از نظر ترکیبات شیمیایی در عصاره برگهای آن ماده ای شبیه به آدرنالین یافت می شود، به علاوه در گیاه آلکالوئید میموزین مشخص شده است. برگ های گل قهر و آشتی نسبت به هر عامل محرکی، حتی یک قطره آب یا یک حشره کوچک حساس هستند و به محض برخورد هر شیء با آن و یا لمس برگها با دست، آب از سلول های دیواره ای نازک خارج شده و وارد ساقه می شود. در نتیجه سلول ها چروک شده و برگها شادابی خود را از دست می دهند و جمع می شوند ، یا به عبارتی قهر می کنند. معمولاً چند لحظه طول می کشد تا گل قهر کند زیرا انتقال آب از سلول ها به ساقه ظرف چند دقیقه انجام می شود اما آشتی کردن و برگشتن به حالت اولیه ۴-۵ دقیقه طول می کشد

آشنایی با روش نگهداری گل قهر یا گل حساس


این گیاه در برابر گرمای زیاد و تاریکی هم عکس العمل نشان داده و برگ های خود را جمع میکند.به جای سایه آفتاب نیاز دارد البته در نواحی گرم و خشک باید از گیاه در مقابل آفتاب ساعات گرم روز محافظت کرد. خاک را همیشه مرطوب نگه دارید.این گیاه به ابیاری بیش از حد حساس میباشد. برای نگهداری،از خاکی غنی از مواد آلی استفاده کنید. یکی از مهمترین مسایل در مورد بستر گل قهر ، توجه به زهکش و در واقع تهویه مناسب خاک است .گیاه قهر و آشتی در شب به خواب می رود و به همین دلیل برگ های آن بسته می شوند. اگر گلدان را با پلاستیک می پوشانید، تا زمان جوانه زنی آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. بعد از جوانه زنی پلاستیک را حذف کرده و گلدان را در نور کامل قرار دهید.

نور مناسب گل قهر معروف به گل حساس


این گل نیاز به نور زیاد ولی غیر مستقیم دارد تا حداقل برگهایش نسوزد. برای بسته و باز شدن برگها نیاز به انرژی دارد به همین دلیل باید با نور این انرژی را تامین کند. به این ترتیب اگر یک بار دست زدید و دیگر باز نشد دلیل آن کمبود نور است. پنجره جنوبی بهترین مکان برای گل قهر می باشد. در صورت نور مستقیم تابستان برگهایش را روی هم جمع میکند.

دمای مناسب گل قهر معروف به گل حساس


دمای سرد از ظاهر شدن برگ ها جلوگیری می کند. گلدان را در یک مکان با دمای 21 تا 30 درجه قرار دهید. بهترین دما برای این گیاه 29 درجه سانتی گراد می باشد. اگر درجه حرارت بین 21 تا 30 درجه سانتی گراد باشد گیاه در کمتر از 7 روز جوانه می زند. اگر درجه حرارت پایین تر باشد جوانه زنی معمولا 21 تا 30 روز بعد از کاشت بذر انجام می شود.در صورت دمای بیشتر در زیر آن یک سینی آب قرار دهید. درصورت سرمای زیاد برگهایش روی هم جمع میشوند که باید به داخل منتقل شود.

آبیاری مناسب گل قهر معروف به گل حساس


این گیاه به آبیاری بیش از حد حساس هستش، آبیاری باید منظم باشد و با وجود زهکش مناسب. ، هر زمان که خاکش خشک شد، آبیاری کنید. درصورت آبیاری زیاد برگها زرد یا سیاه می شود و یا قارچ می زند و اگر آبیاری کم باشد برگها روی هم جمع می شوند و به اصطلاح قهر می کند. در صورت امکان برای آبیاری گیاه قهر و آشتی از آب مقطر یا آب باران استفاده کنید. زیرا اگر آب شیر مواد شیمیایی مانند کلر داشته باشد باعث ایجاد حساسیت در گیاه می شود.

رطوبت مناسب گل قهر معروف به گل حساس


این گل نیاز به یه رطوبت متوسط دارد رطوبت کم برگها رو خشک میکند. جهت تامین رطوبت مورد نیاز آن باید یک سینی آب به صورت غیر مستقیم زیر آن قرار دهید تا رطوبتش را تامین کند و روی برگها آبپاشی نکنید چون برگهایش جمع میشود و کلا خرابش میکنید.
معرفی گل حساس معروف به گل قهر

خاک مناسب گل قهر معروف به گل حساس


بهترین رشد این گیاه در خاکی صورت می گیرد که غنی از مواد آلی باشد و همچنین زهکش مناسب داشته باشد. از ترکیب خاک باغچه با کوکوپیت یا خاک‌برگ می‌توان استفاده کرد .خاکهای پیت ماس به همراه پرلیت بهترین خاک برای آن می باشد. از خاک‌های با تخلخل مناسب برای گیاه قهر و آشتی استفاده کنید.بسترهای کشت مناسب: مخلوطی مساوی از کوکوپیت+پرلیت ، مخلوطی مساوی از کوکوپیت+پرلیت + پیت ماس ، مخلوطی مساوی از ماسه بادی +شن بنایی

کوددهی مناسب گل قهر معروف به گل حساس


نیاز بالایی به تغذیه دارد، با کودهای سه 20 حتما دو هفته یک بار تغذیه کنید. این گل برای باز و بسته شدن نیاز به عنصر پتاسیم دارد! هر یک بار درمیان به آن کود گلدهی دهید چون پتاسیم آن بالاتر است و باعث می شود که راحت تر باز و بسته شود.می‌توان در فصل رشد از کودهای NPK برای رشد بهتر گیاه استفاده کرد.

تکثیر مناسب گل قهر معروف به گل حساس


تکثیر به روش قلمه ساقه: بهترین زمان قلمه گرفتن، در تابستان است که برای این منظور از شاخه های نرم گیاه و بدون گل استفاده می شود. یک شاخه که دارای یک گره برگی است را قطع کنید و آن را در خاک قرار دهید. روی آن را با پلاستیک بپوشانید تا خاک مرطوب بماند. در آب و هوای گرم، تقریبا باید هر روز به گیاه قهر و آشتی آب داده شود.

تکثیر به روش کشت بذر: کاشت گیاه قهر و آشتی معمولا از طریق بذر انجام می شود. قبل از کاشت بهتر است بذرها را چند ساعت در آب خیساند. گل های صورتی این گیاه دانه تولید می کنند. بذرها را در خاک و یا در مخلوط خزه تورب و پرلیت بکارید و آن ها را با ۰/3 سانتی متر خاک بپوشانید. خاک باید مرطوب باشد. بعد از کاشت بذرها یک پلاستیک تمیز روی گلدان بکشید، بذرها برای جوانه زنی به رطوبت زیادی نیاز دارند. جوانه زنی معمولا 14 تا 21 روز طول می کشد. دمای مناسب برای رشد این گیاه 21 تا 30 درجه سانتی گراد می باشد. بذرها را ابتدا در یک گلدان 7 سانتی متری بکارید و بعد از این که بذرها جوانه زدند و به خوبی تثبیت شدند، قوی ترین نهال ها را انتخاب کنید و آن ها را به گلدان های 13 سانتی متری منتقل کنید. فراموش نکنید در گلدان سوراخ زهکشی قرار دهید.

افت و بیماری گل قهر معروف به گل حساس


این گل به کنه حساس می باشد! به همین دلیل دمای بالا باید با رطوبت بالا باشد، وگرنه باعث ایجاد کنه می شود، برگهای کمرنگ و تارعنکبوتی از نشانه های کنه است. همچنین به پوسیدگی ریشه در فصل زمستان حساس است که در فصل زمستان حتما باید به داخل منزل منتقل شود و از آبیاری زیاد پرهیز کنید.

آفت‌هایی مانند شپشک آرد الود، شته‌ها و همچنین بیماری‌های ویروسی در این گیاه ایجاد بیماری می‌کنند. با تشخیص به موقع و جداسازی گیاهان مریض از گیاهان سالم می‌توان از بروز مشکلات جلوگیری کرد. یکی دیگر از مشکلات گیاه قهر آشتی زرد شدن برگ‌ها می‌باشد.
advertising