آشنایی با گیاهان آپارتمانی که حشرات را فراری می دهند

سبک زندگیباغچه

- 97/09/09
آشنایی با گیاهان آپارتمانی که حشرات را فراری می دهنداستفاده از گیاهان زینتی آپارتمانی به عنوان یک گیاه ضد پشه می تواند جایگزین استفاده از سموم شیمیایی باشد. برخی از گیاهان معطر و خانگی با ایجاد گاز در محوطه آپارتمان به دور شدن حشرات موذی از محیط به خصوص در فصل تابستان کمک می کنند. اگر نمی خواهید برای راندن حشرات موذی ازمحصولات شیمیایی استفاده کنید، استفاده از برخی از گیاهان مفید است. برخی از گیاهان موادی از خود ترشح می‌کنند که حشرات از آنها متنفرند و این باعث می‌شود که حشرات به حوالی این گونه از گیاهان نزدیک نشوند. این دفاع بیولوژیکی بسیار موثر بوده و باعث می‌شود ما نیز با پرورش این گونه گیاهان در نزدیکی منزل خود بتوانیم از مزایای آنها استفاده کنیم.

گیاهانی که حشرات را دور می کنند



استفاده از گیاه اسطوخودوس برای فراری دادن حشرات


گیاه اسطوخودوس این گل زیبا، قوی و خوشبو نه تنها پشه‌ها بلکه حشرات موذی و مگس‌ها را نیز دفع می‌کند. عطر گل‌های آن هنگامی که در هوا پخش می‌شوند به مشام کاملا آشناست و هنگامی که روی پوست مالیده شود تاثیر آن چند برابر خواهد شد. اسطوخودوس قادر است حشرات موذی از قبیل کک، مگس و پشه‌ها را دور کند. در روزگاران قدیم از این گیاه معطر برای خوش بو کردن لباس‌های زیر استفاده می‌کردند. این در حالی است که پشه، مگس و سایر حشرات موذی از بوی آن متنفرند. برای رهایی از شر حشرات مزاحم شما می‌توانید از روغن گرفته شده از اسطوخودوس استفاده کنید. فقط کافیست مقداری از روغن این گیاه را روی دست‌ها و دیگر اعضای بدن که در معرض نیش پشه‌ها و آزار مگس‌ها هستند بمالید.

استفاده از گیاه ریحان برای فراری دادن حشرات


گیاه ریحان، علاه بر اینکه نوعی سبزی خوش طعم در آشپزخانه محسوب می شود، انواع و اقسامی از گیاه ریحان وجود دارد. البته استفاده از ریحان لیمویی و دارچینی درراندن پشه ها تاثیر بیشتری دارد. کافیست مقداری از برگ ریحان تازه همراه با ساقه آن را به مدت 30 دقیقه بجوشانید و بعد از خنک شدن، برگ‌ها و ساقه‌هایش را له کرده و خوب بچلانید تا عصاره آن با آب مخلوط شود، سپس تفاله آن را دور بریزید. شما می‌توانید این عصاره را از صافی‌ریز عبور دهید تا خوب صاف شود. سپس با مخلوط کردن مقداری الکل صنعتی به آن یک اسپری ضد حشره در اختیار داشته باشید. این محلول باعث دور شدن حشرات از محیط می‌شود. سعی کنید درب محلول را بعد از هر بار استفاده خوب ببندید و درون یخچال قرار دهید.

استفاده از گیاه سنبل هندی برای فراری دادن حشرات


سنبل هندی گیاهی چند ساله نازک، با برگ های بلند است. سنبل هندی رایحه ای بسیار قوی از خود متصاعد کرده و کل فضای اطراف را معطر می کند و باعث می شود که پشه ها به اطراف آن و هرچیزی که نزدیک آن است نیایند. سنبل هندی توانایی دفع حشرات موذی را دارد. روغن طبیعی موجود در این گیاه خاصیت ضد حشره‌ای دارد. در برخی از نقاط دنیا برگ‌های نازک این گیاه را برای خوش طعم کردن مرغ و گوشت استفاده می‌کنند. در ضمن از برگ‌های آن می‌توان برای خوش طعم کردن سالاد استفاده کرد.

استفاده از آویشن لیمو برای فراری دادن حشرات


از جمله نکات مهم درباره این گیاه آن است که در محیط سنگی، خشک و کم خاک سازگاری زیستن دارد. آویش لیمو نیز خاصیت ضد پشه‌ای دارد. این گیاه با تولید مواد شیمیایی که از برگ‌های کبود آن ساطع می‌شود، حشرات را از خود دور کند. برای اینکه شما بتوانید از خاصیت ضد پشه‌ای آن بهره ببرید کافیست برگ‌های کبود خشک شده آن را مالش دهید و به صورت پودر در آورید و از پودر آن برای دفع حشرات موذی استفاده کنید. خاصیت ضدحشره‌ای این گیاه تا چند روز باقی می‌ماند.

استفاده از گیاه نعناع گربه ای برای فراری دادن حشرات


در تحقیقی مشخص شده است که گیاه نعناع گربه ای ۱۰برابر موثرتر از DEET، ماده ای شیمیایی که در حشره کش ها استفاده می شود، عمل می کند.

استفاده از گیاه گل جعفری (ماری گلد ) برای فراری دادن حشرات


گل جعفری گیاهی یکساله است و انتخاب خوبی برای راندن پشه ها هستند. گل جعفری حاوی ماده ای است که پشه ها را از خود می راند. همچنین گل های بسیار زیبایی دارد و می تواند به فضای خانه را جلوه دهد.

استفاده از گیاه نعناع معمولی برای فراری دادن حشرات


بسیاری از حشرات و همچنین پشه ها از نعناع معمولی دوری می کنند، بنابراین استفاده از این گیاه در بیشتر مکان های منزل تان، شما را از شر حشرات و پشه ها نجات می دهد. روغن‌های استخراج شده از این گیاه به‌همراه مقداری سرکه سیب و الکل صنعتی می‌تواند دافع حشرات باشد. ظروف حاوی این محلول را کنار پنجره خانه‌تان قرار دهید تا از ورود پشه‌ها به داخل منزل ممانعت به عمل آورد چون پشه‌ها از بوی آن فراری هستند.

استفاده از گیاه پونه برای فراری دادن حشرات


پونه هم که از تیره نعنا است دفع کننده طبیعی پشه ها می باشد. جالب اینکه پروانه ها عاشق پونه هستند و اگر در منطقه ای که زندگی می کنید پروانه زیاد دارد.

استفاده از گیاه رزماری برای فراری دادن حشرات


رزماری یا همان اکلیل کوهی، گیاه بسیار مفیدی است و برای طعم دادن به گوشت بره و یا ماهی کاربرد دارد. این گیاه برای فراری دادن پشه ها نیز عالی است. می‌توانید برگ و ساقه‌های روزماری را در یک لیتر آب به مدت 20 الی 30 دقیقه بجوشانید تا عصاره آن وارد آب شود، سپس با فشار دادن برگ و ساقه‌های درون آب، تمام عصاره‌اش را بیرون بکشید و بعد از صاف کردن محلول آن را درون یخچال قرار دهید. علاوه بر این که این محلول می‌تواند بوی ناخوشایند درون یخچال را از میان ببرد و شما با اسپری کردن آن می‌توانید حشرات را از خود دور کنید.

استفاده از گل شمعدانی برای فراری دادن حشرات


وقتی گل شمعدانی را به دیوار آویزان می کنید، با گل های زیبایی که دارد، به محیط اطراف خود جلوه می دهد. این گل زیبا نیز می توانند انتخابی عالی برای راندن پشه ها باشد.

استفاده از گیاه جعفری برای فراری دادن حشرات


درست مانند ریحان، بهتر است برگ‌های جعفری را هم اندکی خراش دهید تا عطرش در همه جا پخش شود و آفات را بترساند.
advertising