نکاتی درباره نگهداری گل و گیاه در آپارتمان و خانه

سبک زندگیباغچه

- 97/09/01
نکاتی درباره نگهداری گل و گیاه  در آپارتمان و خانهوجود گیاهان آپارتمانی و رشد آنها در شرایط مناسب و در فضای داخلی خانه پر از حس خوب و شادابی است. باید به این توجه داشته باشیم که همه چیز به خود ما بستگی دارد که هر یک از آنها را دوست داشته باشیم و به آنها رسیدگی کنیم و یا اینکه از آنها غافل شده و باعث مرگشان گردیم. بنابراین می توانیم با صرف مقدار بیشتری وقت، علاقه و جرات مان باعث رشد بسیار خوب و شادابی شان شویم.

چند نکته اساسی و کلی در مورد نگهداری گیاهان در منزل


گیاه مثل انسان یک جاندار هست و نیاز به مراقبت دارد همانطور که ما نیاز به واکسن برای پیشگیری داریم و در زمان دیدن کوچکترین علائم مریضی به دکتر مراجعه می کنیم و از دست دادن و نزدیک شدن به نزدیکان خود به جهت احتمال واگیر بیماری رعایت میکنیم در مورد گیاه هم همینطور هست و باید با دیدن اولین نشانه های بیماری احتمالی از بقیه جدا کنید تا به بقیه گیاهان سرایت نکند .و بیماری گیاه را درمان کنیم.

جای مناسبی برای قرار دادن گیاهان انتخاب کنید


هرگاه می خواهید گیاه خود را در فضایی مستقر کنید حتما حواس خود را جمع کنید که آن فضا تهویه و نور مناسب به همراه داشته و مراقب باشید که گیاه شما از تابش مستقیم نور خورشید در امان باشد. این شرایط به گیاه کمک می کند که محیطی بسیار مناسب برای رشد پیدا کند که استرس را از آن کم کرده و مانع خشک شدنش می شود.فضایی که تهویه و نور مناسب دارد برای نگهداری گیاهان انتخاب کنید.

در مراقبت از گیاهان به نکات ریز و جزیی دقت کنید


زمانی که گلدانی با ویژگی برجسته و منحصر به فرد تری مثل اینکه ایستاده و بلند است دارید گلدان های کوچک تر را نادیده نگیرید. ظروف کوچک به راحتی قابل تعویض بوده و می توانند با چیدمان مناسب در اطراف خانه جذابیت خود را چند برابر کنند. چنین مجموعه ای از گیاهان خانگی شاداب و با طراوت راهی مناسب برای داشتن گیاهانی که به نگهداری کمتر محتاج بوده اما بیشترین تاثیر را در خانه داشته اند، خواهد بود.خاک گیاه رو حتی الامکان عوض نکنیم ، با تعویض خاک باعث شوک وارد کردن به ریشه و در نتیجه خرابی احتمالی گیاه خواهیم شد . به جای تعویض می توانیم خاک رو تقویت یا در صورت افت سم پاشی و پاکسازی کنیم . تعویض خاک باید در شرایط ایده ال و در فصل مخصوص به خودش ان هم در زمان نیاز انجام شود .

گیاهان خود را مدت کوتاهی در بیرون از خانه نگهداری کنید


اگر گیاهان خانگی برای مدت کوتاهی بیرون از خانه نگهداری شوند زیبایی و جذابیت بیشتری خواهند داشت. برای گلدانهای کوچک و متوسط ایده خوبی است که برنامه ای چرخشی داشته باشند. برای اینکار می توانید از گلدان های پلاستیکی مشکی رنگی که در گلخانه ها استفاده می شوند، بهره ببرید. می توانید به شکلی که دوست دارید روی آن شکاف ایجاد کرده و فرم دهید. حتما قبل از انجام هرکاری اطمینان داشته باشید که فضا و موقعیت بیرون چیزی شبیه به خانه را برای گلدان هایتان تداعی کند. در زمان خرید گیاه تحقیق کنید متناسب با محلی که گیاه را می خواهید قرار دهید نوع گیاه را انتخاب کنید تا به مشکلات نگهداری روبرو نشوید .

از روش های مناسب برای تمیز کردن گیاهان استفاده کنید


باید با یک دستمال مرطوب به صورت کاملا لطیف و ملایم سطح برگها را پاک کنیم . گیاهان برای اینکه غذای خود را از طریق فتوسنتز تامین کنند، به برگ های خود نیازمند هستند. سطح برگ ها با منافذ کوچکی پوشانده شده است که در طی شبانه روز باز و بسته شده و می توانند توسط ذرات گرد و خاک مسدود شوند. برگ گیاهان در بیرون از فضای منزل می توانند به راحتی توسط باران شستشو شوند اما زمانی که آنها را در خانه نگه می داریم باید با یک دستمال مرطوب به صورت کاملا لطیف و ملایم سطح برگها را پاک کنیم تا همیشه ظاهر شفاف و سالم خود را حفظ کنند. برگهای سوخته و گندیده و زرد شده و خراب شده هرگز ترمیم نمیشوند ماندن انها روی گیاه باعث اسیب دیدن بقیه میشود پس در صورت مشاهده بلافاصله باید انها را قطع کنیم . تا مانع از زرد شدن بقیه شود.

در زمان مناسب گیاه را با کود مناسب تغذیه کنید


کود دهی برای همه گیاهان سودمند خواهد بود اما زمانی که گیاهی درون گلدان نگهداری می شود، اهمیت وجود آن دوچندان خواهد شد. همیشه سعی کنید بهترین انتخاب را برای گلدان ها داشته باشید، چیزی که ترکیب مناسبی از کود و کریستال های آب را در بر بگیرد. اگر گونه ای خاص از گیاهان مثل ارکیده، کاکتوس، مرکبات و... را نگهداری می کنید حتما گلدانی خاص و مناسب برای آنها تهیه کنید. اکثر کودها برای مدتی حدود 6 تا 9 ماه مناسب هستند بنابراین مراقب باشید که عوض کردن کود گلدانها را در زمان مناسب فراموش نکنید. شما همچنین می توانید از نوعی کودهای مایع هم برای آبیاری بهتر برای یک یا دوبار در ماه استفاده کنید.

همیشه در منزل این چهار نوع کود و سم را برای نگهداری از گل و گیاهان خود داشته باشید


1.سم سیستماتیک یا تماسی حشرات مثل دیازینون یا مالاتیون یا کونفیدور یا پیریپروکسی فن و یا غیره که البته دیازینون برای مصارف خانگی بهتر است را در منزل داشته باشید.
2.همیشه یک قارچ کش داشته باشید . مثل بنومیل ، مانکوزب یا توپسین یا هگزاکونازول یا تبوکونازول یا کوپراکسی کلراید یا هر نوع دیگر برای از بین بردن انوا قارچهای گیاهان خود.
3.همیشه یک نوع کود کامل ان پی کا 20/20/20 جهت تقویت گیاهان داشته باشید و همچنین کود اهن مثل سکوسترین را در منزل خود برای رشد و پرورش گل و گیاهان خود داشته باشید.
4.آب پاش و قیچی باغبانی و لوازم اولیه قلمه زدن را در منزل برای انجام کارهای باغبانی داشته باشید.

با دیدن کوچکترین لکه سوختگی یا گندیدگی یا پیچیدگی یا زردی یا شته یا شپشک یا نقطه سیاهی یا هر نوع تغییرات جدید بلافاصله به فکر حل چاره اساسی باشید نه اینکه صبر کنید تا این بیماری اینقدر زیاد بشه تا تمام گیاه رو فرا بگیره بعد به فکر درمان ، قبل از حاد شدن بیماری رفع مشکل خیلی راحت و سریع تر انجام می شود.

پس از خرید هر گیاه از هر کجا و ورود به منزل ابتدا با سم قارچ کش و با چند روز فاصله با سم حشرات سم پاشی کنید بعد به جمع گیاهان قدیمی ببرید تا در صورت وجود بیماری باعث انتقال بیماری به بقیه گیاهان نشود .

استفاده از گلدان مناسب ، متناسب با گل و محیط نگهداری ان


از گلدان های پلاستیکی برای گل های خود استفاده کنید تا به راحتی بتوانید آن ها را جابه جا کنید . همچنین می توانید از گلدان هایی استفاده کنید که در زیر آنها سینی قرار دارد که به این ترتیب قبل از اینکه آب اضافی آن بر روی فرش ریخته و یا باعث تاثیرات منفی بر روی گیاه بشود، به این قسمت انتقال پیدا کند. گلدان هایی که آبیاری مستقل دارند نیز انتخاب خوبی به حساب می آیند چرا که مقدار آب مناسب و کافی به گیاه عرضه می کنند.
advertising