آشنایی با گل زیبای آشلانتوس

سبک زندگیباغچه

- 97/08/27
آشنایی با گل زیبای آشلانتوس

معرفی گل زیبای آشلانتوس


آشلانتوس گیاه یک‎ساله با نام علمی Amaranthus cruentus. از خانواده Amaranthaceae می‎باشد که به‎صورت طبیعی در نواحی گرم و مرطوب و شبه گرم و مرطوب آمریکای جنوبی می‎روید.این گیاه به‎عنوان گیاه زینتی در مناطق مختلف کشور کاشته میشود. آشلانتوس بیشتر به خاطر برگهای قرمز زرشکی وزیبایی که دارد کاشته میشود و کشت آن در حاشیه های گلکاری در شمال کشور رایج است،گیاهی است چند ساله که به صورت یکساله کشت و کار میشود.

گونه‎های متعددی از این جنس به‎صورت طبیعی و خودروی در ایران رویش می‎یابند که در موارد بسیاری به‎عنوان گیاهان هرز باغ‎ها و مزارع مطرح هستند. قدرت رشد سریع، توانایی تولید بذر زیاد و سازگاری با اقلیم‎های متنوع رمز موفقیت این گیاه می‎باشد؛ به‎طوری که از ارتفاع صفر در کنار دریا تا ارتفاعات 3500 متری مناطق کوهستانی دیده می‎شوند.

روش نگهداری گل زیبای اشلانتوس



دمای مناسب گیاه آشلانتوس


دمای مناسب رشد در گیاه آشلانتوس 20-30 درجه سانتیگراد و حتی کمی بیشتر است.با وجود این، به‎خوبی با مناطق مختلف کشور سازگار شده است.دماهای زیر 15 درجه سانتیگراد مناسب رشد گیاه آشلانتوس نیستند و محدود کننده رشد محسوب می‎شود. در دمای 4 درجه سانتیگراد رشد گیاه آشلانتوس متوقف می‎شود و در دمای زیر صفر درجه سانتیگراد از بین می‎رود.

نور مناسب گیاه آشلانتوس


گیاه آشلانتوس نیاز به نور کامل خورشید دارد و در شرایط نیم‎سایه رشد مناسبی ندارد. برای بهره گیری از توانایی بالقوه گیاه، آب و مواد غذایی، دما و نور کافی باید در اختیار گیاه قرار گیرد. گیاه روزکوتاه است و رشد زایشی (تولید گل) معمولاً با کوتاه شدن روزها در اوایل تابستان آغاز می‎گردد.

آبیاری مناسب گیاه آشلانتوس


گیاه آشلانتوس برای رشد مناسب نیاز به آب کافی دارد که بهتر است به‎صورت قطره‎ای و یا سیستم نشتی و در غیر اینصورت از آبیاری جوی و پشته‎ای استفاده شود. برای جلوگیری از تنش آبیاری هنگام صبح و یا در پایان روز انجام شود. خاک‎های آلی توانایی حفاظت آب بیشتری در خاک دارند و مناسب پرورش این گیاه می‎باشند. حتی الامکان از بروز تنش خشکی در این گیاه خودداری شود چرا که باعث کوتاهی قامت و تولید تاج گل ضعیف در گیاهان می‎شود؛ بنابراین به آب کافی و منظم نیازمند است.

خاک مناسب گیاه آشلانتوس


خاک‎های غنی از مواد آلی و حاصلخیز، مناسب پرورش گیاه آشلانتوس زیبا هستند، هرچند گیاه آشلانتوس کم توقعی است و در خاک‎های فقیر نیز رشد می‎کند.خاک‎های خنثی تا کمی اسیدی (6/5-5/7) با زهکشی خوب، مناسب رشد این گیاه هستند. گیاه حتی در خاک‎های با شوری کم نیز سازگاری خوبی نشان داده است. خاک‎های غنی باعث رشد سریع و توسعه اندام‎های هوایی گیاه می‎شوند. برای تقویت خاک و جلوگیری از سله بستن آن که مانع جوانه‎زنی و رشد گیاهان جوان می‎شود استفاده از مواد آلی راه حل کارآمدی می‎باشد.
آشنایی با گل زیبای آشلانتوس

تکثیر مناسب گیاه آشلانتوس


دانه‎ها گیاه آشلانتوس پس از سپری شدن آخرین یخبندان در بهار کاشته می‎شود که در صورت دریافت دمای مناسب 10-14 روزه جوانه می‎زند.حداقل دمای خاک برای جوانه‎زنی 15 درجه سانتیگراد است و این دما زمانی حادث می‎شود که دمای محیط20-25 درجه سانتیگراد باشد. در صورت خراش دادن سطح بذر با اسید سولفوریک غلیظ و یا کاغذ سمباده، درصد جوانه زنی بذرها افزایش می‎یابد. بهترین عمق کاشت بذر 1-5/1 سانتیمتر می‎باشد و در صورت کاشت عمیق درصد سبز کردن بذرها کمتر می‎شود. علاوه بر کاشت به‎صورت مستقیم، 6-8 هفته قبل از پایان یخبندان نیز می‎توان دانه‎ها را در گلخانه و یا منزل کشت و پس از سپری شدن خطر سرمازدگی، در زمین اصلی نشا نمود که در این مدت ارتفاع گیاه تقریباً به 8 سانتی متر می‎رسد.

افت و بیماری گیاه آشلانتوس


پوسیدگی ریشه و لکه برگی قارچی شایع‎ترین بیماری‎های گیاه می‎باشند که ناشی از آلترناریا و مایکوپلاسما می‎باشند. برای مقابله با این بیماری‎ها توصیه می‎شود از تراکم مناسب، عدم استفاده از آبیاری بارانی، حذف برگ‎ها و شاخه‎های اضافه (به هیچ عنوان سرشاخه اصلی را هرس نکنید) به‎منظور کاهش رطوبت در کانوپی، استفاده از سموم قارچ کش و …استفاده ‎شود.

لارو آگروتیس و امنیا که در مرحله جوانه‎زنی خسارات زیادی وارد می‎کنند؛ همچنین کرم‎های برگ‎خوار، سرخرطومی، ملخها و شته‎ها ازجمله مهم‎ترین آفات آشلانتوس می‎باشند.

نکته قابل ذکر اینکه آفات و بیماری‎های گیاهی، معمولا بوته‎های ضعیف را مورد حمله قرار می‎دهند و گیاهان قوی و سالم در برابر آنها مقاومت می‎کنند.

کاربردهای تغذیه ‎ای و دارویی گیاه آشلانتوس


در بسیاری از ممالک دنیا دانه‎های گیاه آشلانتوس در تهیه هریره،سوپ و یا در پخت نان کاربرد دارد.
جوانه دانه‎ها به‎عنوان سبزی مغذی در سالاد استفاده می‎شود.
برگ‎ها نیز به‎عنوان سبزی قابل استفاده می‎باشند.
علاوه بر آن ریشه به‎عنوان ملین، و دانه برای خروج کرم کدو و درمان بیماری‎های چشم و اسهال خونی آمیبی استفاده می‎شود.
در هند گیاه آشلانتوس به‎عنوان یک ادرارآورو درمان‎کننده زخم استفاده می‎شود.
advertising