معرفی گیاه سانسوریا رنگی یا مخملی

سبک زندگیباغچه

- 97/11/15
معرفی گیاه سانسوریا رنگی یا مخملیسانسوریا مخملی یا رنگی یا کاکتوس هلندی یکی از گیاهان آپارتمانی است که این روز‌ها به دلیل زیبایی خاصی که دارد، در هر خانه‌ای وجود دارد. این روز‌ها در بازار شاهد کاکتوس سانسوریایی هستیم که نوک آن‌ها رنگی هستند، معمولاً به رنگ‌های قرمز، آبی، زرد، نارنجی، مشکی، سفید، سبز و سایر رنگ‌ها در نگاه اول به نظر می‌رسد که این رنگ طبیعی گیاه می‌باشد، ولی این تنها رنگ مصنوعی مخصوصی است که برای زیبایی و فروش بیشتر با دستگاه مخصوص زده شده است. خاصیت این رنگ به گونه‌ای که با بزرگ شدن گیاه رشد می‌کنند و به اصطلاح کش میاد. این نوع سانسوریا در واقع همان سانسوریا نیزه‌ای یا سانسوریا لوله‌ای (نیزه آفریقایی) است که رنگ شده است. نام علمی سانسوریا رنگی Sansevieria Cylindrica می‌باشد.

آشنایی با روش نگهداری سانسوریا مخملی یا رنگی



نور مناسب سانسوریا رنگی یا مخملی


سانسوریا رنگی به نور زیاد البته فیلتر شده نیاز دارد. در اثر کمبود نور ساقه‌های آن باریک و کم رنگ می‌شود.به نور متوسط تا زیاد احتیاج دارد.

آبیاری مناسب سانسوریا رنگی یا مخملی


این گیاه مانند سایر ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها به بی آبی مقاوم است و در فصل رشد به هفته‌ای یک بار آبیاری نیاز دارد. در فاصله بین دو آبیاری باید اجازه دهید خاک گلدان کامل خشک شود. خشک سالی را تحمل می کند و چندان به آب نیازی ندارد فقط یک بار در هر هفته در طول فصل تولید مثل آبیاری کافی است.

رطوبت مناسب سانسوریا رنگی یا مخملی


رطوبت هوای 70 تا 90 درصد مناسب برای رشد سانسوریا است.

خاک مناسب سانسوریا رنگی یا مخملی


خاک سبک با زهکش مناسب با ترکیبی از ماسه و پیت ماس و کوکوپیت مناسب این گیاه می‌باشد.

کوددهی مناسب سانسوریا رنگی یا مخملی


در فصل رشد می‌توان از کود‌های npk ازت پایین هر ماه یک بار استفاده کرد.سانسوریا را می توان با کود مایع به میزان 3 گرم در لیتر، هر هفته یکبار، در طول فصل رشد از فروردین تا مهر ماه تغذیه نمود.

تکثیر سانسوریا رنگی یا مخملی


تکثیر از طریق برگ، بذر و پاجوش می‌باشد.سانسوریا (نیزه آفریقایی) را می توان از طریق تقسیمات برگ تکثیر کرد. ولی پیشنهاد می شود به علت دشواری و تغییر رنگ گیاه، گلدان جدید را از گلخانه ها تهیه کنید.

آفت و بیماری سانسوریا رنگی یا مخملی


سانسوریا رنگی بسیار مساعد پوسیدگی ریشه می‌باشد که در آبیاری آن باید بسیار دقت کنید. کف گلدان حتماً سوراخ‌هایی برای خروج آب داشته باشد. همچنین بیماری‌های قارچی این گیاه را مورد حمله قرار می‌دهند که می‌توان از قارچ‌کش‌های مانکوزب و کاربندازیم استفاده کرد. از نشانه‌های بیماری‌های قارچی زرد شدن ساقه‌ها و برگ‌ها پوسیدگی ریشه و تغییر رنگ در ساقه و بدنه گیاه می‌باشد.
advertising