معرفی کاکتوس ژیمنوکالیسیم

سبک زندگیباغچه

- 97/10/27
معرفی کاکتوس ژیمنوکالیسیمژیمنوکالیسیم ( اسم علمی این گیاه Gymnocalycium mihanovichii ) ، از خانواده Cactaceae می‌باشد. اغلب گونه های این جنس بومی آرژانتین، پاراگوئه، اروگونه و بولیوی هستند.mihanovichii Gymnocalycium، که اغلب به نام کاکتوس چانه شناخته میشود، گونه ای از کاكتوس ها در جنوب آمریکا است که معمولا به عنوان گیاه زینتی آپارتمانی پرورش میدهند.ژیمنوکالیسیم گیاهی بدون کلروفیل است که به راحتی می روید، ولی به علت عدم انجام عمل فتوسنتز، این گیاه در انتهای دوران نهالی می میرد مگر اینکه بر روی یکی دیگر از کاکتوس های با کلروفیل طبیعی پیوند زده شود. گونه های مختلف این جنس را می توان به راحتی پرورش داد. و به گل نشاند. چون بدون کلروفیل می باشد، باید آن را روی کاکتوس دیگری پیوند زد. گلهایش هم قرمز و صورتی و به قطر 5 تا 8 سانتیمتر می باشد.این نوع کاکتوس معمولاً 4 -5 سانتی متر قد میکشد و قطر آن به 5 تا 6 سانتیمتر میرسد. گل های این گونه ظاهری ابریشمی دارند.

آشنایی با روش نگهداری کاکتوس ژیمنوکالیسیم



نور مناسب کاکتوس ژیمنوکالیسیم


ژیمنوکالیسیم به نور زیاد حرارت بالا، احتیاج دارد باید در مقابل نور مستقیم افتاب قرار گیرد.تعداد بی شماری از هموطنان ما با مشکل کمبود نور در پرورش گیاهان خود مواجه می باشند و نور را می توان مهمترین فاکتور در عمل فتوسنتز و رشد گیاه دانست . به همین منظور و در شرایطی که دیگر شاهد خشک و نابودی گیاهانمان در محیط خانه و یا محل کارمان نباشیم .

دمای مناسب کاکتوس ژیمنوکالیسیم


بهترین دما برای رشد کاکتوس ژیمنوکالیسیم دمای 30 درجه سانتی گراد است.

آبیاری مناسب کاکتوس ژیمنوکالیسیم


آبیاری اندک رطوبت کم و هوای خشک مورد نیاز کاکتوس ژیمنوکالیسیم است.باید خاک بین دو ابیاری خشک باشد.ابیاری زیاد موجب از بین رفتن گیاه می شود.

خاک مناسب کاکتوس ژیمنوکالیسیم


مخلوطی از خاک باغچه، خاک برگ وماسه شسته و خاک قلیایی احتیاج دارد. برای رشد این گیاه مناسب است.

کوددهی مناسب کاکتوس ژیمنوکالیسیم


به گیاه جوان ژیمنوکالیسیم نباید کود داد ولی به گیاه مسن می توان مخلوطی از یک گرم سولفات پتاسیم و یک گرم سوپر فسفات در لیتر، از خرداد تا مرداد ماه کود داد و به کود ازته هم احتیاجی ندارد.

تکثیر کاکتوس ژیمنوکالیسیم


زمانیكه در قسمت ابتدای ژیمنوكالیسیم، پایگاه نسبتا بزرگی با قطر تقریبی 5/2 سانتیمتر تولید شد، می توان آن را جدا كنید. با یك چاقوی تیز و با دقت كامل این كار را انجام دهید و برشی تمیز و دقیق در سرتا سر طول پایه گیاه ایجاد كنید. به همان اندازه روی تنها گیاه اصلی را هم برش و قلمه را به گیاه اصلی پیوند بزنید. دقت كنید هر دو سطح برش خورده در ساقه گیاه اصلی و قلمه دقیقا روی هم قرار بگیرد.سپس با استفاده از خلال دندان، سوزن نایلونی یا خارهای خود كاكتوس دو قسمت را به هم متصل كنید. گیاه پیوند زده شده را با كیسه نایلونی بپوشانید و در دمای 21 درجه سانتیگراد، به مدت 2 ماه نگاه دارید. بعداز 8 تا 10 هفته كیسه پلاستیكی شفاف را بردارید.
advertising