روش هایی برای افزایش تمرکز کودکان

سبک زندگیفرزندان

- 97/09/26
روش هایی برای افزایش تمرکز کودکانیکی از بیشترین مشکلاتی که بچه ها و والدین یا مربیان با آن روبرو هستند، عدم تمرکز و توجه بچه ها و تلاش برای افزایش دقت و تمرکز در آنها است. رفتارهای سرزده، اعمال بدون فک،ر حواس پرتی، پیش فعالی و عدم تمرکز و توجه جزئی از مشکلات قابل توجه در کودکان به حساب می آیند. برای کار روی توجه و تمرکز کودک، اولین قدم جلب توجه آنهاست . برای جلب توجه کودک میتوان بازی هایی را با او انجام داد. افزایش تمرکز کودک چیزی جز افزایش توجه او نیست. بهترین روش نیز برای افزایش توجه و تمرکز بازی ها هستند. منظور از بازی هایی که تمرکز کودکان را بالا می برد، بازی هایی است که روی توجه کلی و جزیی اثر می گذارد.

نکته اصلی برای موفقیت در این میان، جذاب بودن بازی است تا توجه و تمرکز کودک را بالا ببرد . اگر کودکان حین بازی احساس شادمانی و رضایت کنند، بازی را یاد می گیرند. والدین با توجه به سن کودک می توانند از این بازی ها استفاده کنند. درگیر کردن کودک با هنرهای خلاق و گویا نظیر نقاشی و طراحی باعث افزایش تمرکز می شود. این فعالیتها نیازمند این هستند که کودک در مکانی نشسته و برای مدت زمانی که مشغول انجام این فعالیت است تمرکز کند. حتی می توان تعداد فعالیتها در این زمینه را نیز به مجسمه سازی و کوبلن دوزی گسترش داد. بعضی از کودکان در انجام این نوع فعالیتها بسیار مشتاق هستند، بنابراین می توان با گذاشتن مدلهایی چون هواپیما یا ماشین جلوی آنها این فعالیتها را برای آنها جذاب تر نیز کرد.

این فعالیتها علاوه بر آنکه باعث ایجاد تمرکز و توجه در کودکان در حین انجام فعالیتها می شود، فرصتی را به وجود می آورد تا والدین قسمتی از وقت خود را با کودک سپری کرده و از علاقه کودک نسبت به انجام کار خاصی آگاهی پیدا کرده و پیوند بین آنها نیز قوی تر شود. راه دیگری که در افزایش قدرت تمرکز کودکان تاثیر دارد، گوش دادن به داستان است. از کودک خود بخواهید تا به یک داستان ضبط شده گوش فرا دهد و آن را برای شما توضیح دهد. این کار را می توان با توجه به سن کودک و میزان رشد او به روشهای مختلف انجام داد. از دیگر مزایای انجام این فعالیت بدست آمدن فرصتی است تا والدین و فرزند بتوانند درباره داستان با یکدیگر صحبت کرده و دغدغه های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

از طریق بازی ها می توان توجه و تمرکز را در کودک تقویت کرد


جغجغه ای را به صدا در آورید و از کودک بخواهید هر وقت صدا شنید دستش را بالا ببرد(در حین انجام تمرین چشم های کودک را ببندید) یا جغجغه ای را به صدا در آورید و از کودک بخواهید جهت صدا را با دست به شما نشان دهد (در حین انجام چشم های کودک را ببندید)

تصویر چند حیوان را مقابل کودک بگذارید از کودک بخواهید که پس از شنیدن هر صدا (صدای حیوانات که نوار پخش می شود یا شما می گویید) تصویر مربوطه را نشان دهد. یا کلمه ای را با کودک قرار بگذارید تا هر زمان شنید دستش را بالا ببرد. شما کلمات مختلف را بگوئید و آن کلمه خاص را نیز به طور نامنظم در میان کلمات دیگر بگوئید.

از کودک بخواهید یک شی نورانی در حال حرکت را با چشم تعقیب کند. شی را در جهات مختلف به صورت صاف یا دورانی حرکت دهید. از کودک بخواهید به طور متناوب به دو شی دور و نزدیک که شما به او نشان می دهید، نگاه کند.

شما و فرزندتان مقابل هم روی زمین بنشینید، توپی را به سمت او بفرستید، از وی بخواهید پس از گرفتن توپ مجدداً آن را به شما بدهد و این کار را تکرار کنید.توپی را به یک نخ آویزان کنید و مقابل کودک بگیرید و از او بخواهید با دو دست و بعد با یک دست (به طور یک در میان) به توپ بزند.

با سه مکعب یک رنگ طرح های ساده ای بسازید و مقابل کودک قرار بدهید بعد از او بخواهید با مکعب های خودش مشابه آن طرح را بسازد (به تدریج تعداد مکعب ها را اضافه کنید.) با سه مکعب ساده طرح ساده ای بسازید، 20 ثانیه فرصت دهید کودک نگاه کند بعد طرح را جمع کنید و از او بخواهید آن چه را به یاد دارد بسازد.

از کودک بخواهید چشمهایش را ببندد و اشیایی را در دست او قرار دهید تا بر اساس زبری یا صافی آن ها را به دو دسته تقسیم کند.و مشابه تمرین فوق را با اشیا سرد و گرم انجام دهید.
از کودک بخواهید چشمهایش را ببندد و دو شی به طور همزمان در دست های او قرار دهید. کودک باید پس از لمس اشیاء بگوید آنها مثل هم هستند یا متفاوتند.از کودک بخواهید چشمهایش را ببندد، اشیا آشنا و موجود در منزل را یکی یکی در دست او بگذارید و بخواهید پس از لمس هر وسیله، نام آن ها را بگوید.

طرح های ساده ای به صورت ناقص روی کاغذ بکشید و از کودک بخواهید جزء حذف شده در تصاویر را تشخیص دهید. مثال:تصویر آدم بدون چشم، تصویر موش بدون دم یا نقطه هایی را در یک خط صاف بکشید و از کودک بخواهید آن ها را با خط به هم وصل کند (ابتدا نقطه ها درشت و نزدیک به هم باشد بعد به تدریج نقطه ریزتر و فاصله دورتر شوند.) دو خط موازی و با فاصله از هم بکشید و از کودک بخواهید با مداد، خطی از میان این راه عبور دهد به طوری که با دو خط کناری برخورد نکند( به تدریج فاصله دو خط کناری را کم کنید) و اشکال هندسی مختلف را در اندازه متوسط بکشید و از کودک بخواهید آن ها را با توجه به حاشیه شکل رنگ کند.

فراهم کردن پازل و جدول های مخصوص به گروه سنی مناسب باعث ایجاد تمرکز در کودک می شود . حل کردن جدول و مرتب کردن پازل قدرت تمرکز و توجه در کودک را تقویت کرده و فزایش می دهد. به ویژه حل جدول توجه کودک نسبت به کلمات و نظم و ترتیب دهی در او را افزایش می دهد. همچنین مرتب کردن پازل توجه کودک در زمینه تشخیص شکل اشتباه و تلاش برای یافتن تصویر درست بالا می برد.
advertising