آشنایی با مضرات تماشای بیش از حد تلویزیون برای کودکان

سبک زندگیفرزندان

- 97/09/08
آشنایی با مضرات تماشای بیش از حد تلویزیون برای کودکان

تماشای تلویزیون برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی شود


تماشای تلویزیون برای کودکان زیر 2 سال اثرات منفی بسیاری دارد، از این رو تماشای آن برای این کودکان توصیه نمی‌شود. بهتر است کودکان زیر 2 سال تلویزیون و هیچگونه رسانه الکترونیک از جمله رایانه و بازی‌های الکترونیک را تماشا نکنند.مدت نمایش این برنامه‌ها ممکن است زمانی را که کودکان باید به بازی، ارتباط اجتماعی با دیگران و شانس برای بهبودزبان خود اختصاص دهند، کاهش دهد؛ همچنین ممکن است رشد حرکات کامل چشم و مدت زمان تمرکز آنها را کاهش دهد. کودکان 2 تا 5 ساله نباید بیش از یک ساعت در روز تلویزیون تماشا کنند.اگر نوزادان 4 ماهه به طور متوسط 44 دقیقه در روز تلویزیون تماشا کنند و کودکان زیر 4 سال حداقل 3 ساعت در روز را در برابر صفحه تلویزیون بگذرانند،باعث چاقی 6 تا 8 درصد از کودکان می شود.

با کودک خود درباره اینکه باید برنامه های محدودی را تماشا کند صحبت کنید


این بدین معنی است که با کودک خود درباره برنامه‌هایی که می‌خواهد تماشا کند، صحبت کنید و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید و زمانی که برنامه تمام شد، تلویزیون را خاموش کنید. است تلویزیون را برای برنامه خاصی روشن کنید، نه این‌که ابتدا روشن کنید سپس به دنبال برنامه‌ای برای تماشا بگردید.

درباره نگاه کردن برنامه های با محتوای نامناسب با کودک خود صحبت کنید


برنامه‌هایی با محتوای خشونت یا روابط جنسی باید برای کودکان ممنوع شود. اما با برنامه‌های ناراحت‌کننده چه باید کرد؟ از کودک‌تان بخواهید پیش شما بیاید و برایتان توضیح دهد که چرا می‌خواهد برنامه‌ای خاص را ببیند. سپس با هم به توافقی منطقی برسید. شاید دلیل او به سادگی حس کنجکاوی‌ یا پیدا کردن موضوعی برای حرف زدن در مدرسه با دوستانش باشد. در نهایت اگر کودک‌تان برنامه‌ای را دوست داشت و شما نیز آن را غیر قابل اعتراض یافتید، بهتر است به او اجازه تماشا دهید. مطمئنا شما نمی‌خواهید تلویزیون را همیشه برای کودک‌تان ممنوع کنید، اما ممنوع کردن برنامه‌های نامناسب برای او ضروری است.

تماشای تلویزیون برای کودکان زیر سه سال مضر است


دیدن برنامه های تلویزیونی حتی برنامه های آموزشی برای کودکان زیر سه سال مضر است و آنها را از یادگیری بسیاری مهارت ها بازمی دارد . هر چه کودکان در این دوره بیشتر تلویزیون تماشا کنند کمتر در مهارت های گفتاری و حرکتی توانایی دارند . اغلب کودکان در این سن حداقل روزانه 2/1 ساعت تلویزیون تماشا می کنند که هر چه این زمان در مورد یک کودک بیشتر باشد رشد او در مهارت های رفتاری ، حرکتی و گفتاری کمتر است . در صورتی که کودکان روزانه مدت زمان بیشتری را با مادر و برقراری ارتباط رفتاری و گفتاری با وی بگذراند کمتر تحت تاثیر تلویزیون قرار می گیرد و توانایی هایشان بیشتر رشد می کند .

ممنوعیت تماشای تلویزیون و ویدئو هنگام بازی کردن، را به صورت یک قانون در آورید


کودکان به زمانی برای بازی و ارتباط با دوستان‌شان احتیاج دارند، در این مواقع تلویزیون تنها مانع آن‌هاست. یک قانون ثابت در خانواده خود بگذارید و از دیگر والدین نیز بخواهید تا زمانی که کودک شما برای بازی به خانه آن‌ها رفت، به قانون «ممنوعیت تلویزیون در زمان بازی» شما احترام بگذارند.

از گذاشتن محدودیت هر روزه برای کودک جهت تماشای تلویزیون خودداری کنید


این موضوع به نظر غیر منظقی می‌آید اما به طور شگفت‌انگیزی تاثیرگذار است. کودک بعضی روزها تلویزیون تماشا می‌کند در حالی که بعضی روزها اصلا نمی‌بیند. اگر به آن‌ها بگویم که می‌توانند یک ساعت در روز تلویزیون ببینند، آن‌ها هر کاری که بتوانند انجام می‌دهند تا در آن زمان تلویزیون ببینند. در زمان‌هایی که کودک در حال تماشای تلویزیون است، به این نکته توجه کنید که طبق نظر کارشناسان 2 ساعت تماشای تلویزیون در روز برای کودکان 2 ساله یا بزرگ‌تر زیاد است. شاید شما بخواهید تا کودک‌تان برای تماشای برنامه‌ای خاص پیش شما بیاید و دلیل آن را توضیح دهد. در این زمان به او گوشزد کنید که بیشترین زمان ممکن برای تماشای آن چقدر است. این روش به کودکان خواهد فهماند که تماشای تلویزیون محدودیت دارد.

قرار دادن تلویزیون در یک جایی که دسترسی به آن زیاد راحت نباشد


بیشتر اوقات تلویزیون تبدیل به پس زمینه‌ای در زندگی افراد می‌شود، برای مثال زمانی که کودکان در اتاق‌شان در حال بازی هستند، مادران آشپزی می‌کنند یا کل اعضای خانواده در حال خوردن غذا هستند، تلویزیون همچنان روشن است. قرار دادن تلویزیون در یک گنجه بسته نیز عادات تماشای آن را کاهش می‌دهد. بهتر است کنترل آن در دسترس نباشد تا کودکان تمایلی به تعویض کانال و گشت و گذار در آن نداشته باشند. کارشناسان با این نظر موافق‌اند که تلویزیون را نباید در اتاق کودکان قرار داد.
آیا تماشای تلویزیون برای کودکان مضر است؟

عوارض صرف وقت زیاد برای تماشای تلویزیون در کودکان


وقتی کودک بمدت طولانی بیشتر از چهار ساعت وقت خود را صرف تماشای وسایل دیجیتالی و تلویزیون می کند، به احتمال بیشتری مبتلا به افزایش وزن، چاقی و در نهایت بلوغ زودرس می شود. نکته خطرناک و بسیار مضر در تماشای وسایل دیجیتالی و تلویزیون این است که دیدن برنامه های خشن و ترسناک موجب به وجود امدن احساسات خشونت بار در کودک شده و زمینه ساز انجام فعالیتهای خشن در کودک می شود.

رابطه اماری کافی بین تماشای تلویزیون در کودکان زیر سه سال و بیماری اوتیسم وجود دارد. تماشای تلویزیون می تواند باعث تحریک بیماری اوتیسم در کودکی شود. تماشای تلویزیون در کودکی خطر ابتلای کودکان را به بیش فعالی و عدم توجه و تمرکز در سالهای بعدی زندگی را افزایش میدهد. کودکان به ازای هر ساعت تماشای تلویزیون، ده درصد بیشتر مبتلا به بیش فعالی می شوند. حرکت سریع و نور و نقطه ها در صفحه دیجیتالی تلویزیون باعث تحریکات شدید و سریع مغز می شود و این تحریکات باعث صدمه به مغز کودک و عوارض بعد از آن مانند کمبود توجه کودک در کتاب خواندن و درس خواندن خواهد شد.
advertising