نقش و تاثیر خواهر و برادر در زندگی اجتماعی کودک

سبک زندگیفرزندان

- 97/09/23
نقش و تاثیر خواهر و برادر در زندگی اجتماعی کودکآن چه ما از برادران یا خواهران خود می آموزیم، تاثیر مثبت یا منفی مهمی در رشد اجتماعی و احساسی ما خواهد داشت. روابط خواهر و برادر تأثیر عمده‌ای بر رشد اجتماعی نوجوان دارد. تأثیر این عامل بر رشد از طرق مختلفی اعمال می‌شود. خواهران و برادران اغلب دوست و همراه یکدیگرند و نیاز یکدیگر به روابط معنی‌دار و محبت را برآورده می‌سازند. خواهر و برادر، الگوی بهتری برای رفتارهای غیررسمی هستند، درباره این که چگونه در مدرسه و یا خیابان رفتار کنیم و مهم تر از همه، چگونه در بین دوستان، جذاب بنظر آییم.

آنها محرم راز و در بسیاری از تجارب شریک یکدیگرند، از این رو در صورت بروز مشکل می‌توانند به هم کمک کنند اما، این موقعیت، در مواردی که فاصله سنی آنها 6 سال یا بیشتر است، چندان مصداق ندارند. وقتی فاصله سنی خواهران و برادران کمتر از 6 سال باشد، احساس حسادت آنان نسبت به یکدیگر قوی‌تر از مواقعی است که فاصله سنی بیشتری دارند. رفتارهایی که بخش مهمی از زندگی هر روزه کودک را در بر می گیرند. رابطه خواهران و برادران نیز تاثیر قابل توجهی در رشد اجتماعی کودکان اعمال می کنند.

روابط خواهران و برادران از جهاتی بی همتاست و تفاوت زیادی با روابط کودک با والدین و همتایان دارد. خواهران و برادران، گرچه از لحاظ سنی یکسان نیستند اما با یکدیگر نزدیک ترند، علایق آنان اغلب با علایق والدین فرق دارد، و دیدگاه ها و دلبستگی های متفاوتی به زندگی دارند.می دانیم که داشتن یک رابطه مثبت با خواهر و برادر، تاثیر زیادی در کیفیت روابط و زندگی افراد در نوجوانی و بزرگسالی خواهد داشت. یکی از مهم ترین کارهایی که پدر و مادر می توانند برای بهتر شدن رابطه بین فرزندانشان انجام دهند، این است که از سن بسیار پایین آن ها را تشویق کنند تا پشتیبان یکدیگر باشند.

بسیاری از نوجوانان با مراقبت از خواهران و برادران کوچک‌تر در دوره رشد مسؤلیت‌ها و نقش‌های بزرگسالی را می‌آموزند. ولی گاه، به برخی از نوجوانان مسؤلیت بیش از اندازه سپرده می‌شود به طوری که آنها ناگزیر می‌شوند بخش اعظم وظایف والدین را به دوش گیرند. آنها با ظاهر، منش و رفتار کلی خود، تجلی تصویری هستند که فرزند کوچک‌تر می‌تواند در آینده به آن تبدیل شود. این فرایند، با توجه به تصویر پرداخته شده، می‌تواند تأثیری مثبت یا منفی داشته باشد.مطالعات فراوانی نشان داده اند، اگر کودک رابطه خود با خواهر و برادرش را بصورت مثبت آغاز کند، به احتمال فراوان در آینده نیز روابط خوبی را تجربه خواهد کرد.
advertising