فواید صحبت کردن با نوزاد

سبک زندگیفرزندان

- 97/11/07
فواید صحبت کردن با نوزادحرف‌زدن با نوزادان زیر یک سال، به آن‌ها در دوست‌یابی کمک کرده و این کودکان را باهوش‌تر می‌کند زیرا دنیای اطرافشان را بهتر درک خواهند کرد.گوش‌دادن به صحبت‌ها، کسب توانایی‌های بنیادین روانشناختی اجتماعی و شناختی نوزدان را ارتقا می‌بخشد و این توانایی‌ها اساس یادگیری‌های بعدی آن‌ها در زندگی را تشکیل می‌دهند.نوزدانی که در معرض مکالمه‌های انسانی بیشتر قرار می‌گیرند، نسبت به هم سن‌و‌سال‌هایشان در گوش‌دادن به صداهای جالب بهتر عمل می‌کنند. این موضوع به آن‌ها امکان انتخاب افراد برای برقراری ارتباط و همچنین دریافت اطلاعات درباره محیط اطرافشان را آسان‌تر می‌کند.

زمانی که نوزدان به زبان گوش می‌دهند، توجهشان به اشیا و رخدادهای دنیای اطراف افزایش می‌یابد و این امر یادگیری سریع آن‌ها را ارتقا می‌بخشد.بنا بر اعلام این محققان، نوزادان دو یا سه ماهه نه تنها عاشق گوش‌دادن به کلام هستند، بلکه روابط اجتماعی و شناختی بنیادین بهتری را در گوش‌دادن به صحبت‌ها (بیش از هر بافت دیگری) یاد می‌گیرند.موثرترین روش برای تضمین موفقیت فرزندتان در زندگی آینده‌اش، برقراری رابطه دو جانبه عاشقانه و زودهنگام شما با اوست. برای اجرای چنین کاری کافی است که با فرزندتان صحبت کنید و برای دریافت پاسخ کمی صبر کنید. در چنین شرایطی رشد زبانی و برقراری پیوند صمیمی بین شما و فرزندتان به طور هم زمان محقق می گردد.احتمالاً آواهای فرزندتان واژه‌های مشخصی را تشکیل نمی‌دهد، اما شکل چهره او آنچه را که باید، بیان می‌کند.

گفتگو با نوزادتان، حتی زمانی‌ که او ظاهرا فقط به یک ماشین خواب شباهت دارد، مغز او را به دو شکل بهبود می‌بخشد. اول، تمامی روند مهم پیوند والد و فرزند را آغاز می‌کند. آغاز این پیوند علاوه بر اینکه به خودی‌ خود بسیار ارزشمند، برای تضمین رشد مغز فرزندتان (به روشی درست) نیز عالی است. دوم، فرزندتان به‌ طور مستقیم در معرض واژگان شما قرار می گیرد.گفتگو یکی از اولین روش‌هایی است که به وسیله آن روابط انسانی را می‌سازیم و پیوندهای مستحکمی را برقرار می‌کنیم. به‌ علاوه، بر اساس پژوهش‌های بسیار، می‌دانیم که برقرای یک پیوند قوی و سالم بین والدین و فرزند، تاثیری فوری و طولانی مدتی بر رشد کلی کودک خواهد داشت.

درباره واژه‌ها نیز بهتر است توجه داشته باشید که در سه ساله اول زندگی‌ فرزندتان هر چه او بیشتر در معرض واژه‌ها قرار گیرد، لغت‌نامه او گسترده‌تر خواهد بود. در سن 3 سالگی، بچه‌ها گفتار والدین خود را تقلید می‌کنند: بچه‌هایی که طی سه سال اول زندگی خود نسبت به دیگر بچه ها واژه‌های کمتری را شنیده‌اند، نه فقط لغت‌نامه کوچک‌تری دارند، بلکه در ادامه نیز آهسته‌تر لغات جدید را به واژگان خود اضافه می‌کنند.شگفت‌انگیز این‌ که رشد زبانی در سه سالگی به شدت با کسب نمرات فرزندتان در سال‌های آینده یعنی 9 و 10 سالگی مرتبط است. نکته دیگر این که برای افزایش مهارت‌های فرزندتان روش آسان‌تری بجز گفتگو با او وجود ندارد. نگران نباشید زیرا اجرای “صحیح” آن به اندازه‌ای که فکر می‌کنید، سخت نیست. در حقیقت واقعاً لذت‌بخش است.

کودکتان برای پاسخ به شما از واژه ای استفاده نمی‌کند، اما آنها در تمامی اوقات از طریق اشکال چهره خود ارتباط برقرار می‌کنند، یعنی صداها و اداها و اشارات.بنابراین آنچه بیشترین اهمیت را دارد این ‌است که فقط با فرزندتان صحبت کنید. یعنی از زمانیکه از بیمارستان به خانه برگشتید، می‌توانید گفتگو را آغاز کنید و توجه داشته باشید ‌که همیشه برای پاسخگویی به فرزندتان زمان دهید. با زبانی شاد و شعرگونه درباره دنیا اطراف سخن بگوئید مثلاً برایش قصه بگویید. تشریح چیزهای که در زمان گفتگو در اتاق وجود دارد بسیار کار آمد تر از گفتگو درباره میهمانی است که هفته آینده برگزار خواهید کرد. وقتی می‌گوئید “توپ” یا “خرس قشنگه” فرزندتان می‌تواند آنرا ببیند و آنرا احساس کند. با این کار توانایی شرطی او را برای مرتبط ساختن صداها با اشیاء بهبود می‌یابد و با کلمات جدید آشنا می شود.

همان‌طوری‌که اشیاء را به فرزندتان نشان می‌دهید، در انتظار پاسخگویی او منتظر بمانید. آیا ناراحت می‌شود؟ به شما خیره می‌شود؟ صدا در می‌آورد؟ این ها پاسخ نی‌نی شیرین شماست این روشی است که نوزاد به ما می‌گوید، تمامی آنچه را که می‌گوییم، گوش می‌دهد. مهم است که به روشی پاسخ فرزندتان را بدهید که او متوجه شود که شما به او توجه می‌کنید (آه، دستمال پاک کننده سرده، این‌طور نیست؟).همان آواهایی که او از خود می‌سازد و پاسخ شما را می دهد، همان گفتگوی اولیه و بسیار قدرتمندی است که باید در انتظارش باشید. با این روش وقتی پیام مهمی مثل عشق و میزان علاقه خود به فرزندتان را به او را ارسال می‌کنید و منتظر پاسخ و درک احساس او می مانید، فرزندتان احساس می کند که می‌خواهید پاسخ (بدون واژه) او را درک کنید، بنابراین به احتمال زیاد او به ارتباط خود ادامه می‌دهد و در نتیجه مغز او رشد بهتری داشته و دایره لغاتش گسترش می یابد.

بچه‌ها چقدر با گفتگو هم‌آهنگ هستند.نوزادان می‌توانند با حرکات دهان خود را با آواهایی که می‌شنوند، منطبق کنند.نوزادان در هنگام شنیدن صدای “م‌م‌م..” لب‌های خود را بهم فشردند و پس از شنیدن آوای “آه...” دهان خود را باز کردند و به این ترتیب گفتار اطراف خود را تقلید کردند. حتی شگفت‌آورتر اینکه وقتی چشمان خود را بستند و نمی‌توانستند دهان سخنگو را ببینند، فقط براساس صدا، هنوز می‌توانستند لب‌های خود را به شکلی درست با صدایی که به گوش می رسید، تطبیق دهند.وقتی با فرزندتان صحبت می‌کنید، مراقب آوای صدای خود باشید. گفتگویی شادمانه برای مشغول کردن کوچولوی‌تان بسیار تاثیرگذار است. بنابراین جلسات خود را شادمانه برگزار کنید. به‌علاوه، کوشش کنید که در کنار فرزندتان بحث‌هایی که با عصبانیت همراه است را انجام ندهید، چراکه کوچولوی شما می‌تواند آنرا در ذهن خود ثبت کند. اگر دچار استرس یا نگرانی هستیم، اضطراب مستقیماً به فرزندمان منتقل می‌گردد.

کلید داشتن گفتگویی سازنده با فرزندتان، آوای صدای شماست، پس آنرا دوستانه و مثبت نگه دارید. یک پژوهش نشان می‌دهد که این روش برای نوازش گوش بچه، بهترین است.کتاب‌ نیز یک ابزار عالی دیگر برای گفتگوی شماست. داستان‌ها به رشد مهارت‌های منطقی فکر کردن فرزندتان کمک می‌کند و نیز درک او را نسبت دنیای پیرامونش افزایش می دهد، زیرا خواندن با صدای بلند به او اجازه می‌دهد، متوجه شود که در دنیایی زندگی می کند که سرشار از نشانه‌های گوناگون است.وقتی کتاب می‌خوانید، حتی یک بچه چهار ماهه می‌تواند دریابد که صحبت شما به کتابی که در دست دارید، مرتبط است (امکان دارد بچه‌های کوچک‌تر یعنی با سنی چند هفته‌ای، قادر نباشند که چشمان خود را باز نگه دارند و بر صفحات متمرکز شوند). تمام کردن کتاب هدف نیست.در اکثر موارد فرزندتان با تصاویر موجود در کتاب سرگرم می‌شود و بارها و بارها به آن ضربه می‌زند؛ و اگر را ورق بزنید، او آنرا به صفحه قبل باز می‌گرداند. اگر چنین اتفاقی افتاد که می‌افتد! اجازه دهید که نی‌نی شما کنترل را به دست گیرد.
advertising