در مقابل کودکان از همسر خود بدگویی نکنید

سبک زندگیفرزندان

- 97/11/03
در مقابل کودکان از همسر خود بدگویی نکنیدبدگویی والدین پشت سر یکدیگر به سلامت روانی فرزندان آسیب جدی می‌زندطلاق انواع مختلفی دارد. یک نمونه آن قانونی و دیگری عاطفی و روانی است.در طلاق عاطفی و روانی ممکن است زوجین رسماً از هم جدا نباشند و حتی در خانه‌ای مشترک زندگی کنند با این تفاوت که ارتباط عاطفی بین آن دو وجود ندارد. این موضوع موجب سردی روابط بین زوجین می‌شود که به بچه‌ها نیز منتقل می‌شود. معمولاً در این مواقع یکی از والدین، بچه‌ها را به طرف خود جذب می‌کند و با بدگویی پشت سر آن یکی، سلامت روانی بچه‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

هر کدام از همسران ممکن است ويژگي اخلاقي خاصي داشته باشد که همسرش را آزرده گرداند.در اين شرايط بزرگترين اشتباه بدگويي کردن از همسر پيش فرزندان است. پدر و مادرهمه هستي کودک هستند. پدر تکيه گاه محکم و منبع قدرت و مادر پناهگاه عواطف و احساسات اوست.تخريب شخصيت هر کدام از والدين در مقابل کودک، علاوه بر ويران کردن امنيت عاطفي و آرامش کودک، موجب پايين آمدن اعتماد به نفس و از بين رفتن شادماني و احساس رضايت در او خواهد شد.همچنين وقتي يک از همسران ديگري را به باد انتقاد مي گيرد زمينه بي احترامي و سرپيچي از والدين در فرزندان تقويت مي شود. در اين خانه کسي حرف پدر را نمي خواند و مادر احترامي نخواهد داشت.يادمان باشد هر کدام از همسران علاوه بر نقش همسري، نقش پدر يا مادر خانواده را نيز به عهده دارد.ويران کردن شخصيت همسر موجب ويران کردن نقشهاي ديگر او نيز خواهد شد.

تا می توانید از همسر خود بدگویی نکنید اجازه ندهید که فرزندان و دیگران متوجه اختلاف شما و همسرتان شوند.مطمعنا شما در موقعی که با همسر خود مشکل دارید پشت سر او بدگویی میکنید و زمانی که مشکل شما برطرف می شود همه چیز را فراموش می کنید و دوباره به خوبی با هم زندگی می کنید.ولی در این میان کودکان و فرزندان چیزی را فراموش نمی کنند و همچنان این ذهنیت منفی را راجع به پدر یا مادر خود دارند و هیچ وقت فراموش نمی کنند.برای فرزندان خوشایند نیست که کسی درباره پدر و مادر انها بدگویی کند حتی اگر ان شخص پدر یا مادر کودک باشد.کودکان حرفهای پدر و مادر خود را باور می کنند.اگر در مقابل فرزند خود از روی ناراحتی پشت سر همسر خود بدگویی کنید ، کودک حرف های شما را باور می کند و واقعا فکر می کند که پدر یا مادر او بد هستند.چون کودکان والدین خود را به عنوان الگوی اصلی قبول دارند وقتی از پدر یا مادر خود بدگویی می شنوند ، دیگر نمی توانند والیدن خود را به عنوان یک الگوی خوب قرار دهند.

بنابراین باید همیشه و همه حال به همسر خود احترام بگذارید و عیب های یکدیگر را در جمع و پشت سر بیان نکنید .همیشه و در همه حال از همسر خود دفاع کنید .به این ترتیب کودکان این خصوصیات خوب را از شما یاد می گیرند و در اینده با همسر خود همین گونه رفتار می کنند.پس برای اینکه زندگی پر از ارامش و موفقی داشته باشید باید به همسر خود احترام و عشق بورزید.
advertising